به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۲ - ۱۳:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۳۰ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : ۴۸۷۴۸۸

وضعیت فاجعه‌بار دریای خزر

وضعیت فاجعه‌بار دریای خزر
گروه بین الملل: رئیس‌ جمهوری آذربایجان در دیدار با همتای روس خود نسبت به آنچه وضعیت «فاجعه‌بار» دریای خزر عنوان کرده، هشدار داد و گفت این دریا در حال «کوچک شدن» است.
افت سطح آب دریای خزر سال‌ها است که به نگرانی‌ها دامن زده و نتیجه پژوهش دانشمندان غربی که چند سال پیش منتشر شد، پیش‌بینی کرده بود سطح آب دریای خزر تا پایان قرن حاضر ۹ تا ۱۸ ‌متر پایین خواهد آمد و بخش‌های وسیعی از شمال خزر و مناطق ساحلی کشورهای اطراف خزر خشک خواهد شد.
الهام علی‌اف رئیس ‌جمهوری آذربایجان به مهمانش ولادیمیر پوتین در باکو گفته است سطح آب خزر به حدی پایین آمده که اکنون برخی صخره‌ها در آب‌های ساحلی باکو بیرون زده و قابل مشاهده هستند.
او  پوتین را به گردش در برخی مناطق باکو، از جمله پارک «داغ‌اوستو» برده بود.تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد او از این پارک که روی یک تپه در ساحل خزر بنا شده، انگشتش را به سمت دریا گرفته و به  پوتین مطالبی توضیح می‌دهد.
 علی‌اف در دیدار با خبرنگاران گفت که در آن صحنه، او درباره وضعیت «فاجعه‌بار پایین آمدن سطح آب دریا» صحبت می‌کرده است.او در ادامه تصریح کرد پوتین قول داده در این زمینه تحقیقات مشترکی میان دو کشور انجام شود تا از پیشرفت فاجعه زیست‌محیطی دریای خزر جلوگیری کند.
رود ولگا در روسیه، بزرگترین منبع تامین آب دریای خزر است و این دریا از نیمه دهه ۱۹۹۰ با کاهش فزاینده سطح آب مواجه می‌شود.
ناظم محموداف، رئیس سازمان ملی آب‌و‌هواشناسی جمهوری آذربایجان گفته است دو عامل تغییرات اقلیمی و کاهش ورود آب رود ولگا به خزر به خاطر استفاده بی‌رویه از آن در مصارف کشاورزی روسیه باعث افت سطح آب این دریا شده است.ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان کشورهای ساحلی دریای خزر هستند و در سال ۱۳۸۲ کنوانسیون زیست‌محیطی دریای خزر را امضا کردند.
 
برچسب ها: دریای خزر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها