به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۱ - ۲۰:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۲۷ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب : ۴۸۶۹۴۰

ساخت یک روستای جدید برای ایزدی‌ها

ساخت یک روستای جدید برای ایزدی‌ها
گروه بین الملل: ده سال پیش، یک روستای متعلق به ایزدی‌های عراق در منطقه سنجار که «کوچو» نام داشت توسط  داعش تخریب شد. مردان و پسران ایزدی این روستا از دیگر اعضای خانواده جدا و قتل‌عام شدند، زنان و کودکان نیز ربوده شدند و بسیاری مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند و به عنوان برده فروخته شدند.
اکنون رهبران جامعه ایزدی عراق از برنامه‌ای برای ساخت یک روستای جدید با بودجه بین‌المللی در نزدیکی «کوچو» خبر می‌دهند؛ روستایی برای اسکان آوارگان یکی از خونین‌ترین قتل‌عام‌های داعش علیه یک اقلیت مذهبی کوچک.
 داعشی‌ها در ۱۵ اوت ۲۰۱۴ میلادی تنها در «کوچو» صدها نفر را کشتند و طی حملات خود در منطقه وسیع‌تری از سنجار که مرکز اقلیت ایزدی عراق محسوب می‌شود نیز هزاران ایزدی را که «بدعت گذار» می‌خواندند، قتل‌عام کردند و به بردگی گرفتند.
بر اساس گزارش مرکز خاورمیانه در دانشکده اقتصاد لندن، از ۱۴۷۰ نفر ساکن «کوچو» در آن زمان، تعداد ۱۰۲۷ نفر توسط داعش ربوده شدند، ۳۶۸ نفر کشته شدند و تنها ۷۵ نفر موفق به فرار شدند. به همین دلیل قتل‌عام «کوچو» همچنان یک نمونه آشکار از جنایات داعش علیه جامعه ایزدی باقی مانده است.
نایف جاسو، یکی از رهبران جامعه ایزدی عراق گفت که همه مجوزها برای ساخت این روستا آماده شده است و ساخت و ساز روستای جدید در ۵ سپتامبر آغاز خواهد شد.قرار است روستای جدید «کوچو» در نزدیکی روستای «تل قصاب» در ۱۰ کیلومتری شمال روستای اصلی و قدیمی کوچو ساخته شود که اکنون ویران شده است.
سازمان بین‌المللی مهاجرت، برنامه توسعه سازمان ملل و بنیاد نادیا (یک سازمان غیرانتفاعی که توسط نادیا مراد بازمانده ایزدی تأسیس شده) امیدوارند ساخت این روستا و تکمیل زیرساخت‌های آن ایزدی‌های آواره را تشویق به بازگشت به وطن تاریخی خود کند.تا کنون تعداد کمی از ایزدی‌ها به خانه‌های قبلی خود بازگشته‌اند. در سنجار وضعیت بدتر است چراکه زیرساخت‌ها کاملا ویران شده، بودجه‌ای اندک برای بازسازی اختصاص داده شده و گروه‌های مسلح متعددی نیز همچنان بر سر کنترل این منطقه با یکدیگر رقابت می‌کنند.
سازمان بین المللی مهاجرت می‌گوید اگرچه داعش در سال ۲۰۱۷ در عراق شکست خورد، اما تا آوریل امسال تنها ۴۳ درصد از بیش از ۳۰۰ هزار آوارۀ سنجار به کشور بازگشته‌اند.
نایف جاسو نیز می‌گوید که ۱۳۳ خانواده آواره اعلام کرده‌اند مایل به بازگشت و اسکان در روستای جدید کوچو هستند. او امیدوار است در چهارچوب طرح جدید برای ساخت این روستا، امکاناتی مانند پارک، بازار، مراکز بهداشتی، مرکز حمایت روانپزشکی و فضاهای تفریحی همراه با خانه‌هایی برای مردم ساخته شود.الیاس قاسم، سخنگوی بنیاد نادیا نیز می‌گوید قرار است هر خانه بر اساس اندازه و نیازهای هر خانواده ساخته شود.الیاس قاسم یکی از معدود بازماندگان مرد اهل «کوچو» است که سال‌هاست در یک اردوگاه آوارگان در منطقه نیمه‌خودمختار کردستان در شمال عراق زندگی می‌کند.
او نیز قصد دارد پس از آماده شدن روستای جدید، برگردد و در آنجا ساکن شود؛ با این وجود نسبت به بازگشت دیگر ایزدی‌ها خوشبین نیست و می‌گوید که بسیاری از آنها پس از مهاجرت، زندگی جدیدی را در جای دیگری آغاز کرده‌اند.او می‌گوید که بازگشت به یک دهکده خالی «دشوار است» و بهتر است پس از اتمام ساخت روستای جدید «کوچو» برگردد.
دولت عراق در اوایل سال جاری دستور داد اردوگاه‌های آوارگان در منطقه کردستان که هزاران ایزدی را در خود جای داده تا ۳۰ ژوئیه تعطیل شوند و حتی اعلام کرد به کسانی که این اردوگاهها را ترک کنند مبلغ ۴ میلیون دینار (حدود ۳۰۰۰ دلار) پرداخت می‌کند؛ البته بعداً اجرای این دستور را به تعویق انداخت.
فاطمه اسماعیل، یکی دیگر از بازماندگان قتل‌عام «کوچو» که مدت ۹ سال است در کمپ قاسم زندگی می‌کند نیز امیدوار است در روستای جدید ساکن شود. او می‌گوید که از روستای قدیمی کوچو خاطرات دردناک زیادی دارد.بقایای جسد شوهر و دو پسر او در یک گور دسته جمعی پیدا شد و سه پسر دیگرش نیز همچنان مفقود هستند و گورهای خالی در گورستان محلی منتظر آنهاست.
او می‌گوید: «من هرگز نمی‌توانم به خانه برگردم زیرا نمی‌توانم به اتاق‌های خالی نگاه کنم. اگرچه دلم برای جامعه قدیمی روستا تنگ شده اما چگونه می‌توانم در آنجا زندگی کنم؟»
بازماندگان هنوز در ترس از داعش زندگی می‌کنند و برای انتخاب مکان روستای جدید «کوچو» نیز جایی نزدیک‌ به کوه‌ها انتخاب شده است؛ کوههایی که بسیاری از ایزدی‌ها پیش از این در جریان حمله شبه‌نظامیان داعش به آنجا پناه بردند.
 
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها