به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ - ۲۰:۲۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۴۷۹۳۴۹

افشاگری یک اقتصاددان از نرخ واقعی تورم

افشاگری یک اقتصاددان از نرخ واقعی تورم
گروه اقتصادی:یک کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه در ایران دولت‌ها در بسیاری از مواقع، برای توجیه عملکرد ضعیف خود، در بیان و ارائه آمار عملکرد خود سفسطه می‌کنند.به گزارش خبرآنلاین،
مرتضی عزتی گفت:واقعیت این است که تورم در دولت سیزدهم افزایش یافته است.

مرتضی عزتی  اظهار داشت: بر خلاف ادعای برخی مسولان دولت سیزدهم مبنی بر اینکه تورم در این دولت کاسته شده است، آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد نرخ تورم همگانی در ایران در سال‌های 1398 و 1399 که دولت قبل بوده، به ترتیب 34.8 درصد ک 36.8 درصد بوده است.وی افزود: در سال 1400 که از تابستان آن دولت سیزدهم بر سر کار آمد، نرخ تورم به 40.2 درصد افزایش و در سال 1401 و 1402 نیز به 45.9 درصد و 40.7 درصد رسیده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این داده های رسمی نشان می‌دهد تورم در 3 سال حاکمیت دولت سیزدهم نسبت به سال های پیش از آن، افزایش یافته و در هر سه سال، بالای 40 درصد بوده است؛ این عدد در 80 سال گذشته سابقه نداشته است. این در شرایطی است که همزمان رشد اقتصادی نیز کاهش داشته است.

عزتی ادامه داد: البته برخی سفسطه می‌کنند و به جای تورم عمومی که تورم مصرف‌کننده نیز گفته می‌شود، شاخص‌های دیگری مانند نقدینگی یا تورم تولیدکننده و مانند این‌ها را ارائه می‌کنند. اینها نوعی تقلب است.

وی متذکر شد: آنچه تورم عمومی گفته می‌شود، همین است که آمار آن را در اینجا آورده‌ایم. این آمار رسمی منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در دولت سیزدهم است. هر چه غیر از این می گویند چیز دیگری غیر از تورم عمومی است و اعتباری برای تحلیل تورم به معنای همگانی ندارد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: بحث من دفاع از کسی یا دولتی نیست، تنها می خواهم واقعیت ها را روشن کنم. متاسفانه در ایران دولت‌ها در بسیاری از مواقع، برای توجیه عملکرد ضعیف خود، در بیان و ارائه آمار عملکرد خود سفسطه می‌کنند.
برچسب ها: تورم دولت سیزدهم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها