به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۸ - ۱۲:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۰۷ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۴۸۳۶۳۰
صعود به فینال، چشم در چشم غول آخر

پدیده ورزش ایران در المپیک: مهدی الفتی

پدیده ورزش ایران در المپیک: مهدی الفتی
گروه ورزشی: با وجود کاهش تعداد ورزشکاران ایرانی در المپیک پاریس نسبت به دوره‌های گذشته و ناکامی تیم‌های ورزش‌های توپی مانند هندبال، والیبال و بسکتبال در کسب سهمیه، ورزش ایران از همین حالا یک موفقیت تاریخی داشته است.
مهدی الفتی، ژیمناست جوان و مستعد توانست سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس را کسب کند و به عنوان اولین نماینده ایران در ژیمناستیک پس از ۶۰ سال در این رویداد بزرگ شرکت کند.
آخرین باری که ایران در این رشته نماینده‌ای در المپیک داشت، به سال ۱۹۶۴ و حضور جمیله سروری، ژیمناست ۱۴ ساله در المپیک توکیو برمی‌گردد البته آن زمان المپیک سهمیه‌ای نبود. اما پس از آن، به دلیل مشکلات مدیریتی و عدم حمایت کافی، این رشته ورزشی نتوانست در ادوار بعدی المپیک نماینده‌ای داشته باشد.
تمرین در سالن بدون امکانات
پسر تاریخ‌ساز ژیمناستیک، پرچمدار کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس نیز خواهد بود.
او می‌گوید ژیمناستیک را از ۸ سالگی در گرگان شروع کرده است: «ابتدا یکی از آشنایان این پیشنهاد را مطرح کرد و مادرم علاقه نشان داد. پسرخاله‌هایم نیز ژیمناست بودند و مرا تشویق کردند.»
او در نوجوانی در حالی در مسابقات قهرمان کشوری درخشید و به تیم ملی رسید که در یک باشگاه بدون امکانات تمرین می‌کرد. الفتی برای پرش خرک به علت نبود فضا، درب سالن را باز می‌کرد و از بیرون سالن شروع به دویدن می‌کرد‌. او می‌گوید در روزهای سرد و بارانی هم چون مجبور بوده این کار را انجام دهد بارها سرما خورده و چندین بار هم به‌خاطر زمین‌خوردن، آسیب دیده است.
2059344
سال رویایی؛ از مدال تاریخی تا کسب سهمیه المپیک
با همه این مشکلات مهدی الفتی با پشتکار و تمرین مدام توانست یکی از بهترین ژیمناست‌های ایران شود. او در سال ۲۰۱۸ با درخشش در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا موفق به کسب سهمیه المپیک جوانان شد اما به دلیل مصدومیت نتوانست حضور یابد.
یک سال گذشته برای مهدی الفتی رویایی بوده است: او ۷ مهر ۱۴۰۲ اولین مدال تاریخی ژیمناستیک را برای ایران کسب کرد و در بازی‌های آسیایی هانگجو نقره‌ای شد. پس از آن هم توانست به سهمیه المپیک برسد و حالا هم پرچمدار کاروان ایران در پاریس خواهد بود.
او با قرار گرفتن در رده دوم مسابقات کسب سهمیه با ۶۲ امتیاز، در ۲۴ سالگی به المپیک پاریس راه پیدا کرد. ملاک فدراسیون جهانی برای کسب سهمیه، مجموع امتیازهای چهار جام جهانی است که مهدی الفتی در مسابقات جام جهانی مصر، قطر، آلمان و باکو نتایج خوبی به‌دست آورد و در مسابقات جام جهانی آلمان هم که گزینشی المپیک محسوب می‌شد موفق به کسب مدال نقره شد.
دغدغه ساخت خانه ژیمناستیک
الفتی اگرچه امروز به المپیک رسیده اما هنوز با همان مشکلات دوران نوجوانی و نبود امکانات دست و پنجه نرم می‌کند. او که از ۱۰ روز قبل از شروع مسابقات به فرانسه رفته است تا بتواند با وسایل آنها تمرین کند به روزنامه همشهری گفت: «وسیله‌های ما برای ۲۰ سال پیش است و همه فرسوده شده‌اند ولی وسیله‌هایی که در پاریس است، همه به‌روز هستند و عالی. همیشه گفته‌ایم که وسیله نداریم. الان هم بگویم شرایط بد است، فرقی نمی‌کند.»
او بارها درباره نبود امکانات در این رشته صحبت کرده و حتی یک بار هم به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور وقت ایران گفته بود: «برخی از ورزشکاران امکانات تمرینی حداقلی را در استان خود ندارند لذا از شما می‌خواهم فضا‌هایی را در استان‌ها برای قهرمانانی که سال‌ها تجربه کسب کرده‌اند در نظر بگیرید تا بتوانند با راه‌اندازی آکادمی‌های تخصصی در رشته‌های خود علاوه بر دنبال کردن تمرینات حرفه‌ای، به قهرمان‌پروری در کشور کمک کنند.»
او حتی تصمیم گرفته در صورتی که در المپیک پاریس مدال‌آور شد با جایزه آن در استان گلستان خانه‌ ژیمناستیک بسازد تا استعدادهای جوان بتوانند تمرین کنند. الفتی از حالا به مربی‌گری فکر می‌کند: «گلستان استعداد زیاد دارد و می‌خواهم با ساخت خانه ژیمناستیک آنها دیگر مثل من برای تمرین از این شهر به آن شهر نروند. می‌خواهم مربی‌گری کنم و دوست ندارم شاگردانم اذیت شوند.»
2059345
رویارویی با «غول آخر»
ژیمناستیک ایران در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده است. درگیری‌های مدیریتی و کمبود امکانات ورزشی باعث شده بود که ورزشکاران این رشته موفقیت‌ چشمگیری نداشته باشند و مهدی الفتی یک استثناست که توانسته تا این مرحله بالا بیاید.
او درباره حضورش در المپیک پاریس می‌گوید: «من در مسابقات قهرمانی جهان بوده‌ام. همه رقبایی که آنجا بودند در پاریس هم هستند. من همه راه‌ها را رفته‌ام و به غول آخر رسیده‌ام. استرس دارم ولی طبیعی است.»
«ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست و ممکن است هر لحظه یک لغزش سبب شود که از رتبه اول به آخر برسی اما من همه وجودم را می‌گذارم تا در المپیک خوش بدرخشم. همه می‌گفتند ژیمناستیک ایران زنگ تفریح است و مدال و موفقیتی ندارد اما اکنون هم مدال و هم سهمیه المپیک داریم.»
او بعد از حضور در المپیک پاریس، مدال قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان، مدال دانشجویان جهان و مدال المپیک بعدی را برای خودش هدف‌گذاری کرده و معتقد است این همه انگیزه از سختی‌هایی که در این سال‌ها کشیده می‌آید.
زهرا اینچه درگاهی، رئیس فدراسیون ژیمناستیک هم معتقد است که آنها با گرفتن سهمیه المپیک تا همین‌جا هم تاریخ‌سازی کرده‌اند. او می‌گوید همین کسب سهمیه المپیک به اندازه گرفتن یک مدال طلا ارزشمند است چون رشته ژیمناستیک، ورزش پایه است و کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند.
منبع: بی بی سی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها