گروه بین الملل: ریشه در آغوش گرفتن "دونالد ترامپ" توسط "ایلان ماسک" را میتوان تا حدی در بی اعتنایی بایدن رئیس جمهور امریکا نسبت به ماسک دنبال کرد. در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی دولت جدید بایدن برنامه ریزی برای اجرای وعدههای کارزار انتخاباتی خود به منظور تقویت خودروهای برقی را آغاز کرد. در آن زمان تسلا شرکت تحت ریاست ماسک حدود دو سوم خودروهای برقی در حال حرکت در جادههای ایالات متحده را تولید میکرد. با این وجود، تسلا هم چنین تنها تولید کننده بزرگ خودرو در ایالات متحده بوده که کارگران کارخانهای عضو اتحادیه ندارد و برخی از رویههای کاری آن توسط تنظیم کنندههای فدرال تحت نظارت قرار داشت. به گفته منابع آگاه مقامهای تسلا پس از تحلیف بایدن چندین بار با کاخ سفید تماس گرفتند و امیدوار بودند که بایدن و ماسک با یکدیگر ارتباط نزدیک تری داشته باشند.
به گزارش فرارو به نقل از وال استریت ژورنال، ماسک در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که به بایدن رای داده و چند سال پیش گفته بود که منحصرا به نامزدهای دموکرات رای میداد. بی اعتنایی بایدن نسبت به او، اما برایش باعث ایجاد سردرگمی شد. منابع آگاه میگویند مقامهای دولت بایدن نمیخواستند اتحادیه قدرتمند کارگران خودروسازی ایالات متحده را که برای حفظ فاصله از ماسک به کاخ سفید تکیه کرده بود عصبانی کنند.
سپس در آگوست ۲۰۲۱ میلادی بایدن مراسمی را درباره خودروهای برقی ترتیب داد که با امضای یک فرمان اجرایی با هدف ساخت نیمی از تمام خودروهای جدید فروخته شده در سال ۲۰۳۰ میلادی در قالب خودروهای با آلایندگی کربن صفر برگزار شد. مقام کاخ سفید درست پیش از آغاز آن مراسم با تسلا تماس گرفتند و عذرخواهی کردند و اعلام کرده بودند که از ماسک برای شرکت در آن مراسم دعوت به عمل نیامده است. در عوض، بایدن از مدیران سه شرکت خودروسازی دیگر یعنی جنرال موتورز، فورد موتور و کرایسلر استقبال کرد شرکتهایی که همگی با اختلاف زیادی در تولید خودروهای برقی از تسلا عقبتر بودند. آن شرکتها همگی کارگران خود را از اتحادیه استخدام کرده بودند.
آغاز تلخ شدن روابط ماسک و بایدن
از آن زمان به این سو همه چیز بدتر شد. بایدن در مراسمی گفته بود: "در صنعت خودروسازی، دیترویت در خودروهای الکتریکی در جهان پیشتاز است". او سپس "مری بارا" مدیر عامل اجرایی جنرال موتورز را مورد تحسین قرار داد و خطاب به او گفته بود: "شما کل صنعت خودرو را برقی کردید. من در این باره جدی هستم شما رهبری این کار را برعهده گرفتید کردید و این مهم است". رهبران تسلا از جمله ماسک از این اظهارات بایدن خشمگین شدند. در طول سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی زمانی که بایدن آن اظهارات را ایراد کرد تسلا بیش از ۱۱۵۰۰۰ خودروی برقی را در ایالات متحده تحویل داد در حالی که جنرال موتورز تنها ۲۶ خودروی برقی تولید کرده بود.
از آن زمان به این سو دور شدن ماسک از حزب دموکرات پیامدهای گستردهای داشته، زیرا این ثروتمندترین مرد جهان از ترامپ و کارزار انتخاباتی او حمایت کرده است.
"وال استریت ژورنال" اوایل ماه جاری گزارش داده بود که ماسک گفته که قصد دارد هر ماه حدود ۴۵ میلیون دلار به یک کمیته سیاسی طرفدار ترامپ کمک کند که او به همراه سایر مدیران برجسته فناوری آن را ایجاد کرده است. مالکیت توئیتر توسط ماسک به او قدرت بیش تری بخشیده است. او از سیاستهای چپگرایانه انتقاد کرده و از رویکرد بایدن در حوزههای مختلف از مهاجرت گرفته تا اقتصاد انتقاد میکند.
افراد نزدیک به ماسک میگویند با افزایش سرسام آور ثروت ماسک او بیشتر هدف انتقادات عمدتا از سوی جناح چپ قرار گرفته و این موضوع نیز باعث دور شدن بیشتر او از حزب دموکرات شده است.
ماسک به شکلی عمیقتر وارد سیاست میشود
ایلان ماسک در نهایت احساس کرد که نه تنها از سوی کاخ سفید مورد بی مهری قرار گرفته بلکه به این باور رسید تحت آزار و اذیت آن نهاد نیز قرار دارد. از زمانی که بایدن رئیس جمهور شد، کمیسیون تجارت فدرال بررسی کرده که آیا توئیتر در زمانی که ماسک به روزنامه نگاران اجازه دسترسی به سوابق شرکت را داده فرمان رضایت را نقض کرده است یا خیر. وزارت دادگستری امریکا نیز از اسپیس ایکس به اتهام تبعیض در شیوههای استخدام شکایت کرده و کمیسیون ارتباطات فدرال نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار یارانه پهنای باند نقاط روستایی و دور افتاده استارلینک را رد کرده اقداماتی که ماسک آن را با انگیزه و مقاصد سیاسی قلمداد کرده است.
این در حالیست که مقامهای وزارت دادگستری گفته اند که شکایت علیه اسپیس ایکس براساس نتیجه تحقیقاتی است که در زمان دولت ترامپ در ماه مه ۲۰۲۰ آغاز شده بود.
علیرغم نارضایتیهای ماسک از دولت امریکا ثروت شخصی او در دوره ریاست جمهوری بایدن افزایش یافته است. براساس گزارش نشریه "فوربس" ماسک در روز تحلیف بایدن ۱۸۴ میلیارد دلار دارایی خالص داشت که ارزش آن امروز به ۲۳۴ میلیارد دلار رسیده و باعث شده تا ماسک به عنوان ثروتمندترین فرد در جهان شناخته شود. ماسک علاوه بر ایکس (توئیتر)، تسلا و اسپیس ایکس بر سه شرکت دیگر نیز نظارت دارد: شرکت تونل سازی Boring Co، استارت آپ ایمپلنت مغز نورالینک (Neuralink) و شرکت هوش مصنوعی xAI.
هم چنین، تسلا یکی از ذینفعان قانون کاهش تورم دولت بایدن است که صدها میلیارد دلار یارانه برای سرمایه گذاری در پروژههای مرتبط با انرژیهای تجدیدپذیر ارائه میکند. اسپیس ایکس چندین پیروزی بزرگ در دوران ریاست جمهوری بایدن به دست آورد از جمله قراردادهای ناسا به مبلغ ۴ میلیارد دلار برای توسعه کاوشگر برای انتقال فضانوردان به ماه در ماموریتهای آینده.
هم چنین، ماسک تعاملات مثبتی با مقامهای دموکرات داشته است. با این وجود، به گفته افراد مطلع، ماسک در سالیان اخیر روابط نزدیک تری با نمایندگان جمهوری خواه از جمله جردن و "کن کالورت" عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا از کالیفرنیا برقرار کرده است.
ماسک و ترامپ
ماسک در پادکست اخیر خود اشاره کرده که حزب جمهوری خواه بی عیب نیست، اما اکنون اصول آن حزب با دیدگاههای او در مورد شایسته سالاری و آزادی شخصی مطابقت دارد. ترامپ و ماسک روابط پیچیدهای با یکدیگر دارند. ماسک در دوران ریاست جمهوری ترامپ از او انتقاد کرده بود. او مکررا در مورد این که چگونه رهبری کشور توسط یک "جرونتوکراسی" (پیرسالاری) اداره میشود اظهارنظر کرده بود.
ترامپ در مقابل در سال ۲۰۰۲ میلادی در شبکه Truth Social که رسانه اجتماعی شخصی اوست نوشته بود ماسک در دوره ریاست جمهوری وی سعی کرد تا از طریق تجارت اش با شخص او لابی کند. ترامپ نوشته بود: "می توانستم بگویم "زانو بزن و التماس کن" و او این کار را میکرد".
در این میان نرمش ماسک در قبال ترامپ توسط برخی از همکاران کلیدی ماسک در حوزه فناوری امکان پذیر شد. آنان ماسک را تشویق کردند تا بیشتر در فرایند انتخابات شرکت کند. به گفته افراد نزدیک به ماسک برخی از دیدگاههای در حال تغییر او به مالکیت اش بر ایکس (توئیتر سابق) مرتبط است.
ترامپ نیز اخیرا لحن خود را نسبت به ماسک تغییر داده است. او در جریان یک گردهمایی از حمایت ماسک از خود قدردانی کرد. ترامپ گفته بود ماسک از او خواستار هیچ تغییری در موضع اعلام شده اش درباره حذف یارانه خودروهای برقی نشده بود. ترامپ گفته بود: "منظورم افراد دیگر است. آنان ۲ دلار به شما میدهند و شما باید آنان را برای ناهار بیرون ببرید. باید به آنان غذا بدهید. اما او (ماسک) هرگز به من نگفت که چرا به خودروهای برقی ضربه میزنی، زیرا میداند من چنین ضربهای را نخواهم زد".