به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۲:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۴۹۱۸۱۸

برنامه  اتحادیه اروپا برای ممنوعیت استعمال دخانیات 

برنامه  اتحادیه اروپا برای ممنوعیت استعمال دخانیات 
گروه بین  الملل: طبق سند فاش‌شده‌ای، کمیسیون اروپا قرار است طرحی را پیشنهاد کند که به موجب آن استعمال دخانیات (شامل سیگار الکترونیکی) در تراس کافه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و باغ‌وحش‌ها ممنوع می‌شود.
بر اساس این طرح، کمیسیون اروپا پیشنهاد خواهد کرد که ممنوعیت استعمال دخانیات به محصولات نوآورانه‌ای که حاوی نیکوتین نیستند نیز گسترش یابد.این طرح تازه که قرار است توسط اجرایی اتحادیه اروپا تصویب شود، دستورالعمل‌های سال ۲۰۰۹ در خصوص کاهش دودهای مضر در مکان‌های عمومی، محل‌های کار و حمل‌ونقل عمومی را به روزرسانی کرده است.مطابق آخرین نسخه پیش‌نویس، که  البته هنوز در معرض تغییر است، مقامات کمیسیون اروپا به دنبال پاکسازی فضاهای عمومی از همه ذرات مضر معلق در هوا، و نه فقط دود سیگار، هستند.
تصمیمی که منعکس‌کننده نگرانی‌های فزاینده در مورد خطرات سلامتی ناشی از محصولات جدید مبتنی بر تنباکو مانند سیگارهای الکترونیکی است.
این دستورالعمل‌ها از نظر قانونی الزام‌آور نیستند، اما چارچوبی را ارائه می‌دهند که به کشورهای عضو اجازه می‌دهد تلاش‌ها برای مهار سرطان‌های مرتبط با استعمال دخانیات را شدت بخشند.
هدف توصیه‌های جدید کمیسیون، مقابله با طیف وسیع‌تری از محصولات نوظهور از جمله «محصولات تنباکوی گرم و سیگارهای الکترونیکی، چه حاوی نیکوتین و چه بدون نیکوتین» است.
سند فاش‌شده نشان می‌دهد کمیسیون می‌خواهد این ممنوعیت به همین ترتیب «جایگزین‌های تنباکو و هر محصول دیگری که دود یا آئروسل (ذرات معلق در هوا) پخش می‌کند» را نیز شامل شود.
در سند پیشنهادی آمده است این محصولات، که اغلب به عنوان جایگزین‌های ایمن‌تر برای سیگار کشیدن سنتی به بازار عرضه می‌شوند، هنوز هم از طریق هواپخش‌های درجه ۲ اطرافیان را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار می‌دهند.
به گفته کمیسیون اروپا، «شواهد مورد استنادی که می‌گویند محصولات نوظهور به عنوان کمکی برای توقف استعمال دخانیات عمل می‌کنند، قطعیتی ندارند.»
یکی از بندهای کلیدی پیشنهادات تازه، گسترش ممنوعیت استعمال دخانیات به مکان‌های فضای باز است که تاکنون مورد به مورد در برخی از کشورهای عضو تصویب و اجرایی شده است.
بر اساس دستورالعمل‌های جدید، مناطق روباز، نیمه سرپوشیده یا محصور مانند پشت بام‌ها، بالکن‌ها، ایوان‌ها و تراس‌ها در مؤسسات خدماتی مانند رستوران‌ها، بارها و کافه‌ها باید به مکان‌های بدون دود تبدیل شوند.مراکز حمل‌ونقل عمومی از جمله ایستگاه‌های اتوبوس و فرودگاه‌ها نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت و سیگار کشیدن در مناطق بیرونی مرتبط با محل کار، بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان نیز ممنوع خواهد بود.
مناطق تفریحی که کودکان در آن‌ها حضور دارند از جمله زمین‌های بازی عمومی، پارک های تفریحی، استخرهای شنا، باغ وحش‌ها و همچنین مکان‌های آموزشی از مهدکودک و پیش‌دبستانی تا دانشگاه نیز مشمول این طرح می‌شوند.استلا کیریاکیدس، کمیسر سلامت اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات گفت: «مصرف دخانیات، اعتیاد به نیکوتین و بیماری‌های ناشی از دخانیات نباید در آینده اروپا جایی داشته باشد.»
دستورالعمل های اصلاح‌شده بخشی از طرح بزرگ‌تر مبارزه با سرطان کمیسیون است که هدف آن دستیابی به «نسل عاری از دخانیات» تا سال ۲۰۴۰، کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات تا سال ۲۰۲۵ و کاهش سهم جمعیت سیگاری ۵ درصدی در اتحادیه اروپا است.

 
برچسب ها: اتحادیه اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها