به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ - ۲۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۲۴ ساعت ۲۳:۴۵
کد مطلب : ۴۸۶۵۶۰

امیدواری بایدن به انصراف ایران 

امیدواری بایدن به انصراف ایران 
گروه بین الملل: رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: انتظار دارد در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه، ایران از حمله احتمالی به اسرائیل خودداری کند.
جو بایدن با ابراز نگرانی از این حمله و پیامدهای آن بر توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه گفت دستیابی به توافق سخت‌تر شده است اما او «تسلیم نخواهد شد».
رئیس‌جمهور ایالات متحده در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارد ایران در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس از حمله تلافی‌جویانه خود به اسرائیل خودداری کند، گفت: «این انتظار من است. خواهیم دید که ایران چه می‌کند. خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد.»
اسرائیل و آمریکا طی روزهای گذشته نسبت به حمله قریب‌الوقوع ایران به اسرائیل هشدار داده‌ و گفته‌اند ارزیابی‌های اطلاعاتی حاکی از تدارکات نظامی برای حمله به اسرائیل است. با این حال مشخص نیست که ابعاد این حمله چه خواهد بود.
یکی از مقامات آمریکایی در این باره گفت: «ایران و حزب‌الله نمی‌دانند چه کنند. برنامه‌ریزی‌های زیادی در حال انجام است، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است».
همزمان پایگاه خبری اکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا سفر روز سه‌شنبه خود به خاورمیانه را به‌ دلیل «نامشخص بودن وضعیت» به تعویق انداخته است.مطابق اعلام کاخ سفید قرار است دو عضو امنیت ملی ایالات متحده به‌منظور دست‌یابی به توافق آتش‌بس راهی خاورمیانه شوند.
این در شرایطی است که اسناد تازه درز کرده از مذاکرات آتش‌بس در غزه نشان می‌دهد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در این زمینه انعطاف کمتری به خرج داده و خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده است.
نشریه نیویورک‌ تایمز گزارش کرده که هرچند تا کنون  نتانیاهو بیشتر تقصیر شکست در مذاکرات آتش‌بس را به گردن حماس انداخته است، با این حال خود او در اواخر ماه ژوئیه فهرستی از شروط سختگیرانه جدیدی را به میانجی‌گران آمریکایی، مصری و قطری منتقل کرده است که می‌تواند کار را برای حصول یک توافق دشوار کند.
در این سند برای مثال آمده است که نیروهای اسرائیلی باید کنترل مرز جنوبی غزه را حفظ کنند و همچنین اجازه به فلسطینیان آواره برای بازگشت به خانه‌های خود در شمال غزه پس از توقف جنگ سخت‌تر خواهد شد.
دو مقام ارشد ایالات متحده گفته‌اند بیم این می‌رود که شروط جدید خطر به هم خوردن توافق را در پی داشته باشد.

 
برچسب ها: جو بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها