به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۱ - ۱۴:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۱ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۴۹۲۲۵۸

چه خبر از «کوه رحمت» در تخت جمشید؟

چه خبر از «کوه رحمت» در تخت جمشید؟
گروه فرهنگی: پس از انتشار گزارش‌های فعالیت‌های معدنکاوی مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید و اعتراض گسترده فعالان میراث فرهنگی و اهالی مرودشت، یگان حفاظت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید فعالیت معدن سنگ‌شکن را در کوه رحمت متوقف کرد.
 
علیرضا عسگری چاوردی اعلام کرد: پس از اطلاع از فعالیت معدن سنگ‌شکن شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید، یگان حفاظت میراث جهانی تخت جمشید با حضور در محل انجام هرگونه فعالیت معدنی در کوه رحمت را متوقف کرد.به گزارش ایلنا، عسگری چاوردی اعلام کرد: همزمان پیگیری قضایی برای برخورد با متخلفین نیز آغاز شده است.
 
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اعلام کرد: کوه رحمت یکی از آثار مهم و ارزشمند محوطه میراث جهانی تخت جمشید است که با توجه به گستردگی آثار باستانی در آن باید به شکل عالی حفاظت شود.به گفته او، فعالیت معدن سنگ‌شکن شهرداری مرودشت در کوه رحمت در سال‌های گذشته متوقف شده بود که در دو هفته اخیر فعالیت غیرقانونی آن از سر گرفته شد و با اعلام رسانه‌ها و اطلاع از آغاز فعالیت معدنی در کوه رحمت از تداوم این فعالیت جلوگیری شد.

معدن سنگ‌شکن متعلق به شهرداری مرودشت در حالی به فعالیت خود در کوه رحمت در ۶ کیلومتری محوطه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داده است که سراسر این کوه ۶۰ کیلومتری مملو از آثار باستانی و غار‌هایی است که آثاری از دوره پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را در خود جای داده است.

براساس اعلام باستان‌شناس‌ها در سراسر کوه رحمت آثاری از دوره هخامنشی، فراهخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی پراکنده است که بیشتر آن‌ها حاوی تدفین‌ها و گور‌های باستانی است که تنها در بررسی‌های باستان‌شناسی ۵ کیلومتر از این کوه حدود ۴ هزار گور باستانی کشف شده است.

این کوه باستانی به اندازه‌ای در دوره باستان اهمیت داشت که هخامنشی‌ها به دلیل تقدس آن محوطه باستانی تخت جمشید را در دامنه آن احداث کردند و پادشاهان ساسانی به دلیل وجود معبد بزرگ آناهیتا در شهر باستانی استخر که در دامنه این کوه واقع است، در کوه رحمت تاجگذاری می‌کردند.

استودان‌های ساسانی و قبور سنگی اشکانی در ارتفاعات و دامنه این کوه گسترده شده اند.
کوه رحمت همچنین در عرصه و حریم تخت جمشید قرار دارد و معدن سنگ‌شکن متعلق به شهرداری مرودشت تاکنون به گفته فعالان میراث فرهنگی مرودشت حدود ۶۰ هکتار از حریم درجه دو این کوه باستانی و مهم که در پرونده ثبت جهانی تخت جمشید نیز قرار دارد تخریب کرده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها