به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۵ - ۱۴:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۵ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۴۹۶۱۱۵

ماجرای آب انبار تاریخی در مسیر مترو حافظیه شیراز

ماجرای آب انبار تاریخی در مسیر مترو حافظیه شیراز
گروه جامعه: در سفر یک روزه هیات ۵ نفری کارشناسان وزارت میراث‌فرهنگی به شیراز، دو جلسه با کارشناسان شهرداری و مدیران میراث‌فرهنگی استان فارس برگزار شد و موضوع مترو شیراز و طرح‌ها و نقشه‌های عبور خط دو مترو از نزدیکی حافظیه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، پیگیری‌ها از جلساتی که هنوز گزارش رسمی آن از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر نشده است، مشخص کرد که برغم گزارش‌های منتشر شده از وجود یک آب‌انبار تاریخی در بالای مسیر عبور کانال مترو خط دو حافظیه شیراز که زیرزمین قرار دارد و قدمت آن بیشتر از آب انبار داخل حافظیه است که در دوره پهلوی دوم احداث شده است، هیچ صحبت و اشاره‌ای نسبت به وجود این آب‌انبار و آسیب‌های احتمالی وارد شده به آن در صورت عبور مترو از حافظیه در جلسات هیات ۵ نفره‌ی وزارت میراث فرهنگی با مدیران میراث فرهنگی و شهری استان فارس و شهر شیراز صورت نگرفته است.
 
مصطفی ده پهلوان (رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سرپرست تیم اعزامی وزیر میراث فرهنگی) درباره اظهارات مطرح شده در جلسات تشکیل شده در شیراز درخصوص آب انبار تاریخی موجود در مسیر مترو خط دو شیراز گفت: هیچ صحبتی از وجود این آب انبار نشد، اما ما تمامی اسناد و مدارک را تحویل گرفته و می‌گیریم و اگر نیاز به بررسی‌های بیشتر درخصوص وجود آب انبار تاریخی در مسیر مترو خط دو شیراز باشد حتما موضوع را پیگیری می‌کنیم و از مدیران مربوطه دراین مورد پرسش خواهیم کرد.

ده پهلوان گفت: موضوعات مرتبط با خط دو مترو شیراز نیاز به جلسات کارشناسی دارد و هنوز به نتیجه قطعی درباره تداوم فعالیت مترو در این مسیر نرسیده‌ایم.اگرچه شهرداری شیراز در یک عملیات عمرانی در مسیر خط دو مترو شیراز و درست بیرون از محوطه فنس کشی شده حافظیه در یک اتفاق به یک آب انبار زیرزمینی رسید که حالا قرار است مترو خط دو با اختلاف ۵ متر از سقف ایستگاه حافظیه تا کف این آب انبار تاریخی که احتمال می‌رود متعلق به دوره صفوی باشد، عبور کند، اما نه مدیران شهری شیراز و نه مدیران میراث فرهنگی این استان درباره وجود این اثر تاریخی در مسیر مترو خط دو شیراز در مقابل آرامگاه حافظ اطلاع‌رسانه نکرده‌اند.

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که فاصله کف آب‌انبار تاریخی واقع در زیر زمین تا سقف تونل مترو در حال احداث حدود ۵ متر است و این موضوع نگرانی از لرزش‌های حرکت قطار در این مسیر و حفاری‌های بیشتر برای ایجاد راه دسترسی مسافران به خارج از ایستگاه مترو و در نهایت تخریب این اثر در عملیات عمرانی مترو شیراز را افزایش داده است.

شهرداری شیراز مدعی است تمام مسیر تونل مترو در مجاور حافظیه در عمق ۴۵ متر با ژئورادار و ژئوفیزیک بررسی شده، اما هیچ گزارشی از وجود این آب انبار تاریخی در بررسی‌های انجام شده، وجود ندارد. این در حالی است که در روز‌های گذشته فعالان میراث فرهنگی شیراز با انتشار تصاویر سازه تاریخی موجود در مسیر خط دو مترو این شهر وجود این اثر تاریخی را تایید کرده اند. بدین ترتیب دقت بررسی‌های علمی صورت گرفته در این مسیر توسط شهرداری شیراز نیز زیر سوال می‌رود. در نتیجه گزارش‌های موجود در شهرداری شیراز درخصوص تاثیر لرزش ناشی از عبور مترو در نزدیکی حافظیه باید مجدد مورد بررسی کارشناسان میراث فرهنگی و هیات اعزامی وزارت میراث فرهنگی قرار بگیرد.
** ارسال نظر برای اين مطلب در تاريخ ۱۴۰۳-۰۸-۰۲ ۰۸:۴۴ بسته می شود. **
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها