به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۳ - ۱۵:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۳ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۴۹۴۱۱۹

رکورد مصرف گاز جهان شکسته می‌شود

رکورد مصرف گاز جهان شکسته می‌شود
گروه اقتصادی:  آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرد با تشدید رقابت میان آسیا و اروپا برای گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی)، تقاضای جهانی برای گاز طبیعی در سال ۲۰۲۵، به بالاترین حد خود خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، این آژانس مستقر در پاریس، روز پنجشنبه در گزارشی از بازار اعلام کرد اروپا پس از کاهش واردات در سال جاری، به گاز طبیعی مایع بیشتری در سال ۲۰۲۵ نیاز خواهد داشت که هم عرضه در بازار را محدود می‌کند و هم اختلاف قیمت را با آسیا کاهش می‌دهد.در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: عرضه گاز طبیعی اساسا محدود است و عدم قطعیت‌ها بر چشم‌انداز سال ۲۰۲۵ تاثیر می‌گذارد.
 
پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، سال دشوار دیگری را برای اروپا نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان آن، همچنان با افزایش قبوض انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند. هر چند، قیمت گاز در این منطقه نسبت به اوج بحران در سال ۲۰۲۲ به طور قابل توجهی کاهش یافته، اما همچنان بالاتر از میانگین تاریخی مانده است. گسترش ریسک‌های ژئوپلیتیکی، از جنگ در اوکراین تا تشدید درگیری در خاورمیانه، قیمت‌ها و نوسان بازار را تشدید کرده است.

طبق پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی، مصرف گاز اروپا در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۳ ممکن است ۲ درصد کاهش یابد. تقاضای صنعتی بهبود یافته، اما کمتر از سطح قبل از بحران باقی مانده است، در حالی که مصرف گاز در بخش نیرو، با رونق گرفتن انرژی‌های تجدیدپذیر، همچنان رو به کاهش است. تقاضای این منطقه برای گاز در سال ۲۰۲۵، ممکن است یک درصد افزایش یابد. اگر طبق سناریوی پایه آژانس بین‌المللی انرژی، جریان صادرات گاز روسیه از طریق اوکراین در سال آینده که قرارداد ترانزیت بین دو طرف منقضی می‌شود، متوقف شود، اروپا به ال‌ان‌جی بیشتری نیاز خواهد داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد در مجموع، مصرف جهانی گاز در سال جاری به رکورد جدیدی صعود خواهد کرد و در سال ۲۰۲۵ رشد بیشتر می‌کند. آسیا محرک اصلی رشد تقاضا باقی خواهد ماند.
برچسب ها: مصرف گاز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها