به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۲ - ۱۶:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۳۱ ساعت ۱۹:۳۲
کد مطلب : ۴۸۷۶۳۸

تأسیساتی که در اروپا همتا ندارد

تأسیساتی که در اروپا همتا ندارد
گروه بین الملل: کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که از کمک‌های دولتی آلمان برای حمایت از فرایند تولید تراشه‌های پر بازده اروپایی در درسدن که «نخستین تاسیسات از نوع خود» در کشورهای عضو اتحادیه به حساب می‌آید، استقبال و پشتیبانی خواهد کرد.
اورزولا فُن دِر لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه در جریان بازدید از این کارخانه تازه تاسیس گفت: شرکت اروپایی تولید نیمه هادی‌ها موسوم به ESMC، کارخانه‌ای با هدف تولید ریزتراشه در درسدن، تاسیس کرده که برای نخستین بار زمینه ساخت تراشه‌های به اصطلاح پر بازده و با کارایی بالا در اتحادیه اروپا را فراهم می‌کند.
 فن‌ در لاین در این خصوص تصریح کرد: «این مرکز جدید تحت قانون تراشه‌های اروپا به عنوان یک تأسیسات بی‌نظیر شناخته می‌شود. این مرکز محصولاتی تولید خواهد کرد که در هیچ تأسیسات دیگری در سراسر اروپا موجود نیستند یا برنامه‌ای برای تولید آن‌ها وجود ندارد. این بدان معناست که این مرکز همچنین واجد شرایط دریافت حمایت مالی ملی است.»
رئیس کمیسیون اروپا سپس با اشاره به کمک‌های در نظرگرفته شده از سوی دولت آلمان به این تاسیسات افزود: «کمیسیون اروپا کمک ۵ میلیارد یورویی از طرف آلمان را برای حمایت از ESMC در ساخت و بهره‌برداری از این کارخانه تصویب کرده است.»
کارخانه جدید تراشه‌های به‌اصطلاح «با کارایی بالا» تولید خواهد کرد که از فناوری «فین‌فت» FinFET یا ترانزیستور اثر میدان برجسته استفاده می‌کند و امکان ادغام چندین ویژگی اضافی در یک تراشه را فراهم می‌سازد. تراشه‌های تولید شده عملکرد بهتری ارائه می‌دهند و در عین حال مصرف کلی انرژی را کاهش می‌دهند.
پیش‌بینی می‌شود که شرکت ESMC با سرمایه‌گذاری مشترک از سوی تایوان سمی‌کانداکتر، بوش، اینفینیون و ان‌ای‌اکس‌پی، تا سال ۲۰۲۹ با حداکثر ظرفیت خود فعالیت کند و دست کم ۴۸۰ هزار تراشه‌ پربازده برای کاربردهای خودرو و صنعت را تولید کند.
این اقدام با هدف تقویت امنیت عرضه، تاب‌آوری، و حاکمیت دیجیتال اروپا در فناوری‌های نیمه‌رسانا صورت گرفته و منطبق با قانون تراشه‌های اروپا است.
هدف از قانون یاد شده که از سپتامبر گذشته اجرایی شد، آن است که سهم اروپا از بازار جهانی میکروتراشه‌ها تا سال ۲۰۳۰ از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد افزایش دهد. در سال ۲۰۲۰، حدود ۱ تریلیون میکروتراشه در سراسر جهان تولید شد.رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد که قانون تراشه‌ها تاکنون توانسته است حدود ۱۱۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی را به سوی خود جذب کند.ایالت زاکسن آلمان که در دهه ۱۹۶۰ صنعت نیمه‌رساناها در آن شکل گرفت، میزبان حدود ۲۵۰۰ شرکت و کارخانه تولید نیمه‌رسانا از جمله کارخانه‌های بوش، اینفینئون، گلوبالفاندرایز و ایکس‌-فاب است.
تراشه‌های با قابلیت و کارایی بالا پیشرفت‌های فناوری در بخش‌هایی مانند بهداشت، تکنولوژی تحت رایانش ابری، دفاع و انرژی پاک را امکان‌پذیر می‌کنند.

 
برچسب ها: اتحادیه اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها