به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۱۳:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۴۷۸۷۸۲

ارائه نسخه جدید طرح آتش‌بس در غزه

ارائه نسخه جدید طرح آتش‌بس در غزه
گروه بین الملل:  آمریکا در تلاش تازه خود از مصر و قطر خواسته تا حماس را برای پذیرش نسخه جدیدی از طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس که ماه گذشته توسط رئیس‌جمهور آمریکا ارائه شد، زیر فشار بگذارند.
دولت‌های دوحه و قاهره میانجی‌گر مذاکرات غیرمستقیم ماه‌های گذشته میان اسرائیل و حماس بوده‌اند.
هدف از متن تازه‌ای که آمریکا تنظیم کرده، پل زدن بر اختلافات فعلی میان اسرائیل و حماس است و زبان تنظیم شده پیشنهاد در تلاش برای پذیرش از سوی حماس تغییراتی کرده است.
حماس در پاسخ به پیشنهاد ماه گذشته خواهان «اصلاحاتی» شد که اسرائیل آن را غیرقابل قبول نامید.اسامه حمدان، از مقامات حماس در لبنان، در یک نشست خبری در بیروت گفت آخرین پیشنهادی که گروه او دریافت کرده، روز چهارم تیر بوده و مطالبات حماس برای آتش‌بس دائمی و خروج کامل نیروهای اسرائیل از نوار غزه را تأمین نکرده است.
حمدان افزود: هر پیشنهادی که شامل خواسته‌های اصلی حماس در مورد آتش‌بس و عقب‌نشینی نباشد، «اتلاف وقت» است.یک مقام دولت اسرائیل گفت دولت بنیامین نتانیاهو به متن پیشنهادی که جو بایدن آن را اعلام کرد، «متعهد است».نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل در روزهای گذشته گفتند ارتش این کشور به‌زودی در جنگ غزه وارد «فاز سوم» می‌شود. این مرحله کاهش عملیات جنگی در نوار غزه است. اما نیروهایی از اسرائیل کماکان در غزه باقی خواهند ماند.
جنگ غزه از ۲۶۸ روز پیش با حمله گروه حماس به خاک اسرائیل و کشتن بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلی و ربودن ۲۵۳ اسرائیلی دیگر آغاز شد.
۱۱۶ اسرائیلی در دست حماس باقی مانده‌اند که اسرائیل مرگ حدود ۴۵ تن آن‌ها را تأیید کرده اما تأکید دارد که بازگرداندن اجساد نیز بخشی از هر معامله احتمالی با حماس خواهد بود.
در همین حال یک مقام ارشد اسرائیلی گفت تل‌آویو منتظر تغییر احتمالی در موضع حماس در مورد پیشنهاد جدید آتش‌بس است که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده بود.
 این مقام  گفت که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در حال اعمال تغییرات در پیشنهادی است که اخیرا توسط بایدن مطرح شد و شامل سه مرحله است و به برقراری آرامش پایدار در غزه ختم می‌شود. اگر حماس با ساختار جدید ارائه شده از سوی ایالات متحده موافقت کند، این امکان تکمیل توافق را فراهم می‌کند. این در حالی است که «اسامه حمدان» عضو ارشد حماس خاطرنشان کرد: هیچ پیشرفت واقعی جدیدی در مذاکرات وجود ندارد.مقامات در واشنگتن بند ۸ پیشنهاد آتش‌بس  را از نو تدوین کردند تا شکاف  رفع شود و به میانجیگران در مصر و قطر فشار می‌آورند تا حماس را برای پذیرش پیشنهاد جدید تحت تاثیر قرار دهند.
این بخش از توافق شامل مذاکراتی است که قرار است هنگام اجرای مرحله اول توافق میان دو طرف شروع شود تا شرایط دقیق مرحله دوم تعیین شود که شامل دستیابی به ثبات و آرامش پایدار است.
 
برچسب ها: غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها