به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ - ۱۲:۴۵

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ ساعت ۱۰:۳۱

مسواک شما می‌تواند خانه صدها ویروس باشد

گروه علمی: پژوهش جدید محققان دانشگاه نورث وسترن نشان می‌دهد محیط گرم و مرطوب سردوش و مسواک شما می‌تواند محل مناسبی برای رشد ویروس‌ها فراهم کند.به گزارش دیجیاتو، فکر اینکه روی مسواک شما پر از ویروس باشد، ترسناک است، اما این کشف دلیلی برای نگرانی ایجاد نمی‌کند. این ویروس‌ها باکتریوفاژ یا فاژ (Phage) هستند که به جای انسان، سلول‌های باکتریایی را آلوده می‌کنند.

افزون بر این، این ویروس‌های نوظهور می‌توانند برای توسعه درمان‌هایی در برابر ابرمیکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک مفید باشند. دانشمندان در حال کار روی توسعه فاژ درمانی هستند، به این صورت که از ویروس‌ها برای تکمیل یا جایگزینی آنتی بیوتیک‌های سنتی استفاده می‌کنند و شیوه‌های دفاعی باکتری‌های خطرناک را متوقف می‌کنند.

یافته‌های جدید که روز ۹ اکتبر در مجله‌ی «مرزها در میکروبیوم‌ها» (Frontiers in Microbiomes) منتشر شد، می‌تواند گزینه‌های بالقوه‌ بیشتری برای درمان‌های فاژ در آینده ارائه دهد.اِریکا هارتمَن، سرپرست این مطالعه و استاد میکروبیولوژی دانشگاه نورث وِستِرن، گفته: «شمار ویروس‌هایی که ما پیدا کردیم کاملاً قابل‌توجه است. ما ویروس‌های زیادی پیدا کردیم که اطلاعات کمی درباره آن‌ها داریم و بسیاری دیگر که قبلاً هرگز ندیده بودیم. شگفت‌انگیز است که چقدر تنوع زیستی دست‌نخورده در اطراف ما وجود دارد.»

این نوع ویروس‌ها باعث بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا حتی بیماری‌های بدتر نمی‌شوند. در واقع این ویروس‌ها که باکتریوفاژ یا به‌اختصار فاژ نامیده می‌شوند، دشمن طبیعی باکتری‌ها هستند. هر فاژ کوچک برای شکار، حمله و بلعیدن گونه‌ای باکتری خاص تکامل یافته است. محققان برای این تحقیق نوارهایی از سطح ۳۴ مسواک و ۹۲ سردوش جمع‌آوری و مطالعه کردند.

محققان می‌گویند ۶۱۴ ویروس مختلف را روی نمونه‌ها شناسایی کرده‌اند، اگرچه «اریکا هارتمن»، که هدایت این تحقیق را برعهده داشت می‌گوید احتمالاً تعداد بیشتری از این ویروس‌ها وجود دارند, زیرا تقریباً هر نمونه مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از این ویروس‌هاست. میکروب‌های روی سردوش عموماً از منبع آب سرچشمه می‌گیرند درحالی‌که میکروب‌های روی مسواک از مخلوط دهان انسان و محیط اطراف ناشی می‌شوند.
برچسب ها: مسواک ویروس