به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۵ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۸ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۴۸۰۰۳۱

مقایسه پرداخت حقوق ماهانه و دستمزد ساعتی در آمریکا و ایران

گروه کسب و کار: مقایسه پرداخت حقوق ماهانه و دستمزد ساعتی به کارکنان، جدول مقایسه مزایا و معایب پرداخت حقوق ماهانه به کارکنان.
مقایسه پرداخت حقوق ماهانه و دستمزد ساعتی در آمریکا و ایران
وقتی کارمندی را استخدام می کنید، تصمیمات زیادی باید بگیرید. یکی از بزرگترین تصمیمات این است که آیا این نقش را با یک کارمند حقوق بگیر یا ساعتی پرکنید. نحوه پرداخت شما به یک کارمند (جدای از اینکه چقدر هست) تعیین کننده است که چه کسی را می توانید استخدام کنید و چگونه جذب کارمند در بلندمدت بر امور مالی کسب و کار شما تأثیر بگذارد.
در این نوشتار، پس از معرفی ادبیات موضوع، تفاوت بین دستمزد ساعتی در مقابل حقوق ماهانه، مزایا و معایب هر نوع استخدام و نحوه تعیین اینکه کدام یک در طولانی مدت برای کسب و کار شما بهتر است را توضیح خواهیم داد.

حقوق چیست؟
حقوق مبلغی معین است که برای کاری مشخص به کارمند پرداخت می شود، معمولاً بر اساس توافق قبلی، کارفرمایان بر اساس برنامه هفتگی، دوهفته‌ای یا شش ماهه یا در بازه های زمانی سالانه، پرداخت می‌کنند و بر اساس کسری از حقوق سالانه تعیین شده، چک‌های حقوق پایه را پرداخت می کنند. در آمریکا، طبق قانون کار به کارمندان باید حداقل 684 دلار در هفته به عنوان دستمزد پرداخت شود.
در ادبیات دیگر، حقوق، نرخ پایه حقوق یک کارمند است. انواع دیگری از مزایا  که در فیش حقوق کارکنان گنجانده می شود، جزیی از حقوق محسوب نمی شود. مواردی مانند کمیسیون ها، پاداش ها، کمک هزینه ها (مانند کمک های بازنشستگی)، بازپرداخت ها و طرح های بیمه درمانی  در این لیست هستند.

دستمزد ساعتی چیست؟
دستمزد ساعتی مبلغی است که به ازای هر ساعت کار مشخص به کارمند پرداخت می گردد. موقعیت شغلی که به صورت ساعتی پرداخت می شود، دیگر با مزایای دستمزد سالانه تعیین شده یا هدفمند امریکا همراه نیست. در این نوع استخدام، هر کارفرما به هر کارمند بر اساس میزان ساعت کار در هر دوره زمانی، حقوق پرداخت می‌کند که این بازه زمانی مورد توافق دو طرف بوده و ممکن است یک هفته، دو هفته، 15 روزه یا ماهانه باشد. طبق قانون کار امریکا، به کارمندان ساعتی، حداقل دستمزد براساس حداکثر دستمزد فدرال یا ایالتی، باید پرداخت شود.
سیستم حقوق و دستمزد ساعتی دارای یک نرخ پایه حقوق است و شامل مزایایی که برای کارمندان استخدام شده به صورت ماهانه در نظر گرفته می‌شود مانند بیمه درمانی یا بازنشستگی را شامل نخواهد شد.

چه کسانی حقوق ساعتی دریافت می کنند؟
بین کارمندان تمام وقت یا پاره وقت فرقی نمی کند، هرکدام می توانند حقوق ساعتی دریافت کنند.
اکثر کارگران ساعتی در امریکا تحت قانون استانداردهای کار منصفانه (FLSA) که طرح های حمایتی کارگران را تعیین می کند قرار دارند. کارگران طبق این قانون باید حداقل دستمزد فدرال را برای هر ساعت کار دریافت کنند و برای هر ساعتی که بیش از 40 ساعت در هفته کار کنند، (اضافه کاری) باید 1.5 برابر دستمزد ساعتی به انها پرداخت گردد. پرداخت اضافه کاری برای تعطیلات یا سایر شیفت های غیرحضوری طبق این قانون الزامی نیست، اما بسیاری از کارفرمایان در امریکا برای این شیفت ها دستمزد اضافی می دهند.

استخدام کارمندان حقوق ثابت در مقابل کارمندان ساعتی
بین اینکه به کارمندان دستمزد ساعتی پرداخت کنید یا حقوق ماهانه شک دارید؟ باید توجه کنید هر ساختار پرداخت دستمزد، دارای مزایا و معایبی است، بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد برنامه ریزی برای هر نقش هر دو را در نظر بگیرید.
یک راه این است که می توانید ترکیبی از کارمندان را با ساختار حقوق ساعتی و بقیه را یا دستمزد ماهانه استخدام کنید. بر اساس مسئولیتی که قرار است بسپارید و میزان تجربه مورد نیاز، تصمیم بگیرید که کدام نوع پاداش برای هر نقش منطقی تر است.

ویژگی های مهم در انتخاب نوع پرداخت حقوق
برای هر نقش یا موقعیت، موارد زیر را در نظر بگیرید:
•    سابقه و سطح تجربه فرد
•    مقدار زمان و میزان کاری که نقش مورد نیاز دارد
•    نحوه اندازه گیری نقش و سهم کارمند، مانند میزان حضور در مقابل  میزان نتایج کسب و کار
•    امکان جبران شدن و جایگزینی با نقش های مشابه در بازار کار و چگونگی آن
•    منابع مالی اختصاص داده شده برای حصول نتیجه از آن نقش چقدر بوده است؟
بزرگترین مزیت پرداخت حقوق ماهانه به کارمندان، جذب کارکنان ارشد و متخصص تر است که انتظار دارند حقوق و مزایای ثابتی داشته باشند. استخدام اکثر کارگران با این نوع استخدام یا کاملا حقوق‌بگیر، باعث می شود لیست حقوق و دستمزد شما تثبیت شده و حساب های مالیاتی مشخص تری داشته باشید.  بنابراین هزینه‌های سازمان بدون توجه به میزان کمی کسب‌وکار، مشخص شده و ثابت باقی می‌مانند.
اما بزرگترین مزیت دستمزد ساعتی، صرفه جویی در هزینه های تمام شده برای کارفرمایان است. پاداش کارکنان براساس میزان کاری که انجام می دهند تعیین می گردد. بنابراین هزینه های کسب و کار بر اساس درآمد قابل تنظیم است. کارکنان ساعتی به صورت پاره وقت هم قابل استخدام هستند اما این به معنی آن است که آنها می توانند انتظار مزایایی مانند بیمه درمانی و برنامه های بازنشستگی را داشته باشند.
به طور کلی، هنجارهایی در بسیاری از صنایع وجود دارند که بیشتر از موارد قبلی مهم بوده و تعیین کننده این است که یک نقش حقوقی باشد یا ساعتی.

به عنوان مثال، به طور کلی در صنعت خدمات، دستمزد ساعتی رایج تر است زیرا که حضور کارگر در محل کمک ضروری بوده و میزان درآمد با کار انجام شده متناسب است به همین دلیل بسیاری از کارگران به دنبال مشاغلی با ساعت کاری کمتر از تمام وقت هستند. 
در مقابل، در بسیاری از نقش‌هایی که به‌عنوان کارهای تخصصی و دانش محور طبقه‌بندی می‌شوند، در آنها میزان مشارکت کارمند براساس زمان نیست بلکه معیار ، نتایج یا موارد قابل تحویل است. در این نوع کارها، اغلب نتایج مقیاس پذیر و قابل اندازه گیری هستند، بنابراین درآمد با میزان ساعات کاری مرتبط نبوده و برعکس کارگران در این کارها، کارمندان بیشتر به دنبال نقش های تمام وقت با حقوق و مزایای ثابت هستند.

جایگزینی حقوق ماهانه با دستمزد ساعتی ممکن است؟
اینکه یک شغل با دستمزد ساعتی را به جای  یک کار با حقوق  ثابت جایگزین کنید به عوامل زیادی در تجارت و بازار کار شما بستگی دارد. هنجارها و قانون های مربوط به هر نوع شغلی که استخدام می کنید، به صنعتی که در آن هستید بستگی دارد. در نظر داشته باشید که کدام ساختار استخدام بر اساس جریان نقدینگی و درآمد کسب و کار شما، منطبق تر بوده و منطق مالی دارد.
مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم : 
مقایسه بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد اندروید + آیفون
 
جدول مقایسه مزایا و معایب پرداخت حقوق ماهانه به کارکنان

مزایای پرداخت حقوق ماهانه به کارکنان
✔ در مدل پرداخت ماهانه تغییرات در پرداخت حقوق و دستمزد کمتر بوده و فرایندهای حسابداری ساده تر می‌گردد.
✔ برنامه استخدام انعطاف پذیرتر بوده و دستمزد برای کارمندان ثابت است.
✔ تکلیف اضافه کاری مشخص تر بوده و پرداخت ها شفاف تر خواهد بود.

مشکلات پرداخت حقوق ماهانه به کارکنان
✖ در زمان هایی که کار و وظایف محوله به کارمندان کمتر است نمی توان حقوق کمتری به کارمندان پرداخت کرد.
✖ حقوق کارمندان در ایران باید حداقل 2 میلیون در هفته باشد که بیشتر از میزان حقوقی است که به کارمندان کم تجربه برای 40 ساعت کار با حداقل دستمزد در ایران پرداخته می شود.
✖در فصل هایی که درآمدهای شرکت نوسان دارد مانند فصول تعطیلات، هزینه ها قابل تنظیم نیست.
✖ حقوق کارمندان بر اساس دارایی های نامشهود ارزیابی می شود و براساس دارایی های زمان حال محاسبه نمی گردد.
جدول مقایسه مزایا و معایب پرداخت حقوق ماهانه به کارکنان

مزایای پرداخت حقوق ماهانه به کارکنان
✔ در مدل پرداخت ماهانه، تغییرات در پرداخت حقوق و دستمزد کمتر بوده و فرایندهای حسابداری ساده تر می‌گردد.
✔ روندهای استخدام انعطاف پذیرتر بوده و دستمزد برای کارمندان ثابت است.
✔ تکلیف اضافه کاری مشخص تر بوده و پرداخت ها شفاف تر خواهد بود. 

مشکلات پرداخت حقوق ماهانه به کارکنان
✖ در زمان هایی که کار و وظایف محوله به کارمندان کمتر است نمی توان حقوق کمتری به کارمندان پرداخت.
✖ حقوق کارمندان در ایران باید حداقل 2 میلیون در هفته باشد که بیشتر از میزان حقوقی است که به کارمندان کم تجربه برای 40 ساعت کار با حداقل دستمزد در ایران است.
✖در فصل هایی که درآمدهای شرکت نوسان دارد مانند فصول تعطیلات، هزینه های خود را نمی توانید تنظیم کنید.
✖ حقوق کارمندان بر اساس دارایی های نامشهود ارزیابی می شود و براساس دارایی های زمان حال محاسبه نمی گردد.
 پرداخت دستمزد ساعتی به کارکنان
   
   
جدول مزایا و معایب پرداخت دستمزد ساعتی به کارکنان

معایب پرداخت دستمزد ساعتی به کارکنان
✖ در صورت تغییر برنامه و وظایف کاری، پرداختی ها تغییر می کند.
✖ نوع محاسبه اضافه کاری با حقوق ماهیانه متفاوت بوده و معمولا دستمزد بیشتری به کارمندان پرداخت می شود.
✖ امکان دارد کارمندان ارشد و متخصصی که با هدف استقلال، ثبات جذب می گردند، کمتر استخدام کنید.

مزایای پرداخت دستمزد ساعتی به کارکنان
✔ با توجه به حجم کار، ساعات کار را کاهش داده و به این ترتیب، هزینه های سازمان را بر اساس بودجه خود تنظیم کنید.
✔ کارگران ساعتی به عنوان کارمندان پاره وقت استخدام شده و انتظار مزایای اضافی مانند کارمندانی با حقوق ماهیانه را ندارند.
✔ بررسی میزان مشارکت و فعالیت کارکنان بر اساس زمان حضور انها در محل کار و میزان فعالیت های ارائه شده در این زمان، آسان تر است. 
برای محاسبه میزان درآمد خود در اولین قدم می توانید از مقاله حقوق اداره کار ۱۴۰۳ و معافیت مالیات حقوق ۱۴۰۳ شروع کنید.

سوالات متداول درباره حقوق و دستمزد
چه زمانی حقوق ثابت بهتر از دستمزد ساعتی است؟ زمانی که کار نتیجه محور بوده و به اندازه ساعتی که کار انجام شده بستگی ندارد.
آیا مالیات حقوق ثابت با ساعتی متفاوت است؟ در ایران مالیات هردو نوع یکسان است.
معایب حقوق گرفتن برای کارمندان چیست؟ براساس درجه سختی کار در روزهای مختلف، درامد آنها تغییر نکرده و ثابت هست.
آیا کارمندان حقوق بگیر در صورت کار نکردن حقوق می گیرند؟ این کارمندان می توانند مرخصی استحقاقی به میزان 2/5 روز در ماه گرفته و در این زمان ها کار نکنند، به میزان بیشتر از آن، کسر حقوق و غیبت برای آنها لحاظ می گردد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها