به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۱۳:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۴۷۹۵۳۲

۳۰ سال زندان برای یک نروژی ایرانی‌تبار 

۳۰ سال زندان برای یک نروژی ایرانی‌تبار 
گروه بین الملل: یک مرد نروژی ایرانی‌تبار  برای حمله سال ۲۰۲۲ به جشن ال‌جی‌بی‌تی در شهر اسلو، پایتخت نروژ، به جرم تروریسم به ۳۰ سال زندان محکوم شد.
روز ۲۵ ژوئن ۲۰۲۲ همزمان با برگزاری جشن سالانه ال‌جی‌بی‌تی در اسلو بر اثر تیراندازی به سوی مردم در سه نقطه در نزدیکی میخانه‌ای به نام «لندن پاب» که از پاتوق‌های محبوب همجنسگرایان است، دو نفر کشته و ۹ نفر به شدت مجروح شدند.دادگاه ناحیه‌ای اسلو در حکم خود گفت زانیار مطاپور ۱۰ گلوله با مسلسل و هشت گلوله با اسلحه کمری به سوی جمعیت شلیک کرده است. او با گروه داعش بیعت کرده بود و از چندین سال قبل به اسلام‌گرایی تندرو و خشونت‌آمیز اعتقاد داشت.حکم ۳۰ سال زندان پس از تغییر قوانین کیفری نروژ در مورد جرایم تروریستی در سال ۲۰۱۵ شدیدترین مجازات در این کشور است.یکی از قربانیان این حمله که پیشانی او توسط گلوله آسیب دیده بود به یک رسانه نروژی گفت: «حکم صادر شده تسکین بزرگی است».
دادستانی در جریان دادرسی، تصاویر ویدئویی متعددی از این حمله مسلحانه را به دادگاه ارائه داد. حکم دادگاه قرائت نشد و به صورت یک سند الکترونیکی در اختیار دادستانی، شاکیان و وکیل مدافع متهم قرار گرفت.این متهم پس از تیراندازی توسط عابران مورد هجوم قرار گرفت و سپس دستگیر شد. در پی وقوع این حمله پلیس نروژ مراسم «رژه افتخار» دگرباشان جنسی در شهر اسلو را لغو کرد و گفت نمی‌تواند امنیت این برنامه را تضمین کند.
 
برچسب ها: نروژ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها