به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۴ - ۱۸:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۴ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب : ۴۹۶۰۷۸

رهبری تاریخی یک ارکستر توسط ۳ دست رباتیک

رهبری تاریخی یک ارکستر توسط ۳ دست رباتیک
گروه علمی: سه بازوی رباتیک رهبری یک ارکستر را در آلمان بر عهده گرفتند تا توانایی‌های رهبران موسیقی ماشینی به نمایش گذاشته شود.به گزارش ایسنا، یک ربات رهبر ارکستر در آلمان روی صحنه رفت و در کنسرتی بی‌نظیر یک گروه ارکستر را رهبری کرد.
 
 درسدن سینفونیکر(Dresden Sinfoniker) یک ارکستر آلمانی مستقر در شهر درسدن است. این ارکستر به دلیل رویکرد نوآورانه‌اش به موسیقی کلاسیک و تمایلش برای آزمایش با اشکال جدید شناخته می‌شود.

«سمفونی ربات» که در تاریخ ۱۲ و ۱۳ اکتبر ۲۰۲۴ برگزار شد، بیست و پنجمین سالگرد ارکستر سمفونیک درسدن را جشن گرفت.در این اجراها آخرین پیشرفت‌ها در موسیقی تحت رهبری ربات‌ها به نمایش گذاشته شد.

این ربات قرار نبود جایگزین رهبران ارکستر انسانی شود، بلکه قرار بود ببیند چگونه انسان‌ها و ماشین‌ها می‌توانند با هم در عرصه موسیقی کار کنند.این ربات سه دست که مایرا(MAiRA) نام دارد، می‌تواند به اجرای موسیقی‌هایی که برای یک رهبر ارکستر دشوار است، کمک کند.رهبر ارکستر در واقع موسیقیدانی است که اجرای یک گروه موسیقی را هدایت می‌کند.

رهبر ارکستر رباتیک با سه دست
ربات مایرا با نام کامل «MAiRA Pro S» با سه بازوی رباتیک و حرکات دقیق، این ارکستر را رهبری کرد.
این کنسرت شامل دو بخش بود. بخش اول شامل اجرای سنتی به رهبری یک انسان و بخش دوم که توسط ربات مایرا رهبری شد.

در بخش اول، ۲۰ نوازنده به رهبری مگنوس لادگارد موسیقی اجرا کردند و پس از آن مایرا در بخش دوم رهبری ارکستر را بر عهده گرفت.در این بخش، مایرا با سه دست خود که هر کدام یک چوب نوری کوتاه در رنگ‌های مختلف را در دست داشتند، به رهبری ارکستر پرداخت. گروه نوازندگان به سه قسمت تقسیم شدند که هر قسمت از یکی از دست‌های مایرا پیروی می‌کرد.در این اجرا یک قطعه موسیقی که به ریتم‌های همپوشانی پیچیده مشهور است و اجرای آن چالش برانگیز است، نواخته شد.

مایرا دو سال آموزش دید
این ربات توسط مارکوس ریند(Markus Rindt) مدیر هنری سینفونیکر درسدن آموزش دیده است. او با متخصصان دانشگاه فنی درسدن برای تسهیل اجرای این کنسرت رباتیک همکاری کرد.ریند به مایرا یاد داد که چگونه مانند یک انسان رفتار کند و حرکات را به آن نشان داد تا بتواند در طول دو سال آنها را بهتر و بهتر یاد بگیرد.

گفتنی است که هر بازوی مایرا دارای هفت مفصل است که آن را قادر می‌سازد در همه جهات حرکت کند.بر اساس گزارش‌های پیشین، این اولین بار نیست که یک ربات رهبری اجرای موسیقی را بر عهده می‌گیرد.

به عنوان مثال، یک رباتِ رهبر ارکستر با قد ۱۲۰ سانتیمتری، ارکستر سمفونیک دیترویت را در اجرایی موسوم به «رویای غیرممکن» در سال ۲۰۰۸ رهبری کرد.همچنین آندره‌آ بوچلی خواننده شهیر ایتالیایی و ارکستر فیلارمونیک لوکا در پیزا همراه با یک رهبر ارکستر رباتیک که دو دست داشت، اجرا کردند.علاوه بر این، در ژوئیه سال ۲۰۲۳ یک ربات با چهره انسان‌نما به عنوان رهبر ارکستر در تئاتر ملی سئول روی صحنه رفت.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها