به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ - ۲۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۲۳ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۴۸۶۲۸۶

چگونه قطعات تقلبی خودرو را از اصل تشخیص دهیم؟

گروه کسب و کار: هر چه قیمت ماشین بالاتر می‌رود، مصائب پیدا کردن قطعات یدکی اصلی آن هم بیشتر می‌شود. بعضا تشخیص اصل بودن قطعات خودرو برای افراد عادی ممکن نیست. بلکه تنها افراد حرفه‌ای و باتجربه می‌توانند کالاهای اصل را از تقلبی شناسایی کنند.
چگونه قطعات تقلبی خودرو را از اصل تشخیص دهیم؟
اگر شما هم در خصوص نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی کنجکاو هستید، در این مطلب قصد داریم چند روش کاربردی و نسبتا مطمئن برای این منظور معرفی کنیم. حتما تا پایان با ما همراه باشید.

نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل توسط مشتری
شما به‌عنوان مشتری می‌توانید از چند راه ساده و سریع برای تشخیص اصل بودن قطعات خودرو استفاده کنید:

1. استعلام شناسه اصالت قطعات خودرو
چند سالی است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا به حوزه لوازم یدکی تقلبی ورود کرده است. در سال‌های گذشته، این ستاد با همکاری وزارت صمت، ایده صدور شناسه کالا لوازم یدکی برای تشخیص محصولات اصل از تقلبی را پیگیری کرد. در حال حاضر بیش از 55 قلم محصول لوازم یدکی پرکاربرد مشمول صدور این شناسه هستند.
خرید و فروش این قطعات در کشور بدون داشتن شناسه اصالت قطعات خودرو ممنوع است. 2 راه برای استعلام اصالت شناسه رهگیری درج شده روی این کالاها وجود دارند. اول اینکه می‌توانید به سامانه جامع تجارت به‌نشانی ntsw.ir مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با شماره‌گیری کد دستوری #7777*4* ضمن وارد کردن شناسه محصول در لحظه اصالت آن را استعلام بگیرید.

2. استعلام کد رهگیری منحصربه‌فرد قطعات یدکی شرکت‌ها
گاهی اوقات برخی از شرکت‌ها هم نسبت به درج کد رهگیری منحصربه‌فرد اختصاصی روی قطعات یدکی اقدام می‌کنند. به‌این ترتیب امکان تشخیص لوازم یدکی اصلی از تقلبی با استعلام کد رهگیری این محصولات فراهم می‌شود. در حال حاضر، شرکت سایپا یدک، شماره 50001813 و شرکت ایساکو شماره 300031 را برای استعلام اصالت لوازم یدکی خود در اختیار مشتریان قرار داده‌اند.
برخی از شرکت‌های خارجی هم از این رویه بهره می‌برند. به‌عنوان مثال، هر قطعه یدکی برند رنو دارای یک کد پیگیری اختصاصی است. این کد از 7 کاراکتر تشکیل می‌شود. 4 حرف بزرگ انگلیسی و 3 عدد که یکی در میان کنار هم قرار می‌گیرند. با استفاده از این کد پیگیری و همچنین بارکد روی محصول، می‌توانید اصالت کالا را از سامانه اختصاصی رنو بررسی کنید. در محصولات تقلبی معمولا کد پیگیری به‌صورت اشتباه درج می‌شود یا چند کالا دارای یک کد پیگیری هستند.

Shape2

پیشرفت‌های فناوری و فراگیر شدن تلفن‌های همراه هوشمند بین عموم مردم در کشورهای مختلف، باعث معرفی راهکارهای ساده و کاربردی در این زمینه شده است. کمپانی جک (JAC) هم مانند سایر شرکت‌های معتبر خودروسازی، در سال‌های اخیر راهکاری را برای شناسایی قطعات یدکی اصل از تقلبی برای مشتریان خود ارائه کرده است.
بر این اساس یک برچسب اختصاصی روی لوازم یدکی جک از سوی این شرکت نصب می‌شود. عبارت JAC MOTORS | GENUINE PART روی گوشه سمت چپ بالای برچسب با حروف بزرگ انگلیسی و چینی درج می‌شود. دقت داشته باشید که کلمه JAC در بسته‌بندی قطعات این برند همواره قرمز رنگ است. در زیر آن یک بارکد به همراه تاریخ تولید، تعداد قطعه درون بسته و محل تولید درج می‌شود.
مهم‌ترین قسمت برای تشخیص اصالت کالا، QR کد است که در سمت راست برچسب مشاهده می‌کنید. ابتدا باید لایه روی این QR کد را بردارید. سپس QR کد اصلی به‌همراه یک کد دیجیتال 16 رقمی را مشاهده خواهید کرد. به‌کمک تلفن همراه هوشمند خود این کد را اسکن کنید. در صفحه باز شده، کد دیجیتال 16 رقمی را وارد کنید. به‌این ترتیب در لحظه اصالت کالای خریداری شده مشخص می‌شود. علاوه بر آن در صورتی که قبلا اصالت کالا استعلام شده باشد، این موضوع نیز به اطلاع شما می‌رسد.

Shape3

3. کیفیت بسته بندی لوازم یدکی
نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل با در نظر گرفتن کیفیت بسته‌بندی محصولات نیز امکان‌پذیر است. مواردی که باید در بسته‌بندی محصولات مختلف مد نظر قرار دهید عبارت‌اند از:
•    رنگ بسته‌بندی
•    جنس بسته‌بندی
•    فونت، سایز و رنگ بندی نوشته‌های بسته‌بندی
•    موقعیت قرارگیری نوشته‌ها، لوگو و برچسب‌ها روی بسته‌بندی
بار دیگر اجازه دهید به‌سراغ قطعات یدکی رنو برویم. تمام محصولات رنو در بسته‌بندی مقوایی اختصاصی عرضه می‌شوند. برخی از بسته‌ها با رنگ زمینه سفید و نوشته خاکستری هستند. در مقابل بعضی دیگر رنگ زمینه قهوه‌ای و نوشته‌های سفید رنگ دارند.
روی تمام بسته‌های لوازم یدکی رنو با فونت اختصاصی، دو عبارت "RENAULT GROUP" و "GENUINE PART" با حروف بزرگ به‌زبان انگلیسی و فرانسوی درج می‌شوند. این عبارت‌ها با الگوی خاصی روی سراسر بسته‌بندی محصولات قرار می‌گیرند. تصویر زیر نمونه‌ای از بسته‌بندی‌های اختصاصی لوازم یدکی رنو را نشان می‌دهد.



4. برچسب حساس به‌نور
بعضی از شرکت‌ها از نوعی برچسب‌های اختصاصی برای کمک به تشخیص لوازم یدکی اصلی از تقلبی استفاده می‌کنند. در تولید این برچسب‌ها از نوعی جوهر استفاده می‌شود که با توجه به شدت نور، تغییر رنگ می‌دهد. به‌این ترتیب می‌توانید اصالت کالاها را تشخیص دهید.
مثلا شرکت رنو معمولا روی بسته‌بندی محصولات خود از این برچسب استفاده می‌کند. در تصویر فوق، نمونه برچسب‌های اختصاصی لوازم یدکی رنو را مشاهده می‌کنید. یک بخش از این برچسب دارای جوهر حساس به نور است. کافیست بسته بندی را زیر نور قرار دهید و زاویه تابش آن را تغییر دهید. خواهید دید که رنگ جوهر بین خاکستری و طلایی تغییر می‌کند. بسیاری از محصولات تقلبی بازار چنین برچسب‌هایی ندارند.

نحوه تشخیص اصالت لوازم یدکی خودرو توسط کارشناسان
نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل برای مشتریان را بررسی کردیم. در کنار این موارد، روش‌های دیگری نیز هستند که افراد متخصص برای سنجش اصالت قطعات یدکی به‌کار می‌گیرند. به‌عنوان مثال تعمیرکاران با بررسی کیفیت اتصالات (پرچ یا جوشکاری) در قطعات یدکی، کالاهای اصل را از تقلب شناسایی می‌کنند. همچنین می‌توان در آزمایشگاه‌ها، نوع آلیاژ قطعات را برای سنجش اصالت بررسی کرد.

کلام پایانی
در این مطلب نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی را بررسی کردیم. خوشبختانه در سال‌های گذشته با فراگیر شدن شناسه اصالت قطعات خودرو، حجم محصولات تقلبی موجود در بازار کاهش پیدا کرده است. در کنار رعایت نکاتی که برشمردیم، پیشنهاد می‌کنیم که حتما برای خرید قطعات یدکی به‌سراغ فروشگاه‌های معتبر بروید که خدمات خود را در ازای ارائه گارانتی به‌مشتریان می‌دهند. شما از چه روش‌هایی برای تشخیص اصل بودن قطعات خودرو استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.
منبع: برگرفته از https://www.hamrah-mechanic.com/mag/how-to-identify-original-car-spare-parts/ در مجله سایت همراه مکانیک
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها