به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۱۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۶ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب : ۴۸۵۳۲۸

شکار بمب‌های سرشی روسیه پیش از پرتاب

شکار بمب‌های سرشی روسیه پیش از پرتاب
گروه بین الملل: نیروی هوایی اوکراین تصاویری از جشن بیستمین سالگرد تاسیس خود را به اشتراک گذاشت.
این ویدئو که در کانال یوتیوب نیروی هوایی اوکراین منتشر شده است، موشک‌های سایه طوفان را در حال استقرار از ارتفاع تقریبی ۵۰۰ متری با سرعت مادون صوت به تصویر می کشد. قابل ذکر است که هواپیماهای سوخو-۲۴ پس از شلیک، مانورهای فرار ضد هوایی انجام نمی دهند و این نشان می دهد که این موشک‌ها از فاصله ایمن از خطوط مقدم شلیک شده‌اند.
در این کلیپ (از ثانیه ۵۰) تصاویری از موشک‌های سایه طوفان دیده می‌شود که از یک جت جنگنده شلیک می‌شود و سپس در آسمان به مسیر خود ادامه می‌دهد.
این ویدئو یکی از این موشک‌ها را با پرچم بریتانیا و دیگری را با نام و نشان فرانسوی آن، یعنی اسکالپ نشان می‌دهد.
روزنامه اوکراینی دیفنس اکسپرس گزارش داد که این اولین ویدئویی است که موشک‌های سایه طوفان را در نبرد واقعی نشان می‌دهد. این تصاویر نشان می‌دهد که موشک‌ها از یک جنگنده سوخو-۲۴ شلیک می‌شوند، که تنها  یکی از جت‌هایی محسوب می‌شود که اوکراین برای حمل این موشک‌ها استفاده می‌کند.وبسایت بیزینس اینسایدر که این خبر را بازتاب داد نتوانست فوراً این ادعاها را تأیید کند، اما انتشار چنین فیلمی از موشک‌های سایه طوفان در نوع خود بسیار نادر است.تنها ویدئویی که توسط شرکت چندملیتی «اِم‌بی‌دی‌اِی» سازنده این موشک‌ها در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، سایه‌ طوفان را در حال استفاده نشان می‌دهد، اما معلوم نیست که آن فیلم مراحل آزمایشی را به تصویر می‌کشد یا یک نبرد واقعی است.
سایه‌های طوفان موشک‌های کروزی هستند که به طور مشترک توسط بریتانیا و فرانسه ساخته شده‌اند. هر دو کشور این موشک‌ها را به اوکراین داده‌اند ولی بریتانیا اولین کشوری بود که پیشقدم شد و در ماه مه ۲۰۲۳ اولین محموله از این موشک‌های کروز را به اوکراین داد.
اوکراین از این موشک ‌ها برای حملات دوربردی همچون حمله به مقر ناوگان دریای سیاه روسیه در شبه جزیره کریمه استفاده کرده است. به نظر می رسد فیلم های موجود در ویدئوی نیروی هوایی اوکراین مربوط به همین حمله می‌شود. روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین را در سال ۲۰۱۴ میلادی به اشغال خود در آورد.
اوکراین اعلام کرد در در روزهای اول این هفته و در جریان حملات دوربرد به یک پایگاه هوایی، توانسته است یک هواپیمای جنگی روسی را که قادر به پرتاب بمب‌های ویرانگر سُرِشی بود، منهدم کند.
سازمان اطلاعات نظامی اوکراین تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که عواقب حملات در پایگاه هوایی موروزوفسک روسیه، واقع در ۲۶۵ کیلومتری خط مقدم را نشان می‌دهد. کی‌یف در ابتدا اعلام کرد که به تأسیساتی که در آن بمب‌های سُرِشی و دیگر مهمات نگهداری می‌شد، حمله کرده است.
تصاویر جدید آسیب‌های گسترده‌ای را به این پایگاه هوایی، از جمله آثار سوختگی، زمین سوخته و سایر آوارهای ناشی از انفجارها و آتش سوزی‌های متعاقب آن نشان می دهد. به نظر می رسد اوکراین این حمله را با هواپیماهای بدون سرنشین انجام داده است.به گفته اداره اصلی اطلاعات اوکراین، یکی از شاخه‌های وزارت دفاع اوکراین، این حمله یک جنگنده بمب‌افکن سوخو-۳۴ را منهدم کرد و احتمالاً به دو فروند دیگر نیز آسیب رسانده است. این هواپیما به وضوح در تصاویر دیده می‌شود.
بمب افکن سوخو-۳۴ قادر به پرتاب بمب‌های بسیار مخرب سرشی (گلاید) هستند که شهرها و مواضع نیروهای اوکراینی را ویران کرده اند.
بمب های گلاید مجهز به کیت‌های ویژه‌ای هستند که بمب‌های هدایت‌ناپذیر (گنگ) را به مهمات هدایت شونده دقیق تبدیل می‌کنند. این سلاح‌ها در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و از سوی روس‌ها به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در میان آنها، بمبی به وزن بیش از ۲۷۰۰ کیلوگرمی وجود دارد که در هنگام برخورد، تخریب عظیمی را به همراه دارد.
از آنجائیکه بمب‌های گلاید تقریباً دارای علائم راداری کوچک هستند و در مسیرهای غیربالستیکی حرکت می‌کنند و زمان پرواز نسبتاً کوتاهی دارند، رهگیری آن‌ها نیز غیرممکن است.
تنها راه عملی اوکراین برای مقابله با بمب‌های سرشی این است که یا هواپیمای جنگی روسیه را قبل از اینکه محموله خود را رها کند بزند و یا اینکه آن‌ها را روی زمین هدف قرار دهد. به نظر می‌رسد کی‌یف در حملات به پایگاه هوایی موروزوفسک دومی را انجام داده است.
علاوه بر این، سازمان اطلاعات نظامی اوکراین اعلام کرد که زرادخانه هوانوردی روسیه را در حملات روز شنبه منهدم کرده است و انفجار ثانویه مهمات باعث ایجاد مناطق وسیعی از خاک سوخته روی پایگاه و اطراف آن شده است.این سازمان اعلام کرد که این حملات همچنین به چهار تأسیسات و دو آشیانه در پایگاه آسیب رسانده است که در تصاویر قابل مشاهده است.
این اولین بار نیست که اوکراین پایگاه هوایی موروزوفسک را هدف قرار می‌دهد. کی‌یف در ماه های آوریل و ژوئن نیز با هواپیماهای بدون سرنشین به این سایت حمله کرد. حملات مکرر حاکی از آن است که کی‌یف عزم خود را جزم کرده تا به طور خاص بتواند تهدید بمب‌های سرشی روسیه را کاهش دهد.
اوکراین برای حمله به اهداف نظامی و تاسیسات انرژی در داخل خاک روسیه به پهپادهای دوربرد تولید داخلی متکی است. این کشور با محدودیت هایی در استفاده از موشک های غربی از جمله سامانه های موشکی تاکتیکی ارتش یا اتکمز برای حمله به خارج از مرزهای خود مواجه است.
مقامات اوکراینی، از جمله ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بارها برای برداشتن این محدودیت‌ها لابی کرده‌اند و استدلال می‌کنند که آن‌ها مانع از دفاع مؤثر کی‌یف از خود می‌شوند.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها