به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۴ - ۲۰:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۰ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۴۸۸۹۵۴

انواع دریچه منهول ترافیکی و کاربردهای آن‌ها

گروه کسب و کار : مطالعه انواع دریچه منهول ترافیکی و همچنین بررسی مزایای هر نوع از دریچه ها چگونگی تشخیص دادن هر دریچه منهول با توجه به محل نصب و عملکرد آن از دیگر دریچه‌ها.
انواع روکش منهول ترافیکی
انواع روکش منهول ترافیکی
آیا می‌دانید دریچه منهول ترافیکی چه کاربرد‌هایی دارد و یا اینکه چگونه ساخته می‌شود و بهترین نوع آن چه جنسی دارد؟ اگر شما هم علاقه مند هستید که اطلاعات بیشتری در رابطه با دریچه‌های منهول کسب کنید حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا به صورت جزئی‌تر آن را بررسی کنیم.

دریچه منهول چیست؟
آیا می‌دانید دریچه منهول ترافیکی چیست؟ این دریچه‌ها به عنوان نقطه اتصال شبکه‌های فاضلاب و نقطه دسترسی تکنسین‌های آب و فاضلاب برای تعمیر و بازرسی چاله‌های فاضلاب عمل می‌کنند. بر روی این گودال‌ها درب‌هایی در قسمت خروجی قرار دارد تا از سقوط افراد و اشیاء به داخل آن جلوگیری شود. اندازه قطر این دریچه‌ها به گونه ای است که انسان میتواند از آن عبور کند که معمولا رایج‌ترین اندازه آن بین 50 تا 55 سانتی متر است.

انواع روکش منهول ترافیکی
در شرکت ذوب ریزان انواع روکش‌های منهول تولید و ارائه می‌شود که هر کدام از دریچه‌های منهول خواص و ویژگی خاص خود را دارا است. انواع روکش منهول بسته به محل استفاده متفاوت است. به عنوان مثال برای دسترسی به تاسیسات زیر زمینی از پوشش‌های بتن، چدن، بتن مسلح، کامپوزیت بتن و پلی اتن استفاده می‌شود. در مناطقی که ترافیک سنگین دارند از پوشش‌های سنگین‌تری استفاده می‌شود تا هنگام تردد خودرو های سبک و سنگین روکش‌ها بر روی دریچه‌ها ثابت بمانند. در ادامه هر پوشش را به صورت جزئی ‌تر بررسی می‌کنیم.

1. پوشش منهول کامپوزیت
این روکش‌ها از الیاف تقویت کننده سیلیس ساخته شده‌اند که درون یک ماتریس رزین گرماسخت تعبیه شده‌اند. منهول کامپوزیت‌ها از نظر وزنی از پوشش‌های بتنی سبک تر هستند اما مقاومت بالایی در برابر سرقت و آسیب‌های بیرونی هستند که باعث انتخاب و گسترش این نوع منهول‌ها در بازار شده است.

2. پوشش منهول نانو کامپوزیت
این پوشش از سیمان ساخته شده است که هم میتوان به سبک بودن آن اشاره کرد و هم می‌توان گفت به دلیل داشتن الیاف، مقاومت خمشی و مقاومت در بر برابر بار‌ها، بسیار بالاست که مزیت مثبتی برای این نوع پوشش‌ها حساب می‌شود.

پوشش منهول نانو کامپوزیت
3. روکش منهول بتنی پلیمری
از الیاف پلیمری در پوشش‌های بتن پلیمری استفاده می‌شود که این امر سبب افزایش مقاومت پوشش در برابر ضربه، نفوذ آب به داخل بتن و سایش شده‌ است.

4. روکش منهول چدنی
چدن از آلیاژ‌هایی مانند کربن، آهن و سیلیکون تشکیل شده است که از گذشته‌های دور این روکش‌ها به عنوان درب چاه‌ها، تاسیسات مخابراتی، شرکت‌های آب، پوشش فاضلاب و گاز استفاده می‌شود.دریچه منهول چدنی به دلیل شکل‌های قالبی متفاوت و قیمت بسیار محبوب است. اگر قصد خرید دریچه چدنی منهول دارید می‌توانید با اطمینان از شرکت ذوب ریزان خریداری کنید.

5. روکش منهول آهنی خاکستری
این نوع روکش از آهن است که در کوره ذوب شده‌ و در قالب ریخته می‌شود. از بهترین مزایای این نوع منهول می‌توان به مقاومت در برابر ضربه و گاز‌هایی مانند اسید سولفوریک اشاره کرد.

6. روکش منهول آهنی داکتیل
این نوع روکش که از آهن نشکن ساخته شده‌ است نسبت به آهن خاکستری انعطاف و انبساط بیشتری دارد. همچنین از خوبی‌های این منهول می‌توان به قابل بازیافت بودن آن اشاره کرد.

7. روکش منهول پلی اتیلن
این پوشش از ترکیب بتن پلیمری با اسکلت چدنی یا پلیمری و یا ترکیبی از اتیلن با چدن و بتن ساخته می‌شود. این دریچه منهول کاربرد‌های گسترده‌ای از جمله در صنایع نفت و گاز، آب و فاضلاب و پتروشیمی دارد. استفاده از این پوشش‌ها مشکلاتی مانند زنگ زدگی را به همراه دارند؛ بنابراین باید از پوشش‌های مقاوم در برابر زنگ زدگی استفاده کرد. از مزایای این منهول می‌توان به سیستم کامل و مستمر، هزینه نصب کم، مقرون به صرفه بودن، استحکام و مقاومت بالا و اطمینان از ایمنی و جلوگیری از لغزش اشاره کرد.

روکش منهول پلی اتیلن

مزایای دریچه‌های ترافیکی
هر نوع از دریچه‌های ترافیکی مزایا و معایب خود را دارند. اما یکی از مزایای دریچه‌های ترافیکی می‌توان به منهول‌های کامپوزیت اشاره کرد که به دلیل ساختاری که دارد مقاومت بالایی را در برابر تنش‌ها تحمل می‌کند. همچنین علاوه بر مقاومت در برابر تنش، بسیار سبک، با دوام و مقاوم در برابر مواد شیمیایی، آب و رطوبت است.
چگونه دریچه‌های منهول را تشخیص دهیم؟
بهترین روش تشخیص دریچه ترافیکی آشنایی با انواع دریچه‌ها است. چهار نوع شیر اصلی برای دریچه‌ها وجود دارد که هر کدام عملکرد منحصر به فرد خود را اجرا می‌کند. انواع شیرها به صورت زیر می‌باشد که شما می‌توانید بعد از مطالعه دریچه‌های ترافیکی را با این ویژگی‌ها مقایسه کرده و تشخیص دهید.

•    شیر‌های دروازه‌ای: از اساسی‌ترین نوع شیر‌ها هستند که برای کنترل جریان آب یا هوا در سیستم لوله کشی استفاده می‌شوند.
•    شیر‌های توپی: این شیر‌ها پیچیده‌تر از شیر دروازه‌ای هستند زیرا برای کنترل سرعت جریان به یک توپ دوار با دو دهانه متکی هستند. هنگامی که توپ چرخانده می‌شود، منافذ را با هم حرکت می‌دهد تا جریان را قطع کند یا از هم دور‌تر شود تا سرعت را افزایش دهد.
•    شیر پروانه‌ای: این شیر شبیه به شیر دروازه‌ای است با این تفاوت که به جای دروازه از دیسک دایره‌ای استفاده می‌شود. دیسک به یک ساقه متصل است که برای باز و بسته کردن جریان مایع حرکت می‌کند.
•    دریچه‌های گلوب: پیچیده‌ترین نوع شیر‌ها هستند زیرا جریان مایع را از طریق سیستم پیچیده‌ای از صفحات و مهر و موم‌ها کنترل می‌کنند. از سه جزء اصلی بدنه، نشیمنگاه و ساقه تشکیل شده‌اند.

کلام آخر
اگر قصد تهیه و خرید دریچه ترافیکی اصل دارید بهتر است با انواع آن آشنا شوید. شرکت ذوب ریزان در زمینه تولید و عرضه دریچه منهول فاضلاب چدنی و دیگر دریچه‌ها به بازار موفقیت‌هایی را کسب کرده است که هنگام خرید به شما این اطمینان را بدهد که کیفیت محصولات حاصل تجربه چندین ساله آن‌ها است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها