به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۸ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۸ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۴۹۵۰۶۵

کشفیات جدید از منشأ کیهان و تولد ستاره‌ها

کشفیات جدید از منشأ کیهان و تولد ستاره‌ها
گروه علمی:  ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، بادهایی به شکل را در یک سیاره‌ تازه متولد با جزئیات بی‌سابقه مشاهده کرده‌اند که فصل جدیدی درباره نحوه شکل‌گیری ستاره‌ها و منظومه‌های سیاره‌ای رقم زده است. این یافته‌ها ممکن است نیروهایی را نشان دهند که میلیاردها سال پیش منظومه شمسی را شکل داده‌اند و فرایندهای کلیدی مانند افزایش و کاهش تکانه زاویه‌ای را که در تکامل ستارگان و سیارات جوان حیاتی هستند، برجسته می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایتک دیلی، در هر ثانیه بیش از ۳هزار ستاره در سراسر جهان مرئی متولد می‌شوند. بسیاری در محاصره چیزی هستند که اخترشناسان آن را یک دیسک پیش سیاره‌ای می‌نامند. چیزی شبیه یک «پنکیک» چرخان مملو از گاز و غبار داغ که به‌عنوان زادگاه سیارات عمل می‌کند.
 
با این حال، مکانیسم‌های دقیقی که شکل‌گیری ستارگان و منظومه‌های سیاره‌ای را به‌وجود می‌آورند، همچنان مبهم باقی مانده‌اند. تیمی از اخترشناسان به رهبری محققان دانشگاه آریزونا از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا برای ثبت برخی از دقیق‌ترین مشاهدات در مورد نیروهای شکل‌دهنده این دیسک‌های پیش سیاره‌ای استفاده کرده‌اند. مشاهدات آنها پنجره‌ای جدید درباره ظاهر منظومه شمسی ما در ۴.۶میلیارد سال پیش باز کرده است. به‌طور خاص، این تیم توانست به‌اصطلاح بادهای دیسک را با جزئیات بی‌سابقه‌ای ردیابی کند.
 
این بادها جریان‌های گازی هستند که از سیاره به فضا می‌وزند. این بادها که عمدتاً توسط میدان‌های مغناطیسی تغذیه می‌شوند، می‌توانند ده‌ها مایل را تنها در یک ثانیه طی کنند. یافته‌های محققان به ستاره شناسان کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه شکل‌گیری و تکامل منظومه‌های سیاره‌ای جوان داشته باشند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها