به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ - ۱۴:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۴۹۳۰۲۱

سقوط قیمت نفت به دنبال مازاد عرضه و کمبود تقاضا

سقوط قیمت نفت به دنبال مازاد عرضه و کمبود تقاضا
گروه اقتصادی: قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه 6 مهر ۱۴۰۳ با 3.11 درصد کاهش به 70 دلار و 83 سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 3.9 درصد کاهش به 67 دلار و 42 سنت رسید.

به گزارش تجارت نیوز، به طور میانگین قیمت نفت برنت کاهش 5.13 درصدی داشته و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز کاهش 5.16 درصدی را در این هفته تجربه کرده است. این روند طی چندین هفته گذشته ادامه یافته و به نظر می‌رسد قیمت نفت همچنان روند کاهشی را طی کند.
محرک اقتصادی چین کافی نبود!

قیمت نفت در هفته گذشته پس از چندین هفته کاهش، به دنبال رونمایی از اقدامات سیاستی محرک مالی چین، افزایش یافت. قیمت نفت به دنبال کاهش رشد اقتصادی در چین و کاهش تقاضای نفت، کاهش قابل توجهی را داشت، تا جایی که چندین هفته زیر 70 دلار باقی ماند. با این حال، پس از رونمایی از سیاست‌های تحریک مالی در چین، قیمت نفت اندکی افزایش یافت و فعالان بازار نسبت به رشد اقتصادی بزرگ‌ترین واردکننده نفت امیدوار بودند.

اما بسیاری از کارشناسان عنوان کردند که این میزان کمک مالی و بسته محرک مالی، کافی نبوده و نمی‌تواند بر رشد اقتصادی اثرگذار باشد. از این رو، قیمت نفت دوباره کاهشی شده است. چرا که فعالان بازار نتوانستند با در نظر گرفتن بسته‌های پیشنهادشده، نسبت به افزایش تقاضای بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا مطمئن باشند.

نکته مورد توجه دیگر، کاهش ذخایر نفت خام و سوخت آمریکا است که باعث کاهش قیمت نفت در بازار شد. طبق گزارش موسسه نفت آمریکا، ذخایر نفت این کشور ۴.۳۴ میلیون بشکه در هفته گذشته کاهش یافته، ذخایر بنزین ۳.۴۴ میلیون بشکه و ذخایر میعانات گازی آن ۱.۱۲ میلیون بشکه پایین آمده‌اند. کاهش ذخایر نفت خام و سوخت آمریکا و کاهش تقاضا از سوی چین، همچنان محرک‌های اصلی کاهشی‌شدن قیمت نفت هستند.
 
بر اساس گزارش اویل پرایس، ولز فارگو پیش‌بینی خود از قیمت نفت را کاهش داده تا جایی که میانگین هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۵ را ۷۰ دلار و میانگین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در سال ۲۰۲۵ را ‌۶۵ دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرده است. در تحلیل ولز فارگو از مازاد عرضه‌ای صحبت می‌شود که بازار نفت را درگیر کرده است. این مازاد عرضه، شرایط سال 1998 را تداعی می‌کند که به دلیل کندی اقتصاد جهانی و هجوم عرضه جدید، قیمت نفت سقوط کرده بود.

افزایش تنش در خاورمیانه
در هفته گذشته، تشدید درگیری در خاورمیانه بین حزب الله لبنان و اسرائیل، باعث افزایش نگرانی‌ها در منطقه و افزایش قیمت نفت شد. نگرانی مردم نسبت به احتمال بروز و گسترش جنگ در منطقه، قیمت نفت را بالا برد اما به نظر می‌رسد فعالان بازار نفت دیگر احتمال گسترش جنگ را در نظر نمی‌گیرند. لازم به ذکر است که منطقه خاورمیانه به دنبال داشتن ذخایر نفتی، همواره بر قیمت نفت اثرگذار بوده است.
برچسب ها: قیمت نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها