به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۳ - ۰۰:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۰۲ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۴۸۷۸۱۶

راهکارهای کنترل خشم را بشناسید

راهکارهای کنترل خشم را بشناسید
گروه جامعه: روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه از بین بردن یا فاصله گرفتن از عامل محرک خشم، راه رفتن ،مکث کردن ،تنفس عمیق، پرت کردن حواس و نوشیدن آب می‌تواند در کنترل سریع احساس خشم موثر واقع شود، گفت: میزان خشم و عصبانیت افراد بسته به شرایط، عامل محرک و شخصیت فرد متفاوت خواهد بود.
 
به گزارش ایمنا، سمیه طاهری با اشاره به راهکارهای کنترل خشم اظهار کرد: تمام افراد در موقعیت‌ها و شرایط‌های متفاوت، احساس عصبانیت و خشم را تجربه می‌کنند که میزان خشم و عصبانیت افراد بسته به شرایط، عامل محرک و شخصیت فرد متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کنترل نکردن خشم می‌تواند پیامدهای غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد، افزود: خشم یکی از احساساتی است که افراد در موقعیت‌های مختلف آن را تجربه می‌کنند و به طور کلی احساس منفی تلقی نمی‌شود، چراکه در بسیاری از شرایط همین احساس می‌تواند از بروز مشکل یا آسیب دیدن جلوگیری کند.

روانشناس و مشاور خانواده با تاکید بر اینکه تمام افراد باید از مهارت کنترل هیجانی برخوردار باشند، تصریح کرد: افراد به منظور کنترل کردن خشم خود در ابتدا باید دلیل ایجاد این احساس را پیدا کنند و نسبت به دیگر هیجاناتی که در کنار خشم آنها را تجربه می‌کنند نیز آگاهی یابند.

طاهری با بیان اینکه خشم در بسیاری از اوقات واکنشی غیرارادی و ناگهانی است، ادامه داد: گاهی اوقات فکر کردن درباره گذشته، نشخوار ذهنی، بدبینی، پیش‌بینی زودهنگام و قضاوت دیگران منجر به بروز احساس خشم می‌شود که افراد باید الگوی خشم خود را از میان موارد بیان شده شناسایی کنند.

وی گفت: از بین بردن یا فاصله گرفتن از عامل محرک خشم، راه رفتن، مکث کردن، تنفس عمیق، پرت کردن حواس و نوشیدن آب می‌تواند در کنترل سریع احساس خشم مؤثر واقع شود، همچنین تغییر حالت جسمی به عنوان مثال تغییر حالت از نشسته به ایستاده یا بالعکس و تمرکز کردن روی انجام یک فعالیت مانند شمارش اعداد، می‌تواند به کنترل سریع احساس خشم کمک کند.

روانشناس و مشاور خانواده اضافه کرد: در صورتی که افراد در طول زندگی خود احساس خشم و عصبانیت را به صورت مداوم تجربه می‌کنند، می‌توانند برای کاهش دادن یا تخلیه کردن انرژی‌های منفی خود، فعالیت‌های جسمانی مانند ورزش، پیاده‌روی، یوگا یا دویدن را امتحان کنند.
برچسب ها: کنترل خشم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها