به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۵:۲۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۲۱ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب : ۴۷۵۳۰۵

تلاش تازه برای ایجاد آتش بس در غزه

تلاش تازه برای ایجاد آتش بس در غزه
گروه بین الملل: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در آغاز هشتمین سفر خود در منطقه به قاهره پایتخت مصر رفت تا بر سر طرح پیشنهادی جو بایدن درباره آتش‌بس در نوار غزه گفتگو کند. همچنین آمریکا در اقدامی دیگر با افزایش فشارهای دیپلماتیک، پیش‌نویس قطعنامه «آتش‌بس فوری» میان اسرائیل و حماس را برای رای‌گیری به شورای امنیت  داد.
وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو عازم اسرائیل خواهد شد. او در این سفر از رهبران عرب می‌خواهد تا حماس را برای پذیرش پیش‌نویس توافق آتش‌بسی که  بایدن پیشنهاد داده است زیر فشار بگذارند.
گفته می‌شود که بازگشایی گذرگاه رفح بین مصر و نوار غزه که از یک ماه پیش بسته است از محورهای گفتگوی  آنتونی بلینکن و عبدالفتاح سیسی است.ارتش اسرائیل پس از آغاز عملیاتش در رفح، کنترل سمت فلسطینی گذرگاه را به دست گرفته است. اسرائیل مصر را مسئول بسته ماندن گذرگاه معرفی می‌کند.در حالی که آمریکا پیش‌نویس تازه‌ای از قطعنامه آتش‌بس به شورای امنیت ارائه کرده است، هنوز تردیدهایی درباره حمایت از این قطعنامه وجود دارد.همچنین پس از اقدام بنی گانتس، رهبر حزب اتحاد میهنی،  مبنی بر کناره‌گیری از ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو، گادی آیزنکوت و هیلی تروپر، دو وزیر دیگر این حزب میانه‌رو نیز شامگاه  نامه کناره‌گیری از دولت را برای نخست‌وزیر ارسال کردند.ژنرال ذخیره آیزنکوت، که پیشتر نیز رئیس ستاد ارتش بوده، در نامه کناره‌گیری‌اش نوشت: «ورود ما به دولت به کسب دستاوردهای زیادی کمک کرد اما متاسفانه در دوره اخیر شاهد هستیم که تصمیمات دولت و شخص شما از روی منافع ملی کشور نیست و ملاحظات سیاسی تصمیم‌گیری‌ها را تحت تأثیر قرار داده است».سرهنگ آوی روزنفلد، فرمانده لشگر غزه در ارتش اسرائیل، نیزدر نامه کناره‌گیری خود نوشت من مسئول شکست در دفاع از کشور در حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر) بودم و مأموریت زندگی‌ام که دفاع از جان مردم و خاک کشور بود، ناکام ماند».این نظامی ارشد اسرائیل در نامه خود افزود «همه باید مسئولیت خود را بپذیرند».


 
برچسب ها: غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها