به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۳ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۳ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۴۹۲۶۷۳

فضاپیمای «سایوز» به زمین بازگشت

فضاپیمای «سایوز» به زمین بازگشت
گروه علمی: فضاپیمای روسی «سایوز» به همراه سه سرنشین به زمین بازگشت و با موفقیت فرود آمد.به گزارش ایسنا، فضاپیمای «سایوز ام‌اس-۲۵»(Soyuz MS-25) در ساعت ۷:۵۹ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی با کمک چتر نجات در جنوب شرقی شهر جزقازغان قزاقستان فرود آمد.
 
 سایوز با خود «تریسی دایسون»(Tracy Dyson) فضانورد ناسا و «نیکولای چوب»(Nikolai Chub) و «اولگ کونوننکو»(Oleg Kononenko) فضانوردان آژانس فضایی روسیه را به زمین آورد.

ماموریت دایسون که ۱۸۴ روز را در فضا گذرانده، شامل ۲۹۴۴ دور زدن زمین و سفری به مسافت ۷۸ میلیون مایل است. فضاپیمای سایوز ام‌اس-۲۵ در ۲۳ مارس پرتاب شد و در ۲۵ مارس به همراه دایسون، «اولگ نویتسکی»(Oleg Novitskiy) فضانورد آژانس فضایی روسیه و «مارینا واسیلوسکایا»(Marina Vasilevskaya) از بلاروس به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید. نویتسکی و واسیلوسکایا به مدت ۱۲ روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی بودند و در روز ششم آوریل به همراه «لورال اوهارا»(Loral O’Hara) فضانورد ناسا به خانه بازگشتند.

چوب و کونوننکو که سپتامبر گذشته به همراه اوهارا با فضاپیمای سایوز ام‌اس-۲۴ به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شدند، پس از گذراندن ۳۷۴ روز در فضا و سفری به مسافت ۱۵۸.۶ میلیون مایل برای ۵۹۸۴ دور زدن زمین به خانه بازگشتند.

دایسون سومین پرواز فضایی خود را در ایستگاه به عنوان مهندس پرواز ماموریت «اکسپدیشن ۷۰»(Expedition 70) و «اکسپدیشن ۷۱» گذراند و با کونوننکو که پنجمین پرواز خود را به فضا انجام داد و رکورد گذراندن ۱۱۱۱ روز را در مدار به دست آورد و چوب که اولین پرواز فضایی خود را به پایان رساند، به زمین بازگشت.

ناسا اعلام کرد که سه سرنشین با یک بالگرد از محل فرود به سمت محل ریکاوری در شهر کاراگاندا قزاقستان پرواز خواهند کرد. دایسون سوار بر هواپیمای ناسا به هیوستون باز خواهد گشت؛ در حالی که کونوننکو و چوب به یک پایگاه آموزشی در منطقه «استار سیتی»(Star City) روسیه عزیمت خواهند کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها