به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۳:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ساعت ۲۰:۱۸
کد مطلب : ۴۹۰۵۰۴

رزمایش مشترک چین و روسیه در دریا و هوا

رزمایش مشترک چین و روسیه در دریا و هوا
گروه بین الملل: وزارت دفاع چین  با تأکید بر نزدیکی ارتش این کشور با ارتش روسیه در شرایطی که مسکو شدیدا درگیر جنگ با اوکراین است، از برگزاری یک رزمایش دریایی و هوایی مشترک با روسیه خبر داد که قرار است در ماه جاری میلادی آغاز شود.
این وزارتخانه اعلام کرد که رزمایش موسوم به «متحد شمالی-۲۰۲۴» در دریای ژاپن و دریای اُخُتسک در شمال این کشور برگزار خواهد شد.
وزارت دفاع چین می‌گوید این مانورهای دریایی و هوایی با هدف بهبود همکاری راهبردی بین دو کشور و «تقویت توانایی آنها برای مقابله مشترک با تهدیدات امنیتی» انجام می‌شود.
در اطلاعیه دولتی چین در این زمینه همچنین آمده است که ناوگان دریایی دو کشور برای پنجمین بار با هم در اقیانوس آرام سفر کرده و مشترکا در رزمایش «اقیانوس بزرگ-۲۴» روسیه شرکت خواهند کرد.
چین از انتقاد به تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین که اکنون سومین سال آن در جریان است، خودداری کرده و ایالات متحده و ناتو را در تحریک پوتین به جنگ، مقصر دانسته است.
چین مستقیماً به روسیه تسلیحات «نداده» است، اما به عنوان یکی از مشتریان اصلی نفت و گاز روسیه و همچنین تأمین‌کننده لوازم الکترونیکی و سایر اقلام با مصارف غیرنظامی و نظامی به یک راه نجات اقتصادی حیاتی مسکو تبدیل شده است.روسیه و چین، همراه با دیگر منتقدان ایالات متحده مانند ایران، سیاست‌های خارجی خود را برای به چالش کشیدن و به طور بالقوه واژگون کردن نظم لیبرال دموکراتیک به رهبری غرب، هماهنگ می‌کنند. روسیه با رزمایش‌های مشترک برای دستیابی به هدف دیرینه خود برای تبدیل شدن به قدرت اول در اقیانوس آرام از چین درخواست کمک کرده و همزمان از ادعاهای ارضی فزانیده چین در دریای چین جنوبی و جاهای دیگر حمایت می‌کند.
این ادعاها شامل تنگه تایوان با عرض ۱۸۰ کیلومتر می‌شود که سرزمین اصلی چین را از تایوان جدا کرده است. تایوان کشوری جزیره‌ای خودگردان و دموکراتیک است که پکن آن را جزو قلمرو خود می‌داند و آن را تهدید به حمله می‌کند.
بر اساس ادعای چین، تنگه تایوان چینی است. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری گفت کشورش اگرچه مخالف دریانوردی دیگران در این منطقه، یعنی یکی از پرترافیک‌ترین مسیرهای دریایی جهان نیست، اما با تحریکات کشورهایی که حاکمیت و امنیت چین را تحت عنوان آزادی دریانوردی به خطر می‌اندازند، به شدت مخالف است.
مائو این سخن را در پاسخ به پرسشی درباره اینکه دو کشتی نیروی دریایی آلمان قرار است در این ماه برای اولین بار در بیش از دو دهه از تنگه عبور کنند، اظهار کرد.
ایالات متحده و تقریباً تمام کشورهای جهان، مانند تایوان، آبهای تنگه تایوان را بین المللی می‌شناسند.
 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها