به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۲۰:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۵ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۴۸۹۵۸۷

۱۵ سال حبس برای  دانشمند روسی

۱۵ سال حبس برای  دانشمند روسی
گروه بین الملل: دادگاهی در روسیه  الکساندر شیپلیوک، فیزیکدان روس را به اتهام خیانت به ۱۵ سال زندان محکوم کرد. این حکم جدیدترین مورد از چندین پرونده‌ علیه کارشناسانی است که در زمینه علوم مرتبط با توسعه موشک‌های مافوق صوت روسیه کار می‌کنند.
الکساندر شیپلیوک، ۵۷ ساله و مدیر یکی از موسسات علمی برتر در سیبری، در ماه اوت ۲۰۲۲ دستگیر شد. محاکمه او پشت درهای بسته برگزار شد، امری که در «پروندهای موسوم به خیانت» در روسیه مرسوم است.آناتولی ماسلوف و والری زوگینتسف دو تن از همکاران این دانشمند نیز به ظن خیانت بازداشت شدند. ماسلوف، ۷۸ ساله، در ماه مه به ۱۴ سال زندان محکوم شد.
روسیه خود را به عنوان پیشرو در حوزه موشک‌های مافوق صوت در سطح جهان معرفی کرده است؛ این سلاح‌های پیشرفته می‌توانند محموله‌های انفجاری را با سرعتی تا ۱۰ برابر سرعت صوت حمل کرده و از سامانه‌های پدافند هوایی عبور کنند.
این سه نفر از موسسه کریستیانوویچ در زمینه مکانیک نظری و کاربردی در شهر نووسیبیرسک، از جمله دانشمندانی هستند که در سال‌های اخیر با اتهام خیانت در روسیه مواجه شده‌اند.
کرملین در ماه مه گذشته، در مورد پرونده شیپلیوک و همکارانش اظهار داشت که این افراد با «اتهامات بسیار جدی» مواجه هستند و این موضوع در حوزه وظایف سرویس‌های امنیتی است.
دو فرد آشنا با پرونده شیپلیوک به رویترز گفتند که او به ظن ارائه اطلاعات محرمانه در یک کنفرانس علمی در چین در سال ۲۰۱۷ بازداشت شده است. این منابع اضافه کردند که شیپلیوک بر بی‌گناهی خود اصرار و تأکید دارد که اطلاعات مورد بحث محرمانه نبوده و به صورت آزاد در اینترنت در دسترس بوده است.طبق گزارش رسانه‌های دولتی چندین دانشمند دیگر روس که به اتهام خیانت بازداشت شده‌اند نیز به افشای اسرار به پکن متهم شده‌اند.
مؤسسه شیپلیوک، که در پردیس علمی آکادمگورودوک نزدیک شهر نووسیبیرسک واقع شده است، در وب‌سایت خود اعلام کرده که به عنوان بخشی از مجتمع نظامی-صنعتی روسیه ثبت شده است.
دو دانشمند آمریکایی که ماسلوف و شیپلیوک را می‌شناختند، سال گذشته به رویترز گفتند که این دانشمندان روس دستگیر شده درگیر بخشی از کارهای مورد نیاز برای ساخت موشک مافوق صوت بودند، فرآیندی که شامل یکپارچه‌سازی حسگرها، سیستم‌های ناوبری و موتورهای پیشران نیز می‌شود.
 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها