به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ - ۱۴:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۴۹۲۹۷۱

پویایی بیشتری را در عزم ایران برای آغاز مذاکرات نتیجه‌گرا شاهد هستیم

پویایی بیشتری را در عزم ایران برای آغاز مذاکرات نتیجه‌گرا شاهد هستیم
گروه سیاسی: تحلیل‌گر مسائل بین الملل گفت: موضع ایران در مورد برجام و بازگشت آمریکا به برجام تغییر نکرده ولی شاید پویایی بیشتری را در عزمی که پشتوانه­ نوعی آغاز مذاکرات محتوایی و نتیجه‌گرا قلمداد می­‌شود، شاهد هستیم. این را در مواضع آقایان عراقچی و ظریف هم شنیدیم. ایران آماده مذاکره و نیز بازگشت همه طرف ها به تعهدات برجامی است.
 
به گزارش ایلنا، ساسان کریمی مدرس دانشگاه تهران و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در ارزیابی سفر رئیس جمهور به نیویورک و سخنان او در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ​سخنرانی جامعی بود و مواضع رسمی کشور را هم برای نخبگان سیاسی و رسانه‌ای و هم تا حدی دیگران تبیین کرد. یک محور اصلی مسأله اسرائیل و حملات مختلف آن به غزه و لبنان و ترورها بود و در موضوعات مربوط به اوکراین، هسته‌­ای، تحریم و غیره مواضع گشایش طلبانه و رو به جلویی را شنیدیم.

وی در ارزیابی پیشنهادات پزشکیان درباره صلح، امنیت و گفت‌وگو برای خاتمه جنگ‌ها به ویژه در اوکراین و فلسطین گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران همیشه درباره موضوع فلسطین حمایت از آنان است و در ضمن اگر آتش بسی اتفاق بیفتد مخالفت عملی نخواهد داشت. به نظرم البته این امر نزدیک نیست ولی آقای پزشکیان بر این موضع به طور تفصیلی تاکید کردند. بیشتر امر دائر بر خنثی کردن عزم اسرائیل و نتانیاهو برای امنیتی‌سازی بیشتر ایران و حتی تحمیل نوعی جنگ فراگیر خواهد بود که ایران طرف مقابل همه غرب قرار گیرد و آنها از اسرائیل حمایت کنند. این پیام به روشنی حاکی از آگاهی ایران به این سناریو بود، اگر گوش‌­های منصفی در اروپا و آمریکای شمالی برای شنیدن باشند.

کریمی در پاسخ به این سوال که پزشکیان درباره متعهد شدن طرف غربی به تعهدات برجامی صحبت کرد این پیام را چه طور تفسیر می‌کنید و آیا طرف غرب و آمریکا پا به میز مذاکره خواهند گذاشت، گفت: به هر حال موضع ایران در مورد برجام و بازگشت آمریکا به برجام تغییر نکرده ولی شاید پویایی بیشتری را در عزمی که پشتوانه­ نوعی آغاز مذاکرات محتوایی و نتیجه گرا قلمداد می­‌شود، شاهد هستیم. این را در مواضع آقایان عراقچی و ظریف هم شنیدیم. ایران آماده مذاکره و نیز بازگشت همه طرف ها به تعهدات برجامی است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از اثرگذاری سخنرانی رئیس جمهور چیست، گفت: فکر می کنم جهان با توجه به تیم آقای پزشکیان و نیز متن سخنرانی ایشان پیام ایران را برای اصلاح روابط خارجی دریافت کرده است. حال اینکه مساله روسیه و اوکراین، غزه و انتخابات آمریکا به عنوان سه مساله اصلی محیط بین المللی چگونه مدیریت شوند به رئیس جمهور، وزارت خارجه و دولت بازمی­‌گردد.

واقعیت این است که توان دیپلماتیک دولت بسیار چشمگیر است و در تیم حاضر در نیویورک لااقل پنج دیپلمات بسیار برجسته همراه رئیس‌جمهور بودند. بنابراین طراحی و اجرای مذاکرات و مدیریت صحنه در ماه‌­های آینده ممکن است؛ ولی نیازمند وفاق داخلی و پشتیبانی واقعی و عملی همه نهادها و جریان‌­هاست. با تخریب­‌هایی که در زمان دولت روحانی شاهد بودیم و اخیراً می‌بینیم، کار سیاست خارجی بسیار سخت می‌‌شود. همانطور که در زمان دولت آقای رئیسی هیچ موضع‌نگیری علنی و مخالفی را از مقابلین جریان ایشان شاهد نبودیم امروز هم دولت محق است که متوقع دفاع تمام قد و یا لااقل عدم تخریب باشد.
 
** ارسال نظر برای اين مطلب در تاريخ ۱۴۰۳-۰۷-۱۳ ۰۹:۲۶ بسته می شود. **
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها