به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۲ - ۱۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۳۰ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۴۸۷۴۴۸

رزمایش کره جنوبی و آمریکا مقدمه جنگ هسته‌ای

رزمایش کره جنوبی و آمریکا مقدمه جنگ هسته‌ای
گروه بین الملل: رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی آغاز شد. وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای انجام این رزمایش را "مقدمه جنگ هسته‌ای" لقب داد. در ماه‌های گذشته، تنش بین دو کُره بالا گرفته است.
هدف از این رزمایش، افزایش میزان آمادگی مشترک دو کشور برای مقابله با تسلیحات و تهدیدهای سایبری کره شمالی اعلام شده است.
به گفته مقام‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی، این رزمایش علاوه بر تهدیدهای سایبری، بر روی تمامی تهدیدها از سوی کره شمالی متمرکز می‌شود.این رزمایش که با نام "سپر آزادی اولچی" تا روز ۲۹ ماه اوت ادامه خواهد یافت، در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان سئول و پیونگ‌یانگ به انجام می‌رسد.
مقام‌های کره جنوبی از حضور حدودا ۱۹ هزار سرباز این کشور در این رزمایش خبر داده‌اند. مقام‌های آمریکایی اما درباره شمار نیروهای خود در این رزمایش سکوت اختیار کرده‌اند.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این رزمایش، علاوه بر تمرینات جنگی شبیه‌سازی‌شده کامپیوتری، بیش از چهل نوع تمرین میدانی را نیز دربر می‌گیرد. تخلیه سریع شهروندان در پی هشدار نسبت به حمله هوایی نیز از جمله بخش‌های پیش‌بینی‌شده در این رزمایش است.در همین زمینه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، بر ضرورت آمادگی کامل کشورش در برابر تهدیدهای کره شمالی تاکید کرد و این کشور را "بی‌پرواترین و غیرمنطقی‌ترین کشور جهان" لقب داد.
 یون سوک یول که در جلسه کابینۀ کشورش سخن می‌گفت، افزود: «همانطور که در اوکراین و درگیری‌های جاری در خاورمیانه مشاهده می‌شود، جنگ در هر زمانی ممکن است رخ دهد.»
 یک روز پیش از آغاز رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای این رزمایش را "مقدمه‌ای برای آغاز جنگ هسته‌ای" خواند.این وزارتخانه در بیانیه خود رزمایش مزبور را "مجموعه‌ای از اقدامات تهاجمی تحریک‌آمیز" از سوی آمریکا و کره جنوبی توصیف کرده است.کره شمالی همچنین ادوات نظامی ایالات متحده را که پیشتر در شبه‌جزیره کره استقرار یافتند، مصداق "سیاست تقابل هسته‌ای علیه [کره شمالی]" خواند و ادامه داد که این رویکرد با موضع واشنگتن و سئول مبنی بر اینکه این‌گونه تحرکات و رزمایش‌ها "ماهیت دفاعی" دارند، در تضاد است.
اشاره بیانیه وزارت امور خارجه کره شمالی از جمله به ناو هواپیمابر تئودور روزولت است که در ماه ژوئن گذشته به‌منظور شرکت در رزمایش مشترک کره جنوبی، ژاپن و آمریکا وارد بندر بوسان، واقع در جنوب کشور کره‌ جنوبی شد.آمریکا و کره جنوبی همواره تاکید می‌کنند که این اقدام‌ها ماهیت دفاعی دارند؛ پیونگ‌یانگ اما بارها این اقدام‌ها را "تحریک‌کننده" خوانده است.
کره شمالی در سال‌های اخیر به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی، برنامه موشکی و تسلیحات هسته‌ای خود را به طور مداوم گسترش داده است. ایالات متحده و هم‌پیمانانش در منطقه ضمن ابراز نگرانی شدید از این اقدام‌ها خواستار خلع سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی هستند.
در ماه‌های گذشته تنش میان کره شمالی و جنوبی بالا گرفته است. دو کشور همسایه ماه‌هاست که از روش‌های مختلف جنگ روانی علیه یکدیگر استفاده می‌کنند. از جمله آنها این که کره شمالی کیسه‌هایی شامل فضولات حیوانی، ته سیگار، تکه پارچه، باتری‌های مستعمل و کاغذهای باطله به سوی کره جنوبی پرتاب می‌کند.
در مقابل، کره‌ جنوبی نیز اقدام به پخش اخبار و موسیقی پاپ در نزدیکی مرز با کره‌ شمالی کرده است. گفته می‌شود که صدای این اخبار و موسیقی گاه تا شعاع ۲۰ کیلومتری نیز شنیده می‌شود.
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از کره‌ جنوبی به "دشمن اصلی" پیونگ‌یانگ یاد کرده و وعده داده است که روند توسعه تسلیحات شامل سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را گسترش خواهد داد. کره‌ شمالی همچنین تهدید کرده است که بر سر حتی "یک‌هزارم میلی‌متر" از مناطق مورد مناقشه خواهد جنگید.
در واکنش به آن، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا همکاری دفاعی خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌اند.

 
برچسب ها: کره شمالی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها