به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۱ - ۱۱:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۲۵ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۴۸۶۶۱۰

كناره گیری کیشیدا از حزب حاکم ژاپن 

كناره گیری کیشیدا از حزب حاکم ژاپن 
گروه بین الملل: رسانه‌های ژاپنی از قصد فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ۶۷ ساله این کشور برای کناره‌گیری از رهبری حزب حاکم لیبرال دموکرات (LDP) در ماه سپتامبر خبر داده‌اند. با کناره‌گیری کیشیدا، دوران نخست‌وزیری سه ساله او در چهارمین اقتصاد بزرگ جهان که با بحران‌هایی نظیر افزایش قیمت‌‌ها و همچنین برخی از رسوایی‌های مالی همراه بود به پایان می‌رسد.
در همین زمینه شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی به نقل از مقام‌های ارشد دولت ژاپن گزارش داد که او قصد ندارد در جایگاه رهبری حزب لیبرال دموکرات بماند. قصد کیشیدا برای کناره‌گیری موجب آغاز رقابتی تنگاتنگ برای احراز جایگاه رهبری حزب حاکم این کشور خواهد شد.ناظران سیاسی می‌گویند جانشین کیشیدا در حزب لیبرال دموکرات، پس از به قدرت رسیدن با چالش‌های بسیاری از جمله افزایش هزینه‌های زندگی، شدت گرفتن تنش‌های ژئوپلیتیکی و نیز احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید روبرو خواهد بود.
به گفته کارشناسان، کیشیدا در زمان نخست‌وزیری خود طرح‌های مالی گسترده‌ای برای گذار ژاپن از دوران همه‌گیری کووید-۱۹ ارائه داد. گفته می‌شود بانک ٰژاپن در ماه ژوئیه نرخ بهره خود را به شکلی غیرمنتظره افزایش داد که این موضوع، به بی‌ثباتی بازار سهام انجامید و ارزش واحد پول این کشور را به شدت پایین آورد.
کیشیدا در نشستی مطبوعاتی که در آن این خبر را اعلام کرد گفت: «مهم است که حزب لیبرال دموکرات، یک چهره جدید در رأس حزب داشته باشد. اولین گام این است که من استعفا دهم.»
اینکه چه کسی جانشین کیشیدا به عنوان رهبر حزب و در نتیجه به عنوان نخست‌وزیر انتخاب خواهد شد، هنوز مشخص نیست. با این حال، کیشیدا اعلام کرد که به طور کامل از رهبری جدید حزب حمایت خواهد کرد.کیشیدا در اکتبر ۲۰۲۱ پس از یوشیهیده سوگا عهده‌دار مقام نخست‌وزیری ژاپن شد. او با وعده مبارزه با نابرابری اقتصادی و تقویت طبقه متوسط ژاپن به این سمت دست یافت. 
با وجود برخی موفقیت‌های دیپلماتیک او از جمله تقویت روابط با ایالات متحده آمریکا و سایر متحدان، بسیاری از وعده‌های اصلاحات داخلی برآورده نشدند و این امر منجر به افزایش نارضایتی در میان مردم شد.
کیشیدا پیش از این، مدت‌ها در ژاپن به عنوان فردی نامحبوب شناخته می‌شد و در نظرسنجی‌ها محبوبیت او به طور مداوم سقوط می‌کرد. در پایان سال گذشته میلادی، وقوع یک رسوایی مالی در حزب، دولت او را متزلزل کرد و در جریان این رسوایی چهار وزیر دولت نیز استعفا دادند.
حزب لیبرال دموکرات از زمان تاسیس خود در سال ۱۹۵۵ میلادی تقریبا به‌طور مداوم در ژاپن دولت را دردست داشته است. ناظران می‌گویند تصمیم کیشیدا مبنی بر کناره‌گیری از رهبری حزب لیبرال‌ دموکرات می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر چشم‌انداز سیاسی ژاپن داشته باشد.

 
برچسب ها: ژاپن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها