به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۷ - ۱۵:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۷ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۴۹۴۸۷۴

 تحویل سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ به ایران

 تحویل سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ به ایران
گروه سیاسی:  وبسایت «امنیت دفاعی آسیا» در گزارشی مدعی تحویل سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه به ایران شده است.
این وبسایت نوشته است گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه پس از درخواست تهران، سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ «تریومف» را در اختیار ایران قرار داده است. پرسنل نظامی ایران به سرعت برای تحویل و نصب این سامانه در نقاط مختلف در سراسر کشور، عمدتاً برای دفاع از تأسیسات هسته‌ای خود، اقدام کردند. چند روز پیش، نیز این وبسایت گزارش داد که روسیه ارسال سامانه جنگ الکترونیک دوربرد مورمانسک-بی. ان (Murmansk-BN) را به ایران آغاز کرده است. 
به ادعای این وبسایت، علاوه بر این، گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که مسکو سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ «تریومف» را نیز در اختیار ایران قرار داده است. 
روزنامه مشهور آمریکایی نیویورک تایمز نیز با استناد به اظهارات مقامات دولتی ایران و چند تن از افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عرضه سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ به ایران را تایید کرد. 
ارائه سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ «تریومف»، سامانه جنگ الکترونیک «Murmansk-BN» و دیگر تسلیحات ساخت روسیه به ایران در بحبوحه تنشهای رژیم صهیونیستی و ایران صورت می‌گیرد. 
پیش از این ایران سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ را در اختیار داشت، اما دستیابی به سامانه اس-۴۰۰ به دلیل توانایی آن در هدف قرار دادن تهدیدات هوایی در برد بیش از ۴۰۰ کیلومتر، برای هواپیماهای اسرائیلی و آمریکایی نگران کننده‌تر است. 
در ماه آوریل، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد که مسکو از یک هیئت ایرانی دعوت کرده است تا از تأسیسات مختلف تولید تسلیحات روسیه، از جمله شرکت‌های تولیدکننده قطعات کلیدی سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ بازدید کند. 
سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ به دلیل توانایی آن در شناسایی و انهدام اهداف هوایی، از جمله جنگنده‌های رادارگریز مانند F-35، به شدت مورد ترس دنیای غرب است. این سامانه می‌تواند با اهدافی تا فاصله ۴۰۰ کیلومتری درگیر شود. 
انواع خاصی از سیستم اس-۴۰۰ مجهز به رادارهای پرقدرت هستند که قادر به مقابله با فناوری‌های رادارگریز مورد استفاده توسط جت‌های جنگنده مانند F-35 و بمب افکن‌ها هستند. 
به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا، بازدید هیئت ایرانی از تاسیسات تولید تسلیحات روسیه نشان دهنده روابط نزدیک دفاعی دو کشور به ویژه پس از شروع درگیری در اوکراین است. 
گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران سامانه جنگ الکترونیک دوربرد «Murmansk-BN» را از روسیه دریافت کرده تا برای حملات احتمالی در مقیاس بزرگ توسط اسرائیل و ایالات متحده آماده شود. 
گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران این سامانه جنگ الکترونیک دوربرد را در نقاط مختلف کشور مستقر کرده است. 
سیستم مورمانسک-بی‌ان قوی‌ترین سیستم جنگ الکترونیک در ارتش روسیه است. 
این می‌تواند سیگنال‌های رادیویی دشمن، GPS، ارتباطات، ماهواره‌ها و سایر سیستم‌های الکترونیکی را تا فاصله ۵۰۰۰ کیلومتری مختل و رهگیری کند. 
هدف اصلی این سیستم، مختل کردن و از بین بردن سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای فرکانس بالا است که توسط ایالات متحده و ناتو استفاده می‌شود. 
به‌علاوه، می‌تواند «مهمات هوشمند» و سامانه‌های هوایی بدون سرنشین را «کور و کر» کند. 
برخی از تحلیلگران دفاعی معتقدند برد عملیاتی سامانه مورمانسک-بی ان ۵۰۰۰ کیلومتر نیست بلکه می‌تواند تا ۸۰۰۰ کیلومتر گسترش یابد. 
در مرداد ماه سال جاری نیز یورونیوز به نقل از نیویورک تایمز در گزارشی آورده بود: روسیه تحویل تجهیزات پدافند هوایی و راداری پیشرفته خود را به ایران آغاز کرده است. برخی از این تجهیزات به دنبال درخواست ایران از کرملین و در شرایط میزبانی رئیس جمهوری ایران از سرگئی شویگو، رئیس شورای امنیت روسیه صورت گرفته است. 
بر اساس این گزارش، در این دیدار که در پنجم ماه اوت صورت گرفت، شویگو به رسانه دولتی ایران گفت که مسکو «آماده همکاری کامل با ایران در مورد مسائل منطقه‌ای» است. سرلشگر محمد باقری نیز متقابلا به روابط «عمیق، بلندمدت و استراتژیک» بین ایران و روسیه اشاره کرد. 
مقامات به نیویورک تایمز گفته‌اند در حالی که رسانه‌های محلی ایران تنها از درخواست تجهیزات نام برده‌اند، یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یک مقام دیگر به تایمز تأیید کردند که نه تنها این درخواست انجام شده، بلکه تحویل‌ها نیز آغاز شده است. 
این گزارش‌ها در حالی است که هیچ‌گاه سخنی از انعقاد قرارداد مشخص دفاعی میان ایران و روسیه برای خریداری سامانه‌های اس ۴۰۰ روسیه مطرح نشده است. ایران و روسیه از سال ۱۳۸۶ در موضوع سامانه‌های پدافندی اس ۳۰۰ قرارداد نظامی داشتند. این سامانه پس از ۹ سال در سال ۱۳۹۵ به ایران تحویل شد. 
رسانه‌های آمریکایی فروردین‌ماه امسال نیز مدعی شده بودند اسرائیل در حمله به محلی نزدیک تاسیسات اتمی نطنز و پایگاه هشتم شکاری اصفهان، یکی از سامانه‌های پدافندی اس ۳۰۰ را از بین برده است. 
گزارش‌های جدید تداعی کننده جایگزینی سامانه‌های جدیدتر اس ۴۰۰ است که ضعف سامانه‌های اس ۳۰۰ را نیز جبران کرده است.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها