به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۶ - ۱۷:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۶ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۴۹۴۶۹۴

جهش ۱۳ میلیارد دلاری سهام چیپ‌های چینی

جهش ۱۳ میلیارد دلاری سهام چیپ‌های چینی
گروه اقتصادی: جهش ۱۳ میلیارد دلاری در سهام چیپ‌های چینی نشان‌دهنده خوش‌بینی روزافزون به این است که پکن به حمایت از صنعت نیمه‌رسانا از طریق سیاست‌های حمایتی و تامین مالی ادامه خواهد داد.

به گزارش تجارت نیوز، سهام چیپ‌های چینی به‌تازگی جهش قابل توجهی پیدا کرده و ارزش بازار آنها به میزان ۱۳ میلیارد دلار افزایش یافته است. این افزایش به دلیل پیش‌بینی سرمایه‌گذاران از احتمال اعلام سیاست‌های حمایتی یا کمک‌های مالی بیشتر از سوی پکن خواهد بود. رشدی که به رهبری شرکت سازنده نیمه‌رساناهای بین‌المللی چین (SMIC) صورت گرفته و نشان از اعتماد روزافزون به حمایت پکن از بخش نیمه‌رساناها دارد که در اهداف ژئوپولیتیک این کشور نقش کلیدی ایفا می‌کند. 

به نقل از بلومبرگ، بازار چیپ‌ها بیشتر از آنچه فکر می‌کنید اهمیت دارد. رقابت پیچیده و روزافزون قدرت‌های بزرگ اقتصاد جهان و بازیگران این میدان، برای هر بازاری طرح و برنامه‌ای دارند و در این میان بازار نیمه‌رساناها و چیپ‌ست‌ها یکی از پراهمیت‌ترین آنهاست. تایوان به عنوان یکی از قطب‌های این بازار تنش‌های متعدد و موقعیت پیچیده‌ای با کشور چین دارد. سرمایه‌گذاری پکن و حمایت از فعالان این صنعت در داخل کشور خود، نشان از توجه سیستماتیک به این حوزه دارد.

افزایش 10.7 میلیارد دلاری سهام SMIC؛ رشد 65 درصدی
خیز بلند سهام SMIC برای تصاحب بازار؛ بازیگران چینی به صحنه وارد می‌شوند
سهام SMIC بزرگ‌ترین تولیدکننده چیپ چین روز دوشنبه تا ۲۸ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود در چهار سال اخیر رسید. از پنجشنبه گذشته سهام این شرکت ۶۵ درصد افزایش یافته است که معادل افزایش ۱۰.۷ میلیارد دلاری ارزش بازار آن در اوج خود بوده است. این جهش بزرگ در قیمت سهام به‌رغم قرار گرفتن این شرکت در فهرست سیاه ایالات متحده به دلیل نگرانی‌های مربوط به حمایت از تلاش‌های نظامی چین صورت گرفته است.

این رشد فقط محدود به SMIC نبود. شرکت‌های کوچک‌تر مانند Hua Hong Semiconductor Ltd و Shanghai Fudan Microelectronics Group Co. نیز شاهد افزایش قابل توجهی بودند و این دو شرکت در مجموع بیش از دو میلیارد دلار به ارزش بازار خود اضافه کردند.
 
سیاست پکن حمایت از سازندگان نیمه‌رسانا‌ها
چرایی اهمیت چیپ‌ها در فناوری‌های مدرن؛ بازاری که آینده‌فروشی می‌کند
رالی اخیر در بازار چیپ‌ست‌ها بخشی از بهبود کلی بازار سهام چین است که از اواخر سپتامبر آغاز شد. این بهبود به دنبال مجموعه‌ای از وعده‌های دولتی برای حمایت از اقتصاد کشور صورت گرفت. بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند پکن اکنون سیاستی اتخاذ کرده تا تقویت بخش‌هایی مانند املاک و امور مالی را در اولویت قرار دهد و به همین ترتیب حمایت مشابهی را به صنعت نیمه‌رسانا نیز اختصاص خواهد داد.

این باور بر اهمیت روزافزون چیپ‌ها در فناوری‌های مدرن از هوش مصنوعی (AI) تا وسایل نقلیه الکتریکی (EV) استوار است. نیمه‌رساناها به یکی از محوری‌ترین موضوعات رقابت ژئوپولیتیکی بین چین و ایالات متحده تبدیل شده‌اند زیرا هر دو کشور دنبال برتری فناوری و اقتصادی هستند.

چین در زمینه تولید چیپ از رقبای غربی خود عقب‌مانده است اما دولت این کشور مصمم است این فاصله را پر کند. چین تا نیمه سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۴۲ میلیارد دلار در صنعت نیمه‌رسانا خود سرمایه‌گذاری خواهد کرد. با سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی چین در توسعه قابلیت‌های تولید چیپ‌های خود ممکن است زنجیره تامین جهانی دستخوش تغییر شود و سلطه تولیدکنندگان چیپ غربی به چالش کشیده شود.
برچسب ها: اقتصاد چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها