به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۲ - ۱۴:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۲ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۴۹۲۳۸۱
جزئیات حوادث مرگبار معادن در شش ماه گذشته

مرگ بیش از ۴۴ کارگر معدن در نیمه نخست سال ۱۴۰۳

مرگ بیش از ۴۴ کارگر معدن در نیمه نخست سال ۱۴۰۳
گروه جامعه: در پی حادثه نشت گاز در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال‌سنگ طبس در استان خراسان جنوبی حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌ شب (۳۱ شهریور) انفجار مهیبی رخ داد. گفته می‌شود در حین انفجار بیش‌ از ۷۰ نفر در کارگاه استخراج این معدن زغال‌سنگ مشغول به‌ کار بودند. از این میزان تا لحظه نگارش این خبر دست‌کم ۳۱ نفر کشته، ۱۷ مصدوم هم با تلاش تیم‌های تخصصی امدادی نجات یافتند، و تعدادی نیز مفقود هستند.

به گزارش خبرآنلاین،حادثه انفجار معدن طبس ساعت ۲۱ شب گذشته به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که در زمان حادثه ۶۹ کارگر در بلوک C و B این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.

با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، امدادرسانی توسط هشت تیم تخصصی پنج نفره آغاز شد.این در حالی است که حوضه زغال‌دار طبس با وسعت بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۷۵.۲ میلیارد تن زغال‌سنگ کک شو و حرارتی از بزرگترین منابع زغالی ایران محسوب می‌شود. حادثه اخیر، گذشته از تلفات جانی، خسارات زیادی به صنایع کشور از جمله صنعت فولاد وارد کرد.


 حوادث مرگبار در معدن‌های ایران در سال‌های اخیر افزایش یافته و ناظران می‌گویند یکی از علل اصلی این حوادث، فقدان نظارت کافی بر فعالیت معادن و رعایت استانداردهای ایمنی از سوی کارفرمایان است.وقوع ۱۲ مورد از این حوادث تنها در نیم‌سال نخست ۱۴۰۳ به انضمام حادثه اخیر، در سطح کشور منجر به فوت بیش از ۴۴ نفر از کارگران معدن شده است.

در ادامه به ذکر جزئیات این حوادث از ابتدای سال جاری پرداخته می‌شود:
ریزش معدن زغال‌سنگ هشونی مرگ یک کارگر
۱۵ اردیبهشت ماه، براثر وقوع یک حادثه در معدن زغال‌سنگ هشونی شهرستان کوهبنان کرمان، یکی از کارگران این معدن، در۴٠ سالگی، جان خود را از دست داد.

ریزش معدن شن و ماسه دهاقان اصفهان مرگ یک کارگر
۲۰ اردیبهشت ماه، حادثه‌ای منجر به فوت یک کارگر معدن در شهرستان دهاقان شد. طبق اعلام رئیس سازمان آتش نشانی شهرستان دهاقان، این فرد که از اتباع افغانستانی بوده، در حین کار، بر اثر سقوط در داخل قیف معدن شن جان خود را از دست داده است.

ریزش معدن زغال‌سنگ طغرالجرد کوهبنان مرگ یک کارگر
۲۷ اردیبهشت ماه، ریزش در یکی از کارگاه‌های معدن اصلی زغال‌سنگ منطقه طغرالجرد شهرستان کوهبنان در استان کرمان جان یک کارگر را گرفت.

ریزش معدن زغال‌سنگ آبنیل مرگ یک کارگر و ۵ مجروح
۱۰ خرداد ماه، در پی وقوع حادثه ریزش معدن زغال‌سنگ آبنیل در روستای بی‌بی حیات از توابع کرمان، یک معدنچی جانش را از دست داد و پنج نفر دیگر مجروح شدند.

برق گرفتگی معدن زغال‌سنگ ممرادکو مرگ یک کارگر
۲۰ خرداد ماه، حادثه برق گرفتگی معدن زغال سنگ ممرادکو طبس منجر به مرگ یک کارگر شد. این کارگر حین انتقال به اورژانس درمانگاه معدن، بر اثر شدت جراحات وارده جانش را از دست داد.

ریزش کوه در معدن سنگ شازند مرگ ۴ کارگر
۲۷ خرداد ماه، بخشی از معادن سنگ شهرستان شازند دچار ریزش شد و چهار کارگر به اسامی «محمد بوالحسنی»، «نصرت اله یارمحمدی»، «آیت رضایی» و «مجتبی رضایی» مفقود شدند که پیکر سه مفقودی، هر چند با فاصله، تاکنون پیدا شده است، اما هنوز خبری از جسد «آیت رضایی» نیست.
مرگ بیش از ۴۴ کارگر معدن در نیمه نخست سال ۱۴۰۳/ جزئیات حوادث مرگبار معادن در شش ماه گذشته
حادثه در معدن زغال‌سنگ پابدانا جنوبی مرگ یک کارگر
۸ تیر ماه، یک کارگر حدودا ۳۶ ساله در معدن زغال سنگ پابدانا جنوبی از شرکت معادن زغال سنگ کرمان به دلایلی که تا کنون اعلام نشده، در محل کار جان خود را از دست داد.

حادثه در معدن قلعه شاهین کرمانشاه مرگ یک کارگر
۱۰ مرداد ماه، در هنگام اجرای عملیات برداشت خاک و سنگ از معدن قلعه شاهین کرمانشاه، ناگهان کوه ریزش کرد و یکی از کارگران راننده، بر اثر واژگونی بیل مکانیکی از ارتفاع، جان باخت.

حادثه در معدن زغال‌سنگ داربید خون مرگ یک کارگر
۱۲ مرداد ماه، در پی حادثه‌ای در معدن زغال سنگ داربید خون در شهرستان زرند استان کرمان، یک کارگر شاغل در معدن بر اثر سقوط از ارتفاع در خارج از تونل، جان خود را از دست داد.

حادثه در معدن گل گهر سیرجان مرگ یک کارگر
۲۶ مرداد ماه، روابط عمومی اورژانس شهرستان سیرجان در کرمان، از فوت شدن یک کارگر در معدن گل گهر براثر سقوط از ارتفاع خبرداد.

تصاعد گاز متان در معدن زغال‌سنگ پروده طبس – ۴ مصدوم
۷ شهریور ماه، خروج گاز متان در یکی از کارگاه‌های پیشروی معدن شماره یک شرکت زغال‌سنگ پروده طبس منجر به ریزش قسمتی از کارگاه شد؛ که در پی این حادثه ۴ کارگر مصدوم شدند.
نکته قابل تأمل در خصوص انفجار اخیر در معدن پروده طبس، بی‌توجهی به حادثه هفتم شهریور ماه بوده است. براین اساس طی ۶ ماهه نخست امسال ۱۳ کارگر معدن طی حوادث کار از دنیا رفته‌اند که با احتساب دست‌کم ۳۱ کشته در حادثه شنبه‌ شب (۳۱ شهریور) یعنی بیش از ۴۴ کارگر این مدت جان خود را از دست داده‌اند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها