به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۰۵ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۴۸۳۲۷۹

تلاش برای بازگرداندن پناهندگان سوری و افغان

تلاش برای بازگرداندن پناهندگان سوری و افغان
گروه بین الملل:اتریش، ایتالیا، قبرس و شمار دیگری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستار تجدید نظر در روابط با رژیم بشار اسد به منظور تسهیل بازگشت پناهندگان سوری هستند. برلین و وین نیز به دنبال راهی برای بازگرداندن پناهندگان افغان به کشور خود هستند.
آیا اتحادیه اروپا پس از حدود ۱۳ سال جنگ داخلی در سوریه که باعث مرگ بیش از ۵۰۰ هزار نفر شد و ۱۴ میلیون سوری را آواره کرد، دوباره قصد دارد روابط خود را با رژیم  بشار اسد از سر بگیرد؟ یا با رژیم طالبان که در سال ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان دوباره به دست آورد و کارنامه آن برای همه مشخص است، می‌خواهد ارتباط داشته باشد؟
آیا سوری ها و افغانسانی‌ها که به اروپا پناهنده آورده‌اند را می‌توان به کشورهایشان بازگرداند؟
چندین ماه است که برخی از کشورهای اروپای مرکزی و جنوبی برای اینکه بتوانند پناهجویان سوری و افغان را به کشورهایشان باز گردانند در بروکسل در حال چانه زنی هستند. در عین حال  درخواست‌ها برای تشدید سیاست‌های سختگیرانه برای مهاجرت به اروپا در حال افزایش است.  
اواسط ماه مه، نمایندگان کشورهای یونان، اتریش، چک، ایتالیا، دانمارک، لهستان و مالتی در قبرس، گرد هم آمدند تا از اتحادیه اروپا بخواهند سیاست‌های خود مبنی بر همکاری با دمشق، به منظور بازگرداندن پناهندگان سوری، به مناطق خاصی که اکنون «امن» تلقی می‌شوند، بررسی کند.
کنستانتینوس یوآنو، وزیر کشور قبرس، گفت: «ثبات در این کشور به طور کامل برقرار نشده است»، اما «ما باید این روند را تسریع کنیم و شرایطی ایجاد کنیم که امکان بازگشت پناهجویان به سوریه را فراهم کند.»
جمهوری چک هرچند پذیرای تعداد کمی از پناهجویان سوری بوده اما یکی از کشورهای است که سعی دارد پناهجویان سوری را به کشورشان بازگرداند. این کشور قصد دارد پاییز امسال هیئتی به سوریه بفرستد تا با همکاری با رژیم اسد مناطق امن این کشور را شناسایی کنند. 
جمهوری چک همراه با چهارده کشور دیگر در اتحادیه اروپا، اواسط ماه مه از کمیسیون اروپا خواستند راه حلی برای انتقال مهاجران به کشورهای ثالثی در خارج از قاره اروپا که «امن» تلقی می‌شوند، بیابد. 

 
برچسب ها: پناهندگان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها