به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۱ - ۲۳:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۲۸ ساعت ۱۹:۳۳
کد مطلب : ۴۸۷۱۲۷

تعجیل برای گریز از جاکارتای در حال فرونشست

تعجیل برای گریز از جاکارتای در حال فرونشست
گروه بین الملل: اندونزی  هفتاد و نهمین سالروز استقلال خود را با برگزاری مراسمی در نوسانتارا، پایتخت ناتمام، جشن گرفت، مراسمی که قرار بود افتتاحیه رسمی پایتخت جدید این کشور باشد.
جوکو ویدودو، رئیس جمهور، به همراه وزرای کابینه‌اش مراسم روز استقلال را در کاخ ریاست جمهوری جدید که به شکل پرنده‌ افسانه‌ای انسان‌نما به نام گارودا ساخته شده است، برگزار کردند.
 ویدودو اوایل هفته گفته بود که ۸ هزار مهمان به این مراسم دعوت خواهند شد، اما بعداً و به دلیل کمبود زیرساخت‌های لازم، این تعداد به ۱۳۰۰ نفر کاهش یافت.
 ویدودو اواخر ژوئیه کار خود را در کاخ ریاست جمهوری جدید در نوسانتارا آغاز کرد و نخستین جلسه کابینه خود را روز سه‌شنبه گذشته در آنجا برگزار کرد.
اندونزی به طور فراگیری نام پایتخت خود را نیز از جاکارتا به نوسانتارا تغییر داده است، چنان که در جستجوهای اینترنتی نیز کمتر نشانی از جاکارتا به چشم می‌خورد. اما همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه منظره جرثقیل‌های ساختمانی در مرکز شهر نوسانتارا به چشم می‌خورد.جاکارتا با حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت چنان درگیر مشکلات زیرساختی به ویژه وقوع سیل‌های پیاپی، ترافیک سنگین و آلودگی هوا شده که اداره آن سالانه ۴.۵ میلیارد دلار هزینه در بر دارد.انتظار می‌رود که به دلیل برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی و همچنین افزایش سطح دریای جاوه، بخش‌های مهمی از شهر دچار فرونشست شود و یک سوم شهر نیز تا سال ۲۰۵۰ به زیر آب برود.ساخت پایتخت جدید از اواسط سال ۲۰۲۲ در مساحتی حدود ۲۶۰۰ کیلومتر مربع از جنگل بورنئو آغاز شد. مقامات می‌گویند که این یک شهر سبز آینده نگرانه است که از منابع انرژی تجدید پذیر و مدیریت هوشمند زباله بهره می‌برد. در مقابل، فعالان محیط زیست، نوسانتارا را پروژه مخرب توصیف می‌کنند.
اندونزی با جمعیتی در حدود ۲۷۵ میلیون نفر بزرگترین اقتصاد آسیای جنوب شرقی است. بیشتر سرمایه‌گذاران پایتخت جدید شرکت‌های اندونزیایی هستند. دولت ۲۰ درصد از بودجه ۳۳ میلیارد دلاری را تامین می‌کند و بقیه آن نیز به میزان قابل توجهی به سرمایه گذاری بخش خصوصی متکی است.
 
برچسب ها: اندونزی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها