به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۲۵ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۴۸۱۳۰۲

ازسرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در ایران

ازسرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در ایران
گروه سیاسی: وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که سفارت این کشور در ایران در یک نشانی جدید فعالیت خود را از سر گرفته و سفیر و کارکنان آن به تهران بازگشته‌اند.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، ایران «تمهیدات لازم را در مقابل ساختمان جدید برای حفاظت از سفارت به اجرا درخواهد آورد».
وزیران خارجه دو کشور اسفند پارسال در حاشیه نشست سازمان کشورهای اسلامی در جده برای بازگشایی جمهوری آذربایجان در تهران به توافق رسیده بودند.
سفارت جمهوری آذربایجان هفتم بهمن سال ۱۴۰۱ هدف حمله یک فرد مسلح قرار گرفت که در نتیجه آن یکی از کارکنان سفارت کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.
در پی این حمله، روابط دو کشور رو به وخامت گذاشت و جمهوری آذربایجان با تخلیه شبانه سفارت خود در تهران، کارکنانش را از ایران خارج کرد و تنها سرکنسولگری این کشور در تبریز فعال باقی ماند.باکو «شناسایی و مجازات عاملان حمله تروریستی» به سفارت خود در تهران را به عنوان شرط عادی‌سازی روابط و بازگشایی آن تعیین کرده بود.
مقام‌های  ایران با معرفی یاسین حسین‌زاده به عنوان عامل حمله به سفارت، انگیزه مهاجم را «شخصی» عنوان کرده و او را به اعدام محکوم کردند.
اما سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بهمن سال ۱۴۰۱ «کارزارهای ضد جمهوری آذربایجان را که در رسانه‌های ایران به راه افتاده» است‌، مشوق چنین حمله‌ای قلمداد کرد.
روابط تهران و باکو در سال‌های اخیر با تنش‌های بسیاری همراه بوده ‌است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها