گروه سیاسی: کابینه دکتر پزشکیان سرانجام به مجلس معرفی شد. اعلام اسامی، اما با واکنش منفی بسیاری در بدنه جریان اصلاحات روبرو شد. انتقادات عمدتا متوجه ابقای وزرای رئیسی و همچنین وزرای پیشنهادی کشور و ورزش است.
به گزارش انتخاب، در ادامه مشروح گفتگوی آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات را در این باره را می خوانید.
*کابینه پزشکیان تا چه حد مورد انتظار شما بود؟ این ترکیب با مطلوب جبهه اصلاحات چقدر فاصله دارد؟
نباید فراموش کنیم که هدف جبهه اصلاحات برای مشارکت فعال در این انتخابات با داشتن نامزد اختصاصی این بود که ایشان بتوانند مشکلات اقتصادی کشور را حل و تندرویهایی که کشور را به ورطههای خطرناک میکشاند متوقف کند. بنابر این در انتخابات هم گفتیم نباید انتظار معجزه از این دولت داشت و باید در نظر داشت که بیش از ۸۰ درصد قدرت کشور در اختیار ارکان دیگر قدرت است. از مجلس که حاصل یک انتخابات غیر رقابتی بود گرفته تا نهادهای غیر انتخابی و غیر پاسخگویی که بنا بر تجربه میدانیم که نه تنها کمکی به دولت منتخب مردم نمیکنند بلکه تا بتوانند هم مانع ایجاد میکنند.
بنابر این با در نظر گرفتن این اقتضائات و تعریف از ساختار و مناسبات واقع بینانه قدرت در کشور باید انتظارات را از رئبس جمهور مورد حمایت جبهه اصلاحات تنظیم کرد. ما به عنوان جبهه لیستی به رئیس جمهور ارائه نکردیم و این را هم اعلام کردیم، اما ترکیب معرفی شده حتما با معدل انتظار و مطلوب جبهه اصلاحات فاصله دارد و ما به همین دلیل روز گذشته در نامهای به رئیس جمهور نگرانیهایی را در این ارتباط مطرح کردیم و طی روزهای آینده نیز در قالب هیئت رئیسه جبهه اصلاحات پیگیر دیدار با رئیس جمهور هستیم.
*وفاق ملی را چگونه تعریف میکنید؟ آیا وفاق ملی به معنای سهم دهی به جریانات مقابل است؟
تعریف ما از دولت وفاق ملی به هیچ وجه به مفهوم سهم دهی به جناحهای سیاسی نبوده و نیست. چه بسا جبهه اصلاحات هم اعلام کرد که به دنبال سهم خواهی از دولت پزشکیان نیست. از نظر ما شاخصهای این وفاق ملی مهم است. در واقع دولت وفاق ملی باید برآیند شعار ایران برای همه ایرانیان باشد. یعنی همه شهروندان ایران که توانایی و شایستگی دارند، فارغ از تفاوت نگرش، مذهب، قومیت یا جنسیت بتوانند در اداره کشور نقش داشته باشند. به بیان دیگر دولت وفاق ملی دولت ائتلافی نیست.
دولت ائتلافی صاحب ندارد و هیچکس پاسخگوی عملکرد آن نیست. به عنوان مثال اگر وزیری سهمیه جناح مقابل در دولت باشد، پس از چهار سال معلوم نیست چه کسی باید پاسخگوی عملکرد او باشد. اینجا البته مسئول و پاسخگوی اصلی رئیس جمهور است. اما رئیس جمهور باید بتواند نیروی مطلوب خود را به عنوان وزیر و همکار کنار خود داشته باشد.
این هم شرط لازم برای پاسخگویی است. ما از دکتر پزشکیان خواسته ایم که به فواصل کوتاه با مردم گفتگو کند و امیدواریم در اولین فرصت نیز در خصوص نسبت کابینه معرفی شده با کابینه وفاق ملی توضیح دهند. البته این واقعیت را نمیتوان از نظر دور داشت که تحقق وفاق ملی فقط در توان و اراده رئیس جمهور نیست.
*آیا با واگذاری وزارتخانههای امنیتی مثل وزارت کشور، انتظار میرود که اصلیترین وعدههای دولت پزشکیان یعنی حذف گشت ارشاد و حذف فیلترینگ ناکام بماند؟
اینکه وزرای معرفی شده برای وزارت کشور و اطلاعات چنین ارادهای برای موارد گفته شده دارند یا نه به مدیریت آقای رئیس جمهور بر میگردد. در واقع این مطالبه جامعه و به خصوص رای دهندگان به ایشان است که در خصوص گشت ارشاد و فیلترینگ شاهد تغییر سیاستها و رفتارهای غلط باشیم و نه تداوم آن. به هر حال یا رئیس جمهور طبق قانون اختیاری برای تعیبن کابینه خود دارد یا ندارد! در هیچ جای قانون اساسی چنین اختیاری از رئیس جمهور سلب نشده است و به همین دلیل رای دهندگان مطالبه اصلیشان از رئیس جمهور است نه وزرا.
*چرا چهرههای شاخصی از جبهه اصلاحات در بین وزرا دیده نمیشود؟
دکتر ظفرقندی دبیر کل انجمن اسلامی جامعه پزشکان جزو معرفی شدگان هستند. اما این به تشخیص رئیس جمهور بوده است. جبهه اصلاحات لیستی به رئیس جمهور معرفی نکرد.
هر چند ممکن است برخی از افرادی که معرفی شدند، جزو گزینههای احزاب عضو باشند.
*بدنهای که از این کابینه احساس نارضایتی میکند، جبهه اصلاحات و رئیس جمهوری را مقصر میداند، پاسخ شما به این بخش از سبد رای پزشکیان چیست؟ چرا اصلاح طلبان نمیتوانند برنامههای مطلوبشان را پیش ببرند و همواره از دید جامعه اینطور بنظر میاید که جریان اصلاحات به بن بست رسیده؟
انتخابات تیرماه ۱۴۰۳ یکی از سختترین انتخابات برای ما و جامعه ایران بود. چرا که با تایید دکتر پزشکیان این حقیقت برای ما روشن بود که یکی از دلایل تایید صلاحیت ایشان رقابتی شدن و در نتیجه بالا رفتن میزان مشارکت بود. اما اینکه چه نوع مواجههای قرار است با نامزد پیروز مورد حمایت جبهه اصلاحات بشود برای ما روشن نبود. به همین دلیل این حق جامعه ایران است که مطالبه گر باشد، اعتراض کند. این جامعه یکبار دیگر به صندوق رای و انتخابات امیدوار شده است. نمیخواهد بپذیرد که این بار هم این امید کاذب بوده، بنابر تجارب گذشته نگران عملکرد نامزد مورد حمایت خود است.
باید مطالبه گری کند، باید هشدار دهد و جبهه اصلاحات هم میداند که اصلیترین کانون قدرت این تشکیلات نمایندگی جامعه حق خواه ایران است. به همین دلیل ما به دکتر پزشکیان گفتیم که جبهه اصلاحات بیش و پیش از شما باید پاسخگوی عملکرد دولت شما باشد. در شرایط فعلی هم پیگیر مسئله بوده و خواهیم بود و به مردم نیز گزارش پیگیریها را خواهیم داد.
ما در انتخابات هم اعلام کردیم که دولت دکتر پزشکیان بیش از آنکه برای اصلاح طلبان فرصت باشد، یک فرصت مغتنم برای حاکمیت نیز هست که شیوه حکمرانی خود را در راستای خواست مردم ایران اصلاح کند. حالا هم حرفمان همین است. هم به رئیس جمهور و هم به مجموعه ساختار قدرت در کشور.
*آیا جبهه اصلاحات از جمله جناب خاتمی تلاشی برای بهبود ترکیب کابینه کرد؟ چرا جبهه اصلاحات پیش بینی چنین فشارهایی را نکرده بود و اکنون مجددا فقط میتواند به اعتراض اکتفا کند؟
تاکید آقای خاتمی تا جایی که خبر دارم، تاکید بر افراد نبوده، بلکه بیشتر بر روندها و شاخصهای کابینه توصیههایی داشتند. جبهه اصلاحات نیز با درک این شرایط و فشارها پیش بینیهایی را در این ارتباط داشت. به همین دلیل توصیه کردیم که رئیس جمهور وعدهای را ندهد که امکان تحقق آن وجود ندارد.
این جبهه میدانست که در ادامه نیز صرف حمایت کفایت نمیکند و در عین حال باید ضمن حمایت، مطالبهگر و پرسشگر نیز باشد و ملاک ما برای قضاوت در مورد عملکرد دولت چهاردهم این است که تا چه حد توانسته است در راستای تحقق خواست مردم و اعاده حقوق ملت موفق عمل کند. ضمن آنکه انتخابات زودهنگام یکی از برنامههای جبهه اصلاحات بود و در آینده باید پیگیر برنامههای دیگر جبهه باشیم که معطل مانده است.