به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۱۰:۰۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۴۷۸۷۱۷
حلقه مفقوده‌ای که بورس را احیا می‌کند چیست؟

امید بورس به آمدن پزشکیان قوت گرفت

امید بورس به آمدن پزشکیان قوت گرفت
گروه اقتصادی:بازار سرمایه در نخستین روز بعد از انتخابات به رشدی که از هفته گذشته آغاز کرده بود ادامه داد، رشدی که ظاهرا به قدرت روز‌های پیشین نبود، اما نشان از امیدواری آن در مورد روی کار آمدن مسعود پزشکیان دارد، نامزدی که بار‌ها در صحبت‌های خود به گرایشش در مورد اقتصاد آزاد و مبتنی بر بازار اشاره کرده و کارشناسان براین باورند که از این رهگذر بورس نیز به دوران رونق خود بازمیگردد.
 
به گزارش اقتصاد 24،درمقابل این دیدگاه، اما نگرش سعید جلیلی، نامزد جبهه پایداری قرار دارد که به گواه کارشناسان و فعالان بورسی رابطه خوبی با این بازار ندارد و از سویی بار‌ها بر این تاکید داشته که ادامه دهنده سیاست‌های رئیس‌جمهور فقید است.

همین گرا کافی است تا فعالان بورسی از بیم تکرار سیاست سرکوب ارزی، دخالت‌های مکرر در بورس و تامین مالی از این بازار به بهانه کسری بودجه از پیروزی پزشکیان در دور دوم انتخابات استقبال کنند؛ موضوعی که البته به گفته «رحمان رحیمی» کارشناس بازار سرمایه به خودی خود نمی‌تواند اثر مثبتی بر بورس بگذارد و ادامه آن نیازمند مشخص شدن سیاست‌های اقتصادی اوست.

بررسی عملکرد بازار در روزی که دامنه نوسان بالاخره پس از یک ماه به حالت عادی برگشت، نشان می‌دهد که شاخص کل بورس با رشد ۱۰ هزار و ۸۹۲ واحدی که معادل ۰.۵۲ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس، شاخص کل در پایان معاملات روز شنبه در سطح ۲ میلیون و ۹۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن بازار نیز در پایان بورس روز شنبه ۵ هزار و ۳۹۸ واحد که معادل ۰.۸ درصد این شاخص است افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۷۸ هزار واحد رسید.

بورس چشم انتظار نتیجه دور دوم انتخابات
رحمان رحیمی، کارشناس بازار سرمایه در توضیح وضعیت بازار در روز شنبه  می‌گوید: بازار با توجه به این که نتیجه انتخابات نامشخص ماند و معلوم نیست چه رویکرد اقتصادی روی کار می‌آید، هنوز دچار سرگردانی است. بازار منتظرمانده که در یک هفته آینده کدام یک از کاندیدا‌ها پیروز می‌شوند، که آن موقع می‌توانیم انتظار داشته باشیم، بازار واکنش اساسی خودش را به انتخاب کاندیدا‌ها بدهد.

به گفته او اگر پزشکیان پیروز شود، بورس یک مدتی مثبت خواهد شد. البته این به معنای مشخص بودن برنامه‌های او نیست، انتخاب او صرفا یک شوک روانی مثبت ایجاد خواهد کرد و خوش‌بینی‌هایی را به همراه خوهد داشت. شاید بعد از مدتی این خوش‌بینی‌ها کاهش یابد و همه چیز به روال قبل برگردد، شاید هم نه به همین ترتیب ادامه پیدا کند و رشد خودش را داشته باشد. بازار روی کف قرار دارد و نیاز به انگیزه و انرژی دارد که انتخاب پزشکیان می‌تواند این انرژی را به بازار بدهد. اما اگر جلیلی رای بیاورد با وجود بدبینی جامعه و بازار به او حداقل می‌توانیم بگوییم که بازار سرمایه رشدی نخواهد داشت. تا اینکه ببینند واکنش اقتصادی مدیران آینده چه خواهد بود. بر این اساس در یک هفته آینده نیز بازار در حالت سرگردانی خواهد بود.

اعتماد؛ حلقه مفقوده بورس
آن طور که رحیمی می‌گوید اصلی‌ترین موضوع و حلقه مفقوده‌ای که بازار در حال حاضر دارد، اعتمادی است که بعد از سال ۹۹ دیگر برنگشت. به باور وی اگر بخواهیم آن رشد ادامه دار باشد، دولت آینده آقای پزشکیان باید این اطمینان را به مردم بدهد. البته ایجاد این اطمینان کار ساده‌ای نیست و حداقل یک سال زمان می‌برد. البته این در صورتی است که برنامه دولت آینده اشکالات دولت‌های قبلی را نداشته باشد.

مثلا دستورالعمل‌های خلق الساعه و عدم شفافیتی که در ماجرای ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اتفاق افتاد یا نگاه قلک به بازار سرمایه داشتن و تامین مالی کردن از آن. دولت آینده باید این دیدگاه‌ها را کنار بگذارد. گاهی دولت اگر هیچ کاری نکند برای بازار سرمایه بهتر است.
توصیه‌ای به سهامداران در هفته جاری
 
او در ادامه با توصیه‌ای به فعالان بورسی عنوان می‌کند: توصیه من در هفته جاری این است که در مثبت‌ها خرید نکنند. اگر سهامی دیدند که ارزنده است و مثبت شده، فکر نکنند که رشدش آغاز شده و بخرند چرا که احتمالا متضرر خواهند شد. البته اواخر هفته گذشته یک مقدار بازار مثبت شد. از آن جایی که اقتصاد زودتر از سیاست موضوعات را متوجه می‌شود، این تعبیر وجود دارد که احتمالا داشت به استقبال انتخاب پزشکیان می‌رفت. با مشخص شدن تعداد آرا این آمار خیلی هم پر بیراه نبوده است. روز شنبه هم جو کمی مثبت بود و شاید همچنان بر همان پیش بینی باقی مانده باشد. با این همه نظرم این است که حتی اگر خریدی دارند در منفی‌ها خرید خود را انجام دهند

پیش بینی شاخص کل در هفته جاری
طبق پیش بینی این کارشناس بازار سرمایه شاخص کل در هفته جاری بعید است که زیر ۲ میلیون واحد بیاید، ولی همزمان رشد خیلی زیادی هم نمی‌شود فعلا برای آن متصور بود چرا که بازار در یک حالت گنگی به سر می‌برد و تغییر زیادی نخواهد کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها