به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ - ۱۴:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۴۹۵۸۳۸

رکود در بازار مسکن موج می‌زند

رکود در بازار مسکن موج می‌زند
گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: امسال بازار اجاره نسبت به سال‌های گذشته آرام‌تر بود و اجاره بها در تهران بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشت اما در بخش خرید و فروش از شش سال قبل ارتباط اقشار پایین با بازار مسکن قطع شده است.به گزارش ایسنا،کیانوش گودرزی اظهار کرد: امسال فصل اجاره مقداری با آرامش بیشتری در مقایسه با سال گذشته همراه بود و مردم بازار را سر و سامان دادند. از هیاهوهای گذشته هم خبری نبود.
 
وی افزود: به طور میانگین می‌توان گفت اجاره بها در تهران بین ۱۵ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت. در بعضی مناطق عدد ۵۰ درصد را داشتیم ولی رقم  متوسط بین  ۱۵ تا ۳۰ درصد بود. در حال حاضر فصل اجاره تمام شده و کسانی که بچه مدرسه‌ای داشتند تا پایان تابستان ساکن شده‌اند، در نتیجه نگرانی‌های کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن شهر تهران به لحاظ خرید و فروش گفت: در مورد خرید و فروش مسکن، بازار راکد است. هرچند میانگین قیمت در تهران مقداری افزایش یافته ولی هنوز هم مسکن به دلیل قیمت بالایی که دارد نمی‌تواند بازاری برای خود پیدا کند.
گودرزی تاکید کرد: کسانی که جزو اقشار بالای جامعه هستند واحدهای خود را تغییر می‌دهند و اندک معاملات این روزها از نوع تبدیل به احسن است. اما ارتباط اقشار پایین از حدود شش سال قبل با بازار مسکن قطع شده است. وام‌هایی هم که وجود دارد کفاف خرید مسکن را نمی‌دهد. باید امیدوار باشیم این شرایط در سال‌های آینده تغییر کند.
 
وی یکی از دلایل مهاجرت به خارج از کشور را مساله مسکن دانست و گفت: موضوع مهاجرت از سال‌ها پیش شروع شده و بحث امروز نیست. برخی جوان‌ها وقتی نمی‌توانند مسکن را به عنوان نیاز اولیه زندگی تهیه کنند به فکر مهاجرت می‌افتند.
 
 
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: از سوی دیگر با توجه به رشدهای سنگین قیمت مسکن، کسانی که در مناطق بالا بودند به سمت مناطق پایین رفته‌اند. خانواده‌هایی که در مناطق میانی و پایین ساکن بودند در شهرهای اطراف مثل پردیس، بومهن، شهریار، گرمدره، ورودآورد، پاکدشت و دیگر شهرها ساکن شده‌اند. در نتیجه قیمت آن مناطق هم بالا رفته است. با توجه به درآمدهایی که دارند و هزینه‌هایی که با آن مواجهند درآمدها کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. البته امیدواریم دولت چهاردهم با برنامه‌هایی که دارد مثل مسکن ملی، بحث صنعتی‌سازی، مسکن استیجاری، پرداخت تسهیلات بلندمدت و دیگر برنامه‌ها اوضاع بازار مسکن را بهبود ببخشد.
برچسب ها: بازار مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها