به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۰ - ۱۴:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۰ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۴۹۵۲۵۴

رئیس‌جمهور روند بدگویی از دولت‌های پیشین را متوقف کرد

رئیس‌جمهور روند بدگویی از دولت‌های پیشین را متوقف کرد
گروه سیاسی:سخنگوی دولت با ابراز امیدواری نسبت به انتخاب بانوان به عنوان استاندار در دولت چهاردهم، گفت: انتصاب جوانان، زنان و اقوام از اولویت‌های مهم دولت است چرا که برای ارتقای سرمایه اجتماعی باید گروه‌های مختلف را به رسمیت بشناسیم و به آنان فرصت دهیم.
 
به گزارش ایرنا،فاطمه مهاجرانی تصریح کرد: امیدوارم نماینده خوبی برای جامعه زنان فرهیخته کشورم باشم و حضور من به عنوان اولین سخنگوی بانوی دولت جمهوری اسلامی ایران، برای تمام مردم کشورم اعم از زن و مرد پیام‌آور خبرهای بهتری باشد.
 
جایگاه سخنگویی دولت باید تعاملی و دوجانبه باشد
سخنگوی دولت، مهم‌ترین وظیفه سخنگویی دولت را اصلاح ارتباط دولت - ملت عنوان کرد و افزود: رساندن صدای جامعه به گوش هیأت دولت و از آن سو، انعکاسِ درست آنچه در دولت انجام می‌شود مهمترین وظیفه سخنگویی است؛ اگر این رابطه به درستی اصلاح شود و شکل واقعی به خود گیرد، قطعا شاهد ارتقای سرمایه اجتماعی و به دنبال آن تصمیمات درست دولت خواهیم بود که خیر جمعی را به همراه خواهد داشت.
 
امیدواریم انتصاب استاندار بانو در دولت چهاردهم محقق شود
فاطمه مهاجرانی انتصاب جوانان، زنان و اقوام را از اولویت‌های مهم دولت چهاردهم برشمرد و تاکید کرد: همانطور که می‌دانید تاکنون چهار بانو به دولت چهاردهم پیوسته‌اند، همچنین انتصاب بانوان در سطوح معاونان وزرا، مدیران کل ستادی و استانی در حال دنبال شدن است و امیدواریم تعداد بانوان در پست‌های مدیریتی افزایش یابد.
 
وی ابراز امیدواری کرد که انتصاب بانوان در پست استانداری نیز محقق شود، با اینحال تصریح کرد: همه تلاش ما این است که حضور بانوان در سمت استانداری نیز محقق شود اما اگر اینگونه هم نشود، قطعا انتصاب زنان در سطح معاون استاندار را خواهیم داشت و امیدواریم در دولت چهاردهم نیز تعداد زیادی از معاونان استانداران از میان زنان شایسته انتخاب شوند.
 
سخنگوی دولت با تاکید بر استفاده از فرصت‌ها برای ارتقای سرمایه اجتماعی گفت: اگر می‌خواهیم سرمایه اجتماعی افزایش یابد باید گروه‌های اجتماعی مختلف را به رسمیت بشناسیم و به آنان فرصت دهیم؛ امروزه شاهد سهم معنادار زنان در حوزه‌های کارشناسی هستیم اما هنگامی که به رده‌های تصمیم‌گیری و مدیریتی می‌رسیم، متاسفانه حضور زنان کم رنگ‌تر می‌شود.
 
مهاجرانی افزود: باید به سمت شایسته سالاری و استفاده درست از ظرفیت‌های زنان حرکت کنیم، این به نفع کل جامعه است و نه صرفا بانوان؛ اگر افراد شایسته در لایه‌های مدیریتی عملیاتی شود، قاعدتا اثربخشی بیشتری خواهند داشت.سخنگوی دولت با اشاره به وجود ۶ هزار بانوی خیّر مدرسه ساز گفت: متأسفانه حتی یک نفر رئیس مجمع خیّرین استانی بانو نداریم و این از نکاتی است که باید اصلاح شود.
 
در انتخاب استانداران تاکید بر استفاده از بدنه وزارت کشور است
سخنگوی دولت با ارایه توضیحاتی درباره روند انتخاب استانداران در دولت، گفت: رزومه افرادی که نامزد احراز پست استانداری هستند به دولت ارسال و در کمیته‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.وی با تاکید بر اینکه وزارت کشور نیز همگام با دولت در جهت وفاق گام برمی‌دارد، افزود: در انتخاب استانداران، تاکید دولت بر این است که تا جایی که امکان دارد، از بدنه وزارت کشور استفاده کنیم.مهاجرانی ادامه داد: امیدواریم که روند انتخاب استانداران تسریع شود چرا که پس از انتصاب استانداران، مدیران کل استانی نیز راحت‌تر امکان انتصاب از سوی وزرا را می‌یابند، همچنین فرمانداران و بخشداران نیز سریعتر منصوب می‌شوند و این موضوع کمک می‌کند که دولت سریعتر استقرار یابد.
 
مادامی که مردم پشت نظام باشند، پیروز میدان هستیم
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی در جامعه به صورت درست عملیاتی نمی‌شود مگر اینکه مردم از آن حمایت کنند، اظهار داشت: در دنیا نیز اینگونه است و سخنگوی دولت مسئول ارتباط دولت با بدنه جامعه است، به این معنا که مسیر تصمیم‌گیری‌های دولت در جامعه را هموار می‌کند.
 
وی یادآور شد: در طول ۴۶ سال گذشته نیز همواره چنین بوده که هر گاه مردم پشت دولت ایستادند، دولت موفقیت‌های بی نظیری را کسب کرده است. نمونه بارز آن را در دفاع مقدس شاهد بودیم که علی‌رغم اینکه حمایت تمام قد تمام دولت‌هاای قدرتمند دنیا از رژیم بعث عراق، هنگامی که مردم پشت نظام ایستادند، توانستیم پیروز میدان جنگ باشیم.
 
مهاجرانی افزود: البته اصلاح رابطه دولت و ملت، افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد زبان مشترک و برقراری گفت‌وگو با مردم، تنها وظیفه یک نفر نیست بلکه وظیفه خیلی‌هاست که سخنگوی دولت یکی از آنهاست؛ لذا با کمال افتخار عرض می‌کنم که بناست هم «بشنوم» هم «ببینم» و هم به موقع مناسب آنچه مردم باید درک کنند را «بگویم»؛ به عبارت دیگر سخنگو باید رابطه بین دولت و ملت را به صورت دوجانبه مدیریت کند.
 
رئیس‌جمهور روند بدگویی از دولت‌های پیشین را متوقف کرد
سخنگوی دولت تصریح کرد: روند غلطی وجود داشت که هر دولتی که بر سر کار می‌آمد می‌گفت که ما ویرانه‌ای را تحویل گرفته‌ایم، دکتر پزشکیان اعتقاد دارند که این روند باید اصلاح شود، چرا که تمام دولت‌ها توان خود را به کار می‌بندند تا تصمیم درست بگیرند و مشکلات کشور را حل کنند؛ اگر مردم احساس کنند که دولتمردان مرتبا از هم بدگویی یا یکدیگر را تخطئه می‌کنند، سرمایه اجتماعی ما به افول خواهد رفت.
 
مهاجرانی در پاسخ به این سوال که آیا آنگونه که برخی ادعا می‌کردند، دولت چهاردهم به اصطلاح اسب زین‌شده‌ای را تحویل گرفته است، گفت: به نقل از رئیس‌جمهور می‌گویم که آنچه تحویل گرفتیم، هر چه هست قطعا پول در آن نیست؛ قانونگذار 22 همت برای پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در نظر گرفته است، اما جمع پاداش پایان خدمت کارکنان، بالغ بر 70 همت است لذا شاهد ناترازی بزرگی در بخش‌های مختلف هستیم.
 
وی افزود: در بحث رفع ناترازی‌های بودجه، تیم اقتصادی دولت شامل وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و مشاور اقتصادی رئیس جمهور به همراه وزارت خانه‌های مرتبط در حال کار بر روی این موضوع هستند و دولت تلاش می‌کند که ناترازی‌ها را به حداقل برساند و بودجه را مدیریت کند؛ ضمن اینکه باید کاری کرد تا به اقشار آسیب پذیر فشار وارد نشود و سفره مردم کوچک نشود.
 
سخنگوی دولت ناترازی در حوزه انرژی را از مهمترین حوزه‌های ناترازی دانست و تاکید کرد: دولت تلاش می‌کند که سبد انرژی مصرفی کشور را تنوع بخشد. البته برای بسیاری از این مشکلات باید از قبل فکری اندیشیده میشد تا برخی ذخایر ما پُر می‌شد که بتوانیم نیروگاه‌ها را سر پا نگه داریم، اما الان پُر نیست؛ این ذخایر باید در تابستان پُر می‌شد اما الان اینگونه نیست و امیدواریم هم با تأمین سوخت مایع و هم با مدیریت انرژی، شاهد کمترین مشکل در تامین انرژی زمستان باشیم.
 
تدوین آیین‌نامه اجرایی برنامه هفتم در دستور کار است
سخنگوی دولت افزود: بخشی از جلسات هیأت وزیران هر هفته به ارایه گزارش وضعیت تدوین آیین نامه‌هایی برنامه هفتم توسعه اختصاص دارد و تهیه این آیین‌نامه‌های اجرایی در دستور کار است و وزارتخانه‌های مربوطه به سرعت و دقت در حال کار بر روی آن هستند.مهاجرانی تحویل به موقع لایحه بودجه 1404 را از برنامه‌های مهم سازمان برنامه و بودجه دانست و تصریح کرد: همکاران ما در تلاشند که تا اول آبان ماه کلیات لایحه بودجه و پس از آن شرکت‌های دولتی و سپس تبصره‌های بودجه را در موعدهای مشخص و تعیین شده تحویل دهند.
 
دولت چهاردهم حفظ توان اقشار کم درآمد را وظیفه خود می‌داند
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه تمام تلاش دولت در هنگام تدوین لایجه بودجه، حفظ توان دهک‌های پایین و اقشار کم درآمد است، گفت: در حوزه درمان، آموزش و رفاه تأکید رئیس جمهور بر این است که سفره مردم کوچک نشود؛ رئیس جمهور در جلسات خصوصی نیز مدام تأکید می‌کند که باید مراقبت کنیم تا افراد کم درآمد آسیب نبینند.
 
عدالت به معنای مساوات نیست/ راهی جز حمایت از نخبگان نداریم
مهاجرانی در ادامه به ارائه توضیحاتی از طرح عدالت آموزشی که رئیس جمهور نیز بر آن تأکید دارد، پرداخت و گفت: عدالت ۲ وجه دارد و با مساوات یکسان نیست؛ من به عنوان کسی که در این حوزه کار کرده‌ام، آرزو می‌کنم که وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش روزی به گونه‌ای باشد که نیازی به جداسازی نداشته باشیم اما تا آن جایگاه فاصله زیادی داریم.
 
سخنگوی دولت یکی از سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی را حمایت از نخبگان دانست و افزود: نمی‌توانیم وقتی یکی از شاخص‌های نخبگانی ما، مدال آوری المپیاد است، بگوییم مدارس سمپاد را نمی‌خواهیم؛ البته اگر ایرادی در مدارس سمپاد هست باید برطرف شود ولی وجود آنها به معنی عدالت آموزشی است؛ عدالت یعنی «وضعُ کلُ شیء فی موضعه» (قرار گرفتن هر چیز در جای خود) بنابراین اگر افرادی را سرآمد تشخیص دادیم باید به آنها امکانات بدهیم.
 
وی تاکید کرد: اگر ایرادی هست باید برطرف شود اما در ابتدا باید فلسفه وجودی این مدارس را درک کنیم، ممکن است روزی مدارس سمپاد نداشته باشیم اما نمی‌توانیم برای نخبگانمان برنامه نداشته باشیم؛ هیچ کشوری نمی‌تواند به سرمایه‌های انسانی سرشار و نابش بی توجه باشد، باید این افراد را درست درک کنیم به آنها جایگاه بدهیم و زمینه را برایشان فراهم کنیم.
 
در حال حاضر یکی از بچه های المپیادی به عنوان دستیار جوان حوزه سخنگویی دولت با ما همکاری می کند و بناست به او فرصت داده شود تا یاد بگیرد؛ فرصت دادن به جامعه نخبگانی یکی از موضوعاتی است که باید روی آن کار شود
 
زمان پرداخت مطالبات گندمکاران و پاداش پایان خدمت فرهنگیان
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه مطالبات گندمکاران تا پایان امسال پرداخت می‌شود، گفت: پاداش پایان خدمت معلمان و فرهنگیان نیز طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رقمی پرداخت شده و مجددا مبالغ دیگری تا پایان امسال پرداخت خواهد شد.
 
مهاجرانی افزود: مبلغی که در قانون بودجه امسال برای پاداش پایان خدمت درنظر گرفته شده، 22 همت است اما مطالبات بالای 70 همت است و طبیعی است که این ناترازی نارضایتی ایجاد می‌کند.
 
وی ادامه داد: آنچه در قانون آمده این است که مابقی مطالبات از محل فروش اموال پرداخت شود؛ برای دستگاهی که تعداد کارکنان آن 2 هزار نفر است، مولدسازی شدنی است اما دستگاهی که تعداد زیادی نیرو دارد، فروش امولا مازاد، شدنی نیست مثلا نمی‌شود که از یک سو به خیّرین بگوییم که برای ما مدرسه بسازند و از سوی دیگر برویم این مدارس را بفروشیم. بنابراین در این موضع لازم است از همه از جمله همکاران فرهنگی بخواهیم تا صبورانه‌تر برخورد کنند.سخنگوی دولت اظهار داشت: دولت همچنین پیگیر پرداخت مطالبات پرستاران و اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان است.
برچسب ها: فاطمه مهاجرانی
** ارسال نظر برای اين مطلب در تاريخ ۱۴۰۳-۰۷-۲۷ ۱۰:۴۴ بسته می شود. **
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *