به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۸ - ۱۵:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۰۸ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۴۸۳۷۷۴

جنگ جهانی سوم نزدیک‌ تر از هر زمان دیگر؟

جنگ جهانی سوم نزدیک‌ تر از هر زمان دیگر؟
گروه بین الملل:  ساموئل رامانی؛ پژوهشگر اندیشکده "موسسه خدمات متحد سلطنتی" در لندن و مدرس سیاست و روابط بین الملل در دانشگاه آکسفورد در روزنامه   دیلی تلگراف نوشت: در حالی که بایدن وارد مرحله به اصطلاح اردک لنگ شده و در حال خروج از سیاست است دشمنان آمریکا در مسیر تشدید رویکرد قرار گرفته اند. ایالات متحده آمریکا و کانادا بمب افکن‌های توپولف ۹۵ روسی و شیان اچ - ۶ چینی را در حریم هوایی بین المللی نزدیک آلاسکا رهگیری کردند. این نخستین باری بود که جنگنده‌های روسیه و چین در جریان یک مانور نظامی مشترک در قطب شمال رهگیری شدند. 
"مایک پمپئو" وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده در مه ۲۰۱۹ میلادی ادعا‌های روسیه در قطب شمال را به باد انتقاد گرفت و به چین درباره استفاده از موقعیت خودخوانده خود به عنوان یک قدرت نزدیک به قطب شمال برای نفوذ به آن منطقه هشدار داد. پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در گزارش امنیتی سال ۲۰۱۴ خود که تنها دو روز پیش از تشدید تنش در قطب شمال منتشر شد نسبت به افزایش همکاری چین و روسیه در قطب شمال و ظرفیت بالقوه روسیه برای مسدود کردن ماهواره‌های GPS در آن منطقه هشدار داد.
تردید‌ها در مورد شایستگی بایدن برای ادامه خدمت در مقام رئیس جمهور و وجود خلاء رهبری در کاخ سفید ممکن است روسیه و چین را تشویق کند تا مرز‌های بازدارندگی ایالات متحده را نه صرفا در نزدیکی آلاسیا بلکه در چندین جبهه دیگر گسترش دهند. در چنین شرایطی احتمال بروز درگیری‌ها به شکلی تصادفی یا طراحی شده وجود خواهد داشت، زیرا تهدید‌های متعارف و ترکیبی روسیه علیه متحدان آمریکا در اروپا روز به روز تشدید می‌شود.
همچنین وزارت دفاع رومانی از کشف قطعات پهپاد کامیکازه روسی در نزدیکی شهر پلائورو خبر داد. آن قطعه ناشی از حمله پهپادی روسیه به بندر ازمیل اوکراین در سواحل اودسا بود. همزمان با آن اعلامیه پلیس فرانسه یک سرآشپز ۴۰ ساله روس را به اتهام توطئه برنامه ریزی شده از سوی سرویس امنیت فدرال روسیه برای بی ثبات کردن المپیک پاریس بازداشت کرد. در نقاط دیگر علیرغم وجود آتش بس متزلزل بین چین و فیلیپین تجدیدنظرطلبی مرز‌های دریایی پکن در دریای چین جنوبی کماکان به مثابه یک تهدید قوی محسوب می‌شود.
چین اخیرا مذاکرات کنترل تسلیحات با ایالات متحده را به دلیل حمایت نظامی واشنگتن از تایوان به حالت تعلیق درآورده و به مدرنیزاسیون سریع زرادخانه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.
شکستن رکورد برگزاری مانور‌های نظامی از سوی تایوان در سال جاری می‌تواند هر لحظه بر روی مرز‌های تنگه‌ای باعث بروز تنش شود. تمام این موارد نشان می‌دهند ایالات متحده اساسا در جلوگیری از بروز چنین اَشکال موازی‌ای از حمله، متحمل شکست شده و به همان اندازه اقدامات اش در محدود کردن همکاری چین و روسیه بی اثر بوده است.
"آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر خود به پکن نسبت به اعمال مجازات از سوی ایالات متحده علیه پکن برای ادامه حمایت چین از روسیه هشدار داد. او بر روی عرضه ریز الکترونیک‌ها و تجهیزات چینی که سیستم دفاعی - صنعتی روسیه را تقویت می‌کند تمرکز کرد و هشدار داد که اعمال تحریم‌ها بر بیش از ۱۰۰ شرکت چینی صرفا نوک کوه یخ است و دامنه آن می‌تواند گسترش یابد. با این وجود، تهدیدات ایالات متحده صرفا موفقیت‌هایی سطحی را به همراه داشته اند.
علیرغم آن که حجم تجارت دو جانبه روسیه و چین صرفا  ۱.۸ درصد افزایش یافته و توقف گزینشی چین در معاملات روسیه منجر به کاهش صادرات چین به روسیه شده، اما مشاور اقتصادی "شی جین پینگ" رئیس جمهور چین با سفر به مسکو تاکید کرد که همکاری اقتصادی روسیه و چین مهار نشده و همکاری استراتژیک و برنامه‌های همکاری تولیدی آن دو کشور با سرعت ادامه خواهد یافت.
نکته دیگر مانور‌های دریایی در تنگه برینگ بین سیبری و آلاسکا است که تازه‌ترین مانور در مجموعه طولانی مانور‌های نظامی با مشارکت روسیه و چین محسوب می‌شود. روسیه، چین و ایران مانور‌های دریایی را در خلیج عمان در اواسط ماه مارس(فروردین) برگزار کردند. در آن مانور نظامی ناو شهید سلیمانی ایران موشک‌های کروز ضد کشتی را پرتاب کرد که رهگیری آن درطول تاریخ برای آمریکا دشوار بوده است. هم چنین، در مانور آموزشی اخیر "ضد تروریسم" چین که با بلاروس یعنی نزدیک‌ترین متحد روسیه انجام شد تسخیر فرودگاه لهستان شبیه سازی شده بود. اکنون می‌بینیم که یک محور نظامی جدید در برابر چشمان مان در حال تشکیل است و ایالات متحده مانند یک نظاره گر درمانده به نظر می‌رسد.
پیروزی مسکو در میدان نبرد در شهرک "اوروژاین" در دونتسک و در آستانه پیروزی قرار گرفتن نیرو‌های روسیه در مرکز لجستیکی "چاسیو یار" نشان می‌دهد که سرعت برنامه‌های آن کشور در خاک اوکراین کُند نشده است. سِر "رولی واکر" فرمانده جدید ارتش بریتانیا اخیرا گفته بود که حتی اگر روسیه در اوکراین متحمل شکست شود برای گرفتن انتقام خود باز خواهد گشت. در همین حال، چین مقادیر زیادی از منابع کشاورزی مانند ذرت، گندم و سویا و هم چنین نفت، مس و فولاد را ذخیره می‌کند. این اقدام را می‌توان به آماده شدن چین برای جنگی تجاری با ایالات متحده و یا شاید حتی یک جنگ داغ در اقیانوس آرام تعبیر کرد.
 درک موجود از ضعف بایدن و غیر قابل پیش بینی بودن ترامپ در صورت پیروزی او در انتخابات می‌تواند دشمنان آمریکا را به سوی محاسباتی علیه آمریکا سوق دهد.
مرجع : سایت فرارو
برچسب ها: جنگ جهانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها