به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۴:۱۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ساعت ۲۰:۲۹
کد مطلب : ۴۹۰۵۰۶

 سفارت افغانستان در لندن تعطیل می‌شود

 سفارت افغانستان در لندن تعطیل می‌شود
گروه بین الملل: بریتانیا می‌گوید چون حکومت طالبان کارمندان سفارت افغانستان در لندن را برکنار کرده است، این سفارتخانه و امور کنسولی آن تعطیل می‌شود.
وزارت خارجه بریتانیا  گفت به حمایت بشردوستانه از افغانستان ادامه می‌دهد اما «بنا به کنوانسیون وین در روابط دیپلماتیک، افغانستان مسئول ختم وظیفه کارکنان در سفارت‌هایش است.»
زلمی رسول، فرستاده دولت پیشین در حساب ایکس خود خبر داد که با «لزوم‌دید مقامات کشور میزبان»، سفارت افغانستان در بریتانیا رسما از تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ (حدود دو هفته دیگر) تعطیل خواهد شد.
 رسول به وزارت خارجه بریتانیا فراخوانده و به او گفته شد که سفارت و بخش کنسولی آن باید بسته شوند.وزارت خارجه طالبان در این مورد اظهارنظری نکرده است.او در سال‌های اخیر به عنوان سفیر به لندن فرستاده شده بود در حکومت حامد کرزی در پست‌های مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه کار کرده بود.
 رسول ماه گذشته به هفته‌نامه ساندی‌تایمز گفت که از فهرست دعوت سفارت‌‌خانه‌های برخی کشورها از جمله «هند و ترکیه» حذف شده است:
«من یک سفیر بدون کشور هستم. فکر کنم در دنیای دیپلماسی هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است. معمولاً وقتی یک کشور رژیمی را به رسمیت نشناسد، یک حکومت در تبعید وجود دارد اما اینجا، چیزی هم نیست.»
سفارت افغانستان در لندن مهمترین نمایندگی در کشورهای غربی است که تاکنون در اختیار فرستاده دولت پیشین بود و با تعطیلی آن، حکومت طالبان خواستار پذیرش دیپلمات‌هایش مانند کشورهای منطقه است.دولت بریتانیا نگفته است که آیا در این زمینه با حکومت طالبان گفتگو کرده است یا نه.اما نصیر اندیشه، سفیر افغانستان در ژنو می‌گوید تعطیلی سفارت در لندن «فرستادن سیگنال مثبت به طالبان» است.
در همین حال رسول موسوی، دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران در ایکس نوشت تعطیلی سفارت افغانستان در لندن «گامی است برای نزدیکی پایتخت‌های اروپایی به کابل!»«امروز سفارتخانه‌ها از اختیار مخالفین طالبان خارج می‌شوند بعد از مدتی با عنوان خدمات‌ کنسولی در هماهنگی با کابل باز می‌شوند.»
بریتانیا و سایر کشورهای غربی از «تعامل» با حکومت طالبان دفاع می‌کنند اما به رغم دعوت حکومت طالبان و سفر دیپلمات‌های غربی به کابل، تاکنون هیچ کشور غربی سفارت خود را در کابل باز نکرده است گرچه برخی رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند که آلمان می‌خواهد سفارتش را در حد محدود در کابل باز کند.امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان پیشتر گفته بود که امیدوار است کشورهای دیگر «مرحله‌وار» حکومت آنها را به رسمیت بشناسند.به گفته او، تاکنون ۳۹ نمایندگی عمدتا در کشورهای منطقه به نمایندگان آنها واگذار شده است.
چین تنها کشوری است که سفیر به کابل فرستاده و شی‌ جین‌پینگ، رهبر چین اعتبارنامه سفیر طالبان را پذیرفته است.
پس از مدت‌ها کشمکش، وزارت خارجه طالبان در ۳۰ ژوئیه اعلام کرد که دیگر اسناد صادره در نمایندگی‌های افغانستان در کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا را نمی‌پذیرد
تنها اسناد صادره در نمایندگی‌های اسپانیا، هلند، بلغارستان، جمهوری چک و مونیخ آلمان قابل قبول است که حاضر به تعامل با وزارت خارجه طالبان شده‌اند.
حکومت طالبان سایر نمایندگی‌ها را متهم کرده که «خودسرانه» و بدون پاسخگویی به مرکز کار می‌کنند.مهاجران افغان نیز از افزایش زیاد تعرفه‌های کنسولی شکایت دارند. این نمایندگی‌ها بدون دریافت بودجه از کابل، مخارج خود را از تعرفه‌‌های کنسولی تامین می‌کنند.هفته گذشته وزارت خارجه آلمان گفت در این زمینه با نمایندگان طالبان در دوحه گفتگو کرده است که از پس نمایندگی مونیخ «تمامی مسئولیت‌های کنسولی افغان‌ها در آلمان» را برعهده بگیرد.
به این ترتیب، عملا سفارت‌ افغانستان در برلین و نمایندگی در بن تعطیل خواهند شد.
مهاجران افغان در اروپا می‌توانند به نمایندگی‌های فعال مراجعه کنند اما به حدود «۲۵۰ هزار» مهاجر افغان در بریتانیا هنوز گفته نشده که پس از این برای امور کنسولی خود باید به کجا مراجعه کنند.
 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها