به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۱۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۱ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۴۸۴۳۲۶

نشست اضطراری شورای امنیت در پی ترور اسماعیل هنیه 

نشست اضطراری شورای امنیت در پی ترور اسماعیل هنیه 
گروه بین الملل: ایران و اسرائیل  در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد، هر دو از اعضای شورا خواستند که طرف مقابل را به خاطر حملات مرگبار اخیر محکوم کنند.
شورای امنیت نیز در مقابل، خواستار بازگشت آرامش در منطقه‌ای شد که بیم آن می‌رود به سمت یک جنگ گسترده‌تر حرکت کند.
این نشست اضطراری با درخواست ایران و حمایت‌های روسیه، الجزایر و چین، در پی ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران برگزار شد.
امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در این جلسه اضطراری گفت: «شورای امنیت باید اقدامات فوری برای پاسخگو کردن اسرائیل در مقابل این اقدام تجاوزکارانه انجام دهد. این اقدام شامل اعمال تحریم‌ و سایر اقدامات لازم برای جلوگیری از نقض بیشتر و نشان دادن عدم تحمل فعالیت‌های بدخواهانه اسرائیل توسط جامعه جهانی است.»
فو کونگ، سفیر چین نیز گفت کشورش ترور هنیه را بشدت محکوم می‌کند و این حادثه را «اقدامی آشکار برای تضعیف تلاش‌های بین‌المللی در راه صلح» می‌داند. او تأکید کرد که «چین عمیقاً نگران تشدید آشوب‌ها در منطقه در پی این حمله است».
دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز گفت که پیامدهای این حمله برای کل منطقه «خطرناک» است.
پولیانسکی گفت: «این یک ضربه جدی بویژه برای مذاکرات میانجیگری بین حماس و اسرائیل برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه بود که اسماعیل هنیه مستقیماً در آن شرکت داشت.»
او با فراخواندن همه طرف‌ها به خودداری از وقوع یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار، بر لزوم اجرای کامل و همه‌جانبه قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت (مصوب اوت ۲۰۰۶ میلادی برای پایان دادن به جنگ میان حزب‌الله لبنان و اسراییل) تاکید کرد.
ایران و  حماس، هردو اسرائیل را مسئول حمله‌ای می دانند که منجر به شهادت اسماعیل هنیه، رهبر حماس شد که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به تهران آمده بود.
اسرائیل مسئولیت حمله  را بر عهده نگرفته است؛ برخلاف حمله هوایی روز سه‌شنبه در بیروت، پایتخت لبنان که منجر به کشته شدن فواد شکر، از فرماندهان ارشد حزب الله شد و مقامات اسرائیل بسرعت اعلام کردند که عامل این حمله بودند.
اسرائیل می‌گوید که فواد شکر مسئول حمله موشکی روز شنبه به بلندی‌های جولان بوده که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک عرب «دروزی» در حال بازی در زمین فوتبال شده است.
جاناتان میلر، معاون سفیر اسرائیل در شورای امنیت گفت: «این عملیات پیام روشنی را ارسال کرد. اینکه ما از خود دفاع خواهیم کرد و با قدرت به کسانی که به ما آسیب می‌زنند پاسخ خواهیم داد.»
او از شورای امنیت خواست تا ایران را با وضع تحریم‌های جدید پاسخگو کند؛ زیرا ایران از حماس و حزب‌الله حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.
رابرت وود، فرستاده آمریکا در این شورا نیز گفت که واشنگتن نه در حمله به اسماعیل هنیه دخالتی داشته و نه از این ماجرا اطلاعی داشته است.
او گفت که ایالات متحده نیز به تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ غزه، کاهش تنش‌های منطقه‌ای و جلوگیری از وقوع یک جنگ گسترده‌تر ادامه خواهد داد.
وی با بیان اینکه اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، گفت: «جنگ گسترده‌تر نه قریب‌الوقوع است و نه اجتناب‌ناپذیر؛ اگرچه حملات فرصت‌طلبانه ایران و نیروهای نیابتی او و شرکایش در سراسر منطقه، بارها ما را به یک درگیری گسترده‌تر منطقه‌ای نزدیک‌تر کرده است».
او با اشاره به اینکه حزب‌الله لبنان از ۸ اکتبر سال گذشته با حمایت ایران، بارها حملاتی را علیه اسرائیل انجام داده، گفت: «اعضای شورای امنیت نباید این حملات را تحمل کنند.»
وود تاکید کرد که ایران باید از قطعنامه‌های شورای امنیت تبعیت کند و شورا باید تدابیر بیشتری را علیه اقدامات ایران که صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کند، به اجرا بگذارد.
باربارا وودوارد، فرستاده بریتانیا نیز تاکید کرد که افزایش خشونت به نفع هیچ‌کسی نیست. او خواستار آرامش و خویشتن‌داری طرفین شد و گفت: «صلح طولانی‌مدت با بمب و گلوله محقق نخواهد شد.»وی همچنین به حملات حوثی‌ها به اسرائیل اشاره کرد و گفت که این حملات باید پایان یابد.
وودوارد بر تعهد تزلزل‌ناپذیر بریتانیا در حفظ امنیت اسرائیل تاکید کرد و گفت که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد.
هادی هاشم، کاردار لبنان نیز گفت که اسرائیل به دنبال کشاندن منطقه به جنگی گسترده‌تر با پیامدهای فاجعه بار است.او گفت: «ما قبلاً گفته‌ایم و امروز هم تکرار می‌کنیم: لبنان و مردم لبنان و دولت لبنان خواهان جنگ نیستند.»او افزود که در حمله اسرائیل به محله پرجمعیت بیروت، هفت نفر از جمله یک زن و دو کودک کشته و ۷۸ نفر زخمی شدند.
هادی هاشم گفت: «لبنان معتقد است که این تجاوز، خطرناک‌ترین درگیری تاکنون بوده است.»
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات اخیر به بیروت و تهران، نشانگر «تشدید خطرناک» درگیری‌های خاورمیانه است.
استفان دوجاریک، سخنگوی او که این بیانیه را می‌خواند، گفت: «بطور فزاینده‌ای روشن است که در این زمان بسیار حساس، خویشتن‌داری به تنهایی کفایت نمی‌کند. بر همین اساس دبیرکل سازمان ملل متحد از همه کشورها می‌خواهد که برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات بلندمدت، بطور جدی تلاش کنند.»
برچسب ها: اسماعیل هنیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها