به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۰۹:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۴۷۸۶۷۲

جو سنگین علیه بایدن در آمریکا

جو سنگین علیه بایدن در آمریکا
گروه بین الملل: پس از برگزاری اولین مناظره در آمریکا و ضعف آشکار بایدن در مواجهه با ترامپ، فشارها بر ساکن کاخ سفید برای کناره‌گیری از مسیر رقابت‌ها افزایش چشم‌گیری یافته است. هیات تحریریه روزنامه نیویورک‌تایمز روز گذشته با انتشار سرمقاله‌ای به‌طور رسمی از بایدن خواست برای منافع ایالات متحده ازخودگذشتگی کند.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، بایدن بارها و به درستی از خطرات در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر امسال سخن گفته و از «آینده دموکراسی آمریکا» سخن به میان آورده است. دونالد ترامپ ثابت کرده که خطر بزرگ برای دموکراسی است: شخصیتی نامنظم و منفعت‌طلب که ارزش اعتماد عمومی را ندارد. او به‌طور سیستماتیک تلاش کرد تا یکپارچگی انتخابات را تضعیف کند.
حامیان ترامپ به‌طور علنی از برنامه ۲۰۲۵ وی سخن گفته‌اند که به او قدرت می‌دهد تا افراطی‌ترین وعده‌ها و تهدیدهای خویش را انجام دهد. درصورت بازگشت ترامپ به ریاست‌جمهوری، او عهد کرده است که رئیس‌جمهور دیگری خواهد بود؛ عاری از مهار قدرتی که در سیستم سیاسی آمریکا وجود دارد.
هیات تحریریه نیویورک‌تایمز در ادامه این یادداشت نوشت: بایدن گفته که او نامزدی است که بیشترین شانس را برای مقابله با این تهدید استبدادمآبانه و البته شکست آن دارد. استدلال او عمدتا بر این واقعیت استوار است که در سال۲۰۲۰ ترامپ را شکست داد. این دیگر دلیل کافی برای اینکه چرا بایدن باید امسال هم نامزد دموکرات‌ها باشد، نیست.
در مناظره روز پنج‌شنبه ۷تیرماه، رئیس‌جمهور باید مردم آمریکا را متقاعد می‌کرد که می‌تواند خواسته‌های عظیمی را که از این جایگاه [ریاست‌جمهوری] انتظار می‌رود، برآورده کند. با این حال، نمی‌توان انتظار داشت رای‌دهندگان آنچه را که با چشم دیده‌اند، نادیده بگیرند؛ بایدن مرد ۴سال پیش نبود. رئیس‌جمهور پنج‌شنبه‌شب به‌عنوان سایه یک کارمند عمومی ظاهر شد. او به سختی توضیح داد که در دوره دوم چه خواهد کرد. بایدن تلاش کرد تا به تحریکات ترامپ پاسخ دهد. او تلاش کرد تا ترامپ را به‌خاطر دروغ‌هایش، شکست‌ها و نقشه‌های دلخراشش بازخواست کند.
او چندبار برای پایان دادن به یک جمله تقلا کرد؛ اما نتوانست جمله‌اش را به درستی ادا کند. بایدن رئیس‌جمهور قابل تحسینی بوده است. تحت رهبری او، کشور پیشرفت کرده و طیفی از چالش‌های بلندمدت را از سر گذرانده و زخم‌هایی که ترامپ گشوده بود، شروع به التیام یافتن کرده است. اما بزرگ‌ترین خدمتی که بایدن اکنون می‌تواند انجام دهد این است که اعلام کند به نامزدی مجدد برای انتخاب ادامه نخواهد داد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، رئیس‌جمهور درگیر قمار بی‌پروا است.
رهبران دموکراتی وجود دارند که برای ارائه جایگزین‌های واضح، قانع‌کننده و پرانرژی برای ریاست‌جمهوری دوم ترامپ مجهزتر هستند. هیچ دلیلی وجود ندارد که این حزب با وادار کردن رای‌دهندگان به انتخاب بین کاستی‌های ترامپ و بایدن، ثبات و امنیت کشور را به خطر بیندازد. این قمار بزرگ است که امیدوار باشیم آمریکایی‌ها سن و ناتوانی بایدن را که با چشمان خود می‌بینند، نادیده بگیرند.
اگر رقابت به انتخاب بین ترامپ و بایدن ختم شود، رئیس‌جمهور فعلی انتخاب صریح این هیات خواهد بود. این همان میزان خطری است که ترامپ ایجاد می‌کند؛ اما با توجه به این خطر، مخاطراتی که برای کشور وجود دارد و توانایی‌های نابرابر بایدن، ایالات متحده به یک رقیب قوی‌تری در برابر نامزد احتمالی جمهوری خواهان نیاز دارد. فراخوانی برای نامزد جدید دموکرات‌ها در کمپین، تصمیمی است که به سادگی گرفته نمی‌شود؛ اما نشان‌دهنده مقیاس و جدیت چالش ترامپ با ارزش‌ها و نهادهای این کشور وعدم کفایت بایدن برای مقابله با اوست.
پایان دادن به نامزدی وی بر خلاف تمام غرایز شخصی و سیاسی بایدن خواهد بود. او در گذشته خود را از تراژدی‌ها و ناکامی‌ها نجات داده و به وضوح معتقد است که می‌تواند دوباره این کار را انجام دهد. حامیان رئیس‌جمهور در حال حاضر بر مناظره روز پنج‌شنبه متمرکز شده‌اند و آن را در مقایسه با دستاوردهای سه‌ساله یک نقطه حاشیه‌ای می‌نگرند؛ اما نمی‌توان عملکرد رئیس‌جمهور را در آن «شب بد» نادیده گرفت یا سرماخوردگی بایدن را مقصر احتمالی دانست؛ زیرا نگرانی‌هایی را تایید کرد که ماه‌ها یا حتی سال‌ها در حال افزایش بود.
حتی زمانی که بایدن سعی کرد پیشنهادهای سیاسی خود را ارائه دهد، دچار مشکل شد. لازم به یادآوری است که بایدن، ترامپ را در این دوئل لفظی به چالش کشید. او قوانین را تعیین کرد و اصرار به برگزاری مناظرات زودهنگام داشت. او می‌دانست که باید به نگرانی‌های دیرینه عمومی درباره هوشیاری ذهنی‌اش رسیدگی کند و باید در اسرع وقت این کار را انجام دهد.
حقیقتی که بایدن اکنون باید با آن روبه‌رو شود این است که او در آزمون خودش شکست خورد. در نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌ها، رای‌دهندگان می‌گویند که به دنبال صداهای تازه‌ای برای مقابله با ترامپ هستند. تسلای خاطر برای بایدن و حامیانش این است که هنوز زمان برای تجمع پشت سر یک نامزد دیگر وجود دارد. این یک تراژدی است که خود جمهوری‌خواهان پس از مناظره روز پنج‌شنبه درگیر جست‌وجوی عمیق‌تر روحی نیستند.
عملکرد خود ترامپ را باید نوعی رد صلاحیت تلقی کرد. او درباره اقدامات خود، سوابق خود به‌عنوان رئیس‌جمهور و رقیب خود وقیحانه و مکررا دروغ گفت. او طرح‌هایی را تشریح کرد که به اقتصاد آمریکا آسیب می‌رساند، آزادی‌های مدنی را تضعیف می‌کند و روابط آمریکا با دیگر کشورها را مخدوش می‌کند. او از قول به پذیرش شکست خودداری کرد و در عوض به آن نوع لفاظی بازگشت که حمله ۶ژانویه به کنگره را تحریک کرد.
با این حال، حزب جمهوری‌خواه با جاه‌طلبی‌های ترامپ همراه شده است. این «بار» بر دوش حزب دموکرات است تا منافع ملت را بر جاه‌طلبی‌های یک «نفر واحد» برتر قرار دهد. دموکرات‌هایی که بایدن را کنار زده‌اند، اکنون باید شجاعت داشته باشند که حقایق آشکار را با رهبر حزب بیان کنند. معتمدان و دستیارانی که نامزدی رئیس‌جمهور را تشویق کرده‌اند، باید آسیبی را که به جایگاه بایدن وارد شده است، تشخیص دهند. بایدن پنج‌شنبه‌شب به یک پرسش فوری پاسخ داد.
این پاسخی نبود که او و هوادارانش به آن امیدوار بودند. اما اگر خطر دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ به اندازه‌ای باشد که او می‌گوید - و ما با او موافقیم که خطر بسیار زیاد است - پس تعهد او به این کشور تنها یک انتخاب برای او و حزبش باقی می‌گذارد.
روشن‌ترین راه برای دموکرات‌ها برای شکست دادن نامزدی که با دروغ شناخته می‌شود، برخورد صادقانه با مردم آمریکاست: اذعان کنید که بایدن نمی‌تواند به رقابت خود ادامه دهد و فرآیندی برای انتخاب فردی که توانایی بیشتری برای شکست دادن ترامپ در نوامبر داشته باشد، ایجاد کنید. این بهترین فرصت برای محافظت از روح ملت -دلیلی که بایدن را برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری در سال۲۰۱۹ به میدان کشاند- در برابر انحرافات بد ترامپ است و این بهترین خدمتی است که بایدن می‌تواند به کشوری که مدت‌ها در آن خدمت کرده است، ارائه دهد.
برچسب ها: جو بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها