به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۱۴:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۸ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۴۷۸۳۵۴
نظر متفاوت مصرف‌کنندگان درباره بنزین یورو ۵

تا ۲ سال آینده تمامی فرآورده‌های پالایشگاه‌ها یورو ۵ خواهد بود!

تا ۲ سال آینده تمامی فرآورده‌های پالایشگاه‌ها یورو ۵ خواهد بود!
گروه اقتصادی:جواد اوجی، وزیر نفت، در امضای قرارداد طرح توسعه میادین چنگوله و بندکرخه ادعا کرد که در تمامی شهرها از سوخت یورو ۴ و یورو ۵ استفاده می‌شود و تمام پالایشگاه‌ها یا در حال توسعه یا در حال پیگیری تولید این سوخت هستند. به گفته او، تا دو سال آینده تمامی فرآورده‌های پالایشگاه‌ها یورو 5 خواهد بود.

آن‌طور که اکوایران گزارش داده، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۷۵ درصد بنزین تولیدی کشور دارای استاندارد یورو ۴ و ۵ است، اعلام کرد: با راه‌اندازی واحدهای توسعه‌ای پالایشگاه نفت تهران، شیراز و تکمیل بخش دوم فاز ۲ پالایشگاه آبادان، ۱۰۰ درصد بنزین تولیدی استاندارد یورو خواهد داشت.
 
وی همچنین به بهره‌برداری از واحدهای توسعه‌ای پالایشگاه تهران در دهه گذشته، از جمله واحد بنزین‌سازی که بنا بود در این واحد، روزانه شش میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین تولیدی در این پالایشگاه به استاندارد یورو ۴ و ۵ برسد، اشاره کرد.

نظر متفاوت مصرف‌کنندگان درباره بنزین یورو ۵
اظهارات متناقض نسبت به تولید بنزین یورو 5 در کشور ادامه دارد. در حالی وزیر نفت ادعا می‌کند که در همه شهرها از سوخت یورو 4 و یورو5 استفاده می‌شود که طبق گزارشات شهروندان سوخت مصرفی موجود در بسیاری از جایگاه‌ها از استاندارد مصرفی برخوردار نیست.
تا کنون بارها وعده تولید بنزین یورو 5 در مقیاس کلان در کشور مطرح شده اما سوخت توزیع‌شده در جایگاه‌ها، نحوه سوخت‌گیری خودروها، افزایش استفاده از اکتان بوسترها و در نهایت آلودگی هوا، خلاف این وعده‌ها را اثبات می‌کند.
 
آن‌طور که ایندیپندنت گزارش داده، در سال 96، علیرضا صادق‌آبادی، معاون وقت وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرده بود که بزرگ‌ترین پالایشگاه تولیدکننده بنزین یورو 5 جهان به ایران تعلق دارد و با راه‌اندازی فاز دوم ستاره خلیج فارس 12 میلیون لیتر دیگر به تولید این محصول افزوده می‌شود.
 
همچنین چندی پیش علیرضا جعفرپور، مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، در اختتامیه رویداد «جام رسانه امید» اظهار کرد که این پالایشگاه، بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در جهان است و ۴۰ درصد بنزین کشور را مطابق با استاندارد یورو 5 تولید می‌کند.

این اظهارات که مدت‌هاست مطرح می‌شود، با واقعیت تطابق ندارد. در روزهای گذشته خبری مبنی بر توقف عرضه بنزین سوپر در کشور منتشر شده است. بنا بر روایت بسیاری از شهروندان بیش از دو ماه است که عرضه بنزین سوپر در کشور متوقف شده و در بسیاری از شهرهای کشور، حدود یک سال است که بنزین سوپر عرضه نمی‌شود.

اکنون یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های نفتی در کشور، یعنی بنزین، با اینکه بارها وعده تولید بنزین یورو 5 داده شده، همچنان از کیفیت مطلوب برخوردار نیست. بنا بر ادعای وزیر نفت، اگر قرار است تا دو سال آینده تمامی فرآورده‌های پالایشگاه‌ها استاندارد یورو 5 را دارا باشند، چطور تا کنون این پیشرفت در زمینه بنزین اتفاق نیفتاده است؟

از سوی دیگر ادعا می‌شود که پالایشگاه خلیج‌ فارس، توان تولید ۴۰ درصد بنزین کشور را مطابق با استاندارد یورو 5 دارد، اما مدت‌هاست که شهروندان به جهت دستیابی به استاندارد حداقلی بنزین مصرفی، مجبور به استفاده از اکتان بوسترها شدند. نحوه مصرف سوخت خودروهای مردم نیز نشان‌دهنده پایین بودن استاندارد بنزین توزیع‌شده در کشور است.

در چنین شرایطی، جلیل سالاری ادعا می‌کند که هم‌اکنون ۷۵ درصد بنزین تولیدی کشور دارای استاندارد یورو ۴ و ۵ هستند. روایت شهروندان از نحوه مصرف سوخت خودروها خلاف این ادعا را ثابت کرده و به نظر نمی‌رسد که در چنین شرایطی، وعده وزیر نفت محقق شود.

تا ۲ سال آینده تمامی فرآورده‌های پالایشگاه‌ها یورو ۵ خواهد بود!
پیش‌تر گفته شد که بنا بر ادعاهای موجود در زمینه تولید بنزین یورو 5 در ایران و تطابق نداشتن آن با روایت شهروندان، به نظر نمی‌رسد که پالایشگاه‌های کشور بتوانند تا دو سال آینده، استاندارد فرآورده‌های تولیدی خود را به استاندارد یورو 5 نزدیک کنند.

از دلایل ناتوانی تحقق وعده‌های مطرح‌شده می‌توان به بازدهی پایین پالایشگاه‌ها، تحریم‌های بین‌المللی، مشکلات صادرات نفت و کاهش توان تولیدی در این زمینه اشاره کرد. این موضوع که در کشوری نفتی، توان تولید یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های نفتی با استاندارد بالا وجود نداشته باشد یا توزیع آن مطلوب نباشد، امری است که مسئولان باید مورد توجه قرار دهند.

بسیاری از خودروسازان نیز اکنون ملزم به رعایت استاندارد یورو 5 هستند اما بنزین مطابق با این استاندارد، در بسیاری از جایگاه‌ها توزیع نمی‌شود. به نظر می‌رسد علی‌رغم وعده‌های داده‌شده، یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های پالایشگاهی کشور، مطابق با استاندارد یورو 5 نیست. از این رو، برطرف شدن مشکلات زیرساختی، پیش‌شرط رسیدن تمام فرآورده‌های پالایشگاهی به استاندارد یورو 5 است. 
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: بنزین پالایشگاه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها