به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ ساعت ۲۱:۱۵
کد مطلب : ۴۹۱۴۳۸

قوی‌ترین طوفان ۷۵ سال اخیرِ در شرق آسیا

قوی‌ترین طوفان ۷۵ سال اخیرِ در شرق آسیا
گروه بین الملل: ده‌ها میلیون نفر در شانگهای و سراسر سواحل پرجمعیت شرقی چین،  به‌ دلیل طوفان شدید در خانه‌های خود پناه گرفتند.
طوفان «بِبینکا» امروز به شانگهای رسید و با باران شدید و بادهای قوی، اختلالات شدیدی را در سراسر این کلان‌شهر ایجاد کرد. ببینکا قوی‌ترین طوفان از ۱۱ طوفانی است که در ۷۵ سال گذشته به این کلان‌شهر مهم چین رسیده است. پیش از این، قوی‌ترین طوفان در شانگهای «گلوریا» بود که در سال ۱۹۴۹ رخ داده بود.
 طوفان «ببینکا» باعث شده است که حرکت قطارها و کشتی‌ها در منطقه به حالت تعلیق درآید و تمام پروازها در دو فرودگاه اصلی بین‌المللی شانگهای لغو شود و بزرگراه‌ها نیز بسته شود.
این طوفان گرمسیری  با سرعت باد حدود ۱۵۰ کیلومتر به این منطقه کلان‌شهری که نزدیک به ۲۵ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، رسید.سازمان خبری شهرداری اعلام کرد که این طوفان باعث «خسارات قابل توجهی در سراسر شهر» شده است، بیش از ۱۸۰۰ درخت را سرنگون کرده و ۳۰ هزار خانوار را بدون برق گذاشته است.
گزارش شده است که ۴۱۴ هزار نفر در سراسر شهر به مکان‌های امن‌تر تخلیه شده‌اند و ده‌ها هزار نفر از پرسنل اورژانس نیز در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.
مقامات گفتند حدود ۹ هزار نفر از ساکنان منطقه چونگ مینگ، جزیره‌ای در دهانه رودخانه یانگ تسه، نیز تخلیه شدند.ببینکا همچنین از ژاپن و مرکز و جنوب فیلیپین عبور کرده و در آن مناطق با سقوط درختان باعث کشته شدن شش نفر شد.تلویزیون دولتی چین خبر داد که انتظار می‌رود ببینکا به سمت شمال غرب حرکت کند و باعث باران شدید و بادهای شدید در استان‌های جیانگ سو، ژجیانگ و آنهویی چین شود.هفته گذشته هم طوفان «یاگی» که سهمگین‌ترین طوفان امسال در قاره آسیا بود در نواحی جنوبی چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا تلفات و خسارات گسترده‌ای به‌جا گذاشت.
طوفان یاگی در ویتنام باعث خسارات اقتصادی ۱.۶ میلیارد دلاری شده است. این طوفان در میانمار نیز منجر به سیل‌های مرگباری شد که سازمان جهانی غذا آنها را بدترین در تاریخ اخیر این کشور اعلام کرده است.طوفان یاگی همچنین به تایلند و لائوس آسیب رسانده و در مجموع بیش از ۴۰۰ کشته برجای گذاشت. در ویتنام این طوفان باعث خسارت به کارخانه‌ها، زیرساخت‌ها و زمین‌های کشاورزی شده و ۲۹۲ کشته و ۳۸ مفقود برجای گذاشت. در میانمار نیز ۱۱۳ نفر کشته و بیش از ۳۲۰ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند.
وقوع طوفان‌های سهمگین و مرگبار در این وقت سال و در نواحی جنوب شرقی آسیا بی‌سابقه نیست. اما به گفته پژوهشگران، تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، باعث افزایش تعداد و شدت بروز طوفان‌های مرگبار شده است.
چین بزرگ‌ترین منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است که دانشمندان می‌گویند باعث تغییرات آب و هوایی شده و شدت بلایای طبیعی را تشدید می‌کند.

 
برچسب ها: طوفان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها