به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۹ - ۱۸:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۹ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب : ۴۹۳۵۷۴

اولین ماهواره چند بار مصرف چین به فضا رفت

اولین ماهواره چند بار مصرف چین به فضا رفت
گروه علمی: چین قابل اولین ماهواره استفاده مجدد شیجیان-۱۹(Shijian-19) را برای تحقیقات علمی پایه به فضا پرتاب کرد.به گزارش ایسنا، چین با استفاده از موشک لانگ مارچ ۲دی(Long March 2D) از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان(Jiuquan) در منطقه شمال غربی این کشور، ماهواره شیجیان-۱۹(Shijian-19) را با موفقیت به مدار زمین فرستاد.
 
چین با پرتاب موفقیت‌آمیز این ماهواره به نقطه عطف مهمی در برنامه فضایی خود دست یافت که اولین تلاش این کشور در زمینه فناوری ماهواره‌ای قابل استفاده مجدد است و راه را برای پیشرفت در تحقیق و توسعه مبتنی بر فضا هموار می‌کند.
هدف محققان چینی استفاده از آن برای آزمایش‌های فضایی و توسعه فناوری‌های جدید فضایی، پشتیبانی از حوزه‌هایی مانند ریزگرانش و علوم حیات فضایی است. همچنین آزمایش‌های پرورش فضایی را برای سرعت بخشیدن به نوآوری ها در این زمینه انجام خواهد داد.

علاوه بر این، این ماهواره محموله هایی را از پنج کشور از جمله تایلند و پاکستان به عنوان بخشی از تلاش چین برای ارتقای همکاری‌های فضایی بین‌المللی با خود حمل می‌کند.سابقه چین در ماهواره‌های قابل بازیابی به سال ۱۹۷۵ با ماهواره جیانبینگ-۱(Jianbing-1) برمی‌گردد. چین در سال ۱۹۷۵ اولین ماهواره قابل بازیابی خود را که یک ماهواره شناسایی نظامی بود، به فضا پرتاب کرد و این ماهواره سه روز بعد به زمین بازگشت، اگرچه صدها کیلومتر دورتر از مکان برنامه‌ریزی شده فرود آمد.

چین به عنوان سومین کشوری که پس از ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی یک فضاپیما را بازیابی کرده است، تاکنون ده‌ها ماموریت ماهواره‌ای را به پایان رسانده و فناوری ماهواره‌ای خود را به میزان قابل توجهی ارتقا بخشیده است.
این کشور با تکیه بر این موفقیت، مأموریت‌های فضایی سرنشین‌دار را نیز انجام داده و حتی موفق شده نمونه‌هایی از خاک ماه را جمع‌آوری کند و به زمین بیاورد.

محققان چینی می‌گویند در صورت موفقیت، شیجیان-۱۹ اولین ماهواره چینی با قابلیت استفاده مجدد خواهد بود.
چین در سال ۲۰۲۰ یک فضاپیمای آزمایشی قابل استفاده مجدد را آزمایش کرد که توسط موشک لانگ مارچ ۲اف(Long March-2F) پرتاب شد و پس از دو روز پرواز در مدار به زمین بازگشت. در حالی که جزئیات بیشتری از این فضاپیما فاش نشده است، گمان می‌رود شبیه به شاتل فضایی X-۳۷B ایالات متحده باشد.

دانشمندان چینی همچنین در حال توسعه موشک‌های قابل استفاده مجدد مشابه «فالکون ۹» شرکت اسپیس‌ایکس و موشک در حال توسعه استارشیپ این شرکت هستند.ماموریت اصلی شیجیان-۱۹ انجام آزمایش‌های جهش‌زایی فضایی روی بذرها و دانه‌هاست تا با قرار دادن آنها در معرض تشعشعات کیهانی و شرایط ریزگرانش بتواند منجر به جهش‌هایی شود که ممکن است به توسعه گونه‌های گیاهی جدید کمک کند.

بنابراین هدف از این ماموریت، ایجاد گونه‌های گیاهی جدید است که به پیشرفت صنعت بذر چین، اطمینان از خوداتکایی علمی و فناوری و کنترل مستقل بر منابع بذر این کشور کمک می‌کند.علاوه بر این، محققان چینی قصد دارند از ماهواره شیجیان-۱۹ برای آزمایش قطعات و مواد توسعه‌یافته داخلی استفاده کنند و توانایی‌های چین در فناوری فضایی و نوآوری را بیش از پیش تقویت کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها