به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۹ - ۲۰:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۹ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : ۴۹۳۵۸۱

فرصت‌ها و تهدیدهای رشد اقتصادی در آسیا

فرصت‌ها و تهدیدهای رشد اقتصادی در آسیا
گروه اقتصادی: بانک توسعه آسیایی پیش‌بینی رشد منطقه را افزایش اما در مورد خطرات ناشی از تحریم‌های تجاری هشدار داد.به گزارش ایسنا، بانک توسعه آسیایی اعلام کرد اقتصادهای در حال توسعه در آسیا با کمک اقتصاد قوی ایالات‌متحده و تقاضای فزاینده برای تراشه‌های رایانه‌ای که هوش مصنوعی را تقویت می‌کنند، با سرعت سالانه پنج درصد در سال جاری رشد خواهند کرد. این پیش‌بینی نسبت به تخمین ۴.۹ درصدی بانک توسعه آسیایی در ماه آوریل کمی به سمت بالا اصلاح شده است.
 
با این حال، وام‌دهنده منطقه‌ای نسبت به تهدید بالقوه اقدامات حمایتی بیشتر، مانند تعرفه‌های بالاتر بر صادرات از چین بر اساس نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده هشدار داد.این گزارش چندین روند مثبت در سال جاری ازجمله افزایش صادرات تراشه‌های رایانه‌ای و سایر لوازم الکترونیکی پیشرفته از آسیا را به دلیل پذیرش سریع هوش مصنوعی نشان می‌دهد. این سازمان همچنین خاطرنشان کرد که قیمت انرژی و مواد غذایی در حال تعدیل است، اگرچه تورم در کشورهایی مانند پاکستان، لائوس و میانمار همچنان بالا باقی مانده است.

این بانک افزود افزایش تقاضای جهانی برای نیمه هادی‌ها، مواد و قطعات الکترونیکی مرتبط به رشد قوی‌تر در تایوان، هنگ کنگ، سنگاپور و کره جنوبی و تا حدودی فیلیپین و تایلند کمک کرده است و انتظار می‌رود این روند ادامه یابد.
این گزارش به داده‌های آمار تجارت نیمه‌رساناهای جهانی اشاره کرد که نشان می‌دهد هزینه‌های تراشه‌های حافظه که برای برنامه‌های هوش مصنوعی حیاتی هستند، امسال ۷۷ درصد افزایش خواهد یافت. دیگر انواع صادرات، به ویژه خودروهای چین و کره جنوبی نیز به سرعت در حال رشد هستند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا منبع اصلی عدم اطمینان است
در این گزارش آمده است انتخابات آمریکا می‌تواند منجر به افزایش تعرفه‌های عمومی از سوی ایالات‌متحده بر تمام کالاهای وارداتی جهانی و افزایش گسترده و شدید تعرفه‌ها بر تمامی کالاهای وارداتی ایالات‌متحده از چین شود. این امر به‌طور قابل توجهی تنش‌های تجاری بین ایالات‌متحده و جمهوری خلق چین را تشدید می‌کند و از طریق کانال‌های مالی و واقعی به آسیا توسعه می‌یابد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا متعهد شده است تا تجارت‌های آمریکا در خارج از کشور را منع کند و با تکیه بر تعرفه‌های گسترده، مشاغل و کارخانه‌های دیگر کشورها را از بین ببرد. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا از طرح ترامپ برای اعمال تعرفه‌های کلان بر بیشتر کالاهای وارداتی انتقاد کرده است زیرا به شدت قیمت کالاها را افزایش می‌دهد.

در این گزارش آمده است که اقتصادهای در حال توسعه آسیا نیز در برابر سایر اقدامات ایالات‌متحده که ممکن است بر ارز آنها یا هزینه استقراض با وام‌های خارجی تاثیر بگذارد، آسیب‌پذیر هستند.اکونومی نوشت، بازار بیمار املاک چین همچنان خطری کلیدی است و این گزارش پیش‌بینی‌های خود را برای رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان در ۴.۸ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۴.۵ درصد در سال آینده حفظ کرده است. آلبرت پارک، اقتصاددان ارشد بانک توسعه آسیایی، از مجموعه اقدامات جدید پکن استقبال کرد که برای کاهش هزینه‌های استقراض و تشویق خرید خانه بیشتر برنامه‌ریزی شده است.

در میان سایر تحولات مثبت، این گزارش اشاره کرد که تورم انرژی به سطح قبل از شروع همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ بازگشته است. این مورد برای برخی از اقتصادهایی که به شدت به واردات نفت و سایر سوخت‌ها وابسته هستند، ازجمله سریلانکا، چین و ژاپن مشکل ایجاد خواهد کرد.تورم مواد غذایی همچنان کمی بالاست، اما در مسیر کاهش قرار دارد. بر اساس این گزارش، قیمت برنج در اواخر ماه آگوست پس از رسیدن به اوج ۱۶ ساله خود یعنی ۶۶۹ دلار در هر متریک تن در اواخر ماه ژانویه، ۱۲ درصد کاهش یافت و به ۵۸۹ دلار در هر متریک تن رسید.

انتظار می‌رود کاهش بیشتری را مشاهده کنیم زیرا پیش‌بینی می‌شود برداشت برنج در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به سطوح بی‌سابقه برسد و قیمت گندم و ذرت نیز کاهش یابند. محصولات زراعی احتمالا از پدیده آب‌وهوایی ال‌نینو سود خواهند برد زیرا بارندگی بیشتر مفیدی برای برخی از مناطق به ارمغان می‌آورد، اگرچه می‌تواند باعث سیل مخرب در مناطق دیگر شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها