به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۹ - ۱۲:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۹ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۴۹۳۵۰۸

کمبود کدام ویتامین سبب ترک پاشنه پا می‌شود؟

کمبود کدام ویتامین سبب ترک پاشنه پا می‌شود؟
گروه سلامت: ترک خوردن پاشنه پا، معمولا یک عارضه جدی نیست. در بسیاری از افراد، این ترک‌ها فقط بر لایه سطحی پوست تأثیر می‌گذارد و باعث درد نمی‌شود. اما هنگامی که ترک‌ها به لایه‌های عمیق‌تر پوست می‌رسند، می‌توانند دردناک شوند و در برخی موارد، حتی ممکن است پاشنه پا شروع به خونریزی کند.

کمبود ویتامین و ترک پاشنه پا
به گزارش خبرآنلاین؛احتمالاً شنیده‌اید که پوست بازتاب سلامت درونی شماست؛ و اگر ویتامین‌های ضروری مورد نیاز را به اندازه کافی دریافت نکنید، ممکن است باعث کدری، خشکی و پیری زودرس پوست شود. در برخی موارد حتی ممکن است باعث پوسته پوسته شدن یا ترک خوردن پوست پاشنه پا شود.سه ویتامین ضروری زیر نقش مهمی در حفظ ظاهری سالم و تغذیه مناسب پوست دارند:

ویتامین E
ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان از سلول‌های شما محافظت می‌کند و کمک می‌کند عمر طولانی‌تری داشته باشند. همچنین در حفظ سلامت پوست و تقویت سیستم ایمنی موثر است. ویتامین E در رژیم غذایی، از کلاژن در برابر فرآیندهای بیولوژیکی مرتبط با پیری پوست و همچنین اثر خشکی بر روی پوست محافظت می‌کند. خشکی پوست به نوبه خود می‌تواند خطر ابتلا به ترک پاشنه پا را افزایش دهد.

منابع غذایی خوب ویتامین E عبارتند از: روغن‌هایی مانند روغن جوانه گندم، روغن فندق، روغن آفتابگردان و روغن بادام، تخمه آفتابگردان، آجیل‌هایی مانند بادام، فندق و آجیل کاج، ماهی قزل آلا، آووکادو و انبه. کمبود ویتامین E در افرادی که اختلالات گوارشی ندارند، مانند بیماری کرون یا فیبروز کیستیک، که هضم یا جذب مناسب چربی را دشوار می‌کند، نادر است.

ویتامین B-۳
ویتامین B-۳ که با نام نیاسین هم شناخته می‌شود، نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می‌کند. بدون ویتامین B-۳، بدن نمی‌تواند انرژی موجود در غذا را به انرژی مورد استفاده خود تبدیل کند. ویتامین B-۳ یک آنتی اکسیدان است و با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کند؛ اینها مولکول‌های ناپایداری هستند که در صورت افزایش می‌توانند به بدن آسیب وارد کنند.

دریافت ناکافی ویتامین B-۳، ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری پلاگرا قرار دهد. یکی از علائم پلاگرا، خشکی پوست و پوسته‌پوسته شدن آن است که می‌تواند در قسمت‌هایی از بدن خصوصا پاشنه پا ایجاد شود. گیجی، اسهال، بی‌اشتهایی، درد شکم و ضعف از سایر علائم پلاگرا هستند.منابعی که غنی از ویتامین B-۳ هستند عبارتند از: طیور مانند سینه مرغ و بوقلمون، گوشت چرخ کرده و جگر گاو، غذاهای دریایی مانند ماهی تن، ماهی قزل آلا، برنج قهوه‌ای، آووکادو و عدس.

ویتامین C
ویتامین C یا اسید ال اسکوربیک، ویتامین دیگری است که به عنوان یک آنتی اکسیدان، به جلوگیری از آسیب سلولی و ساخت کلاژن کمک می‌کند. بدن مقدار زیادی ویتامین C را در سلول‌های پوست ذخیره می‌کند تا از آسیب‌های محیطی محافظت کند. تحقیقات نشان می‌دهد که سطح ویتامین C در پوست‌های آسیب‌دیده توسط خورشید کمتر است. از آنجا که ویتامین C به پوست کمک می‌کند تا رطوبت را حفظ کند، دریافت ناکافی آن ممکن است منجر به کم‌آبی و خشکی سلول‌های پوست از جمله پاشنه پا شود.

از کمبود ویتامین C با عنوان اسکوربوت یاد می‌شود و علائم مختلفی از جمله: کبودی، خشکی پوست، پوسته پوسته شدن، تأخیر در روند بهبود زخم، ترک خوردن پوست، خونریزی در پوست یا اطراف فولیکول‌های مو را در بر دارد.منابع غذایی غنی ویتامین C عبارتند از: فلفل قرمز و سبز، کیوی، کلم بروکلی، توت فرنگی، پرتقال، کلم پیچ.
برچسب ها: کمبود ويتامين
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها