به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۵ - ۲۲:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۵ ساعت ۲۲:۵۹
کد مطلب : ۴۹۶۲۸۳

ادعای رسانه اسرائیلی در خصوص ایران

ادعای رسانه اسرائیلی در خصوص ایران
گروه سیاسی: رسانه‌های اسرائيلی به نقل از منابع آگاه در این کشور اعلام کردند که اهداف حمله احتمالی به ایران مشخص شده و تنها مسئله زمان انجام آن اکنون مد‌نظر است.
با گذشت دو هفته از حمله گسترده موشکی ایران به اسرائیل که به گفته تهران در پاسخ به ترور رهبر حماس در خاک ایران و نیز ترور سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله و نیز یک فرمانده ارشد سپاه قدس در بیروت صورت گرفت، گمانه‌زنی‌ها در خصوص پاسخ احتمالی اسرائیل همچنان ادامه دارد.
رسانه‌های اسرائیلی در گزارش‌هایی رسما تایید نشده، از تعیین نقاط حمله احتمالی ارتش این کشور به ایران درپاسخ به حمله موشکی اخیر تهران خبرداده‌اند.
کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارشی مدعی شد که نقاط حمله به ایران از سوی ارتش مشخص شده و هر لحظه ممکن است که انجام شود.
بنا به این گزارش، فهرستی از نقاط مد نظر که قرار است در حمله احتمالی به ایران هدف واقع شوند در اختیار نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائيل قرار گرفته است.
منابع دیگر خبری در اسرائیل نیز با تایید این موضوع اعلام کردند که تصمیم بر سر نقاط هدف گرفته شده و اکنون تنها زمان انجام حمله باید مشخص شود.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، پیش‌تر در نشستی با اعضای انجمنی که خانواده‌های گروگان‌ها را گردهم می‌آورد، گفته بود که کشورش «به زودی» به حمله بزرگ موشکی ایران پاسخ خواهد داد و این پاسخ «دقیق و مرگبار» خواهد بود.
این در حالیست که دفتر نخست وزیری اسرائیل به تازگی و پس از گفتگوی تلفنی اخیر بنیامین نتانیاهو با جو بایدن که زمینه انتقال سامانه‌های آمریکایی ضد موشکی تاد را به اسرائیل فراهم کرد از پاسخی حساب شده به ایران سخن به میان آورده است.
در بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائيل تصریح شده است که پاسخ به حمله موشکی گسترده دو هفته پیش ایران با لحاظ منافع ملی کشور داده خواهد شد.در همین راستا، روزنامه واشنگتن‌پست نیز با استناد به منابع آگاه اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو در گفتگو با رئیس جمهوری آمریکا، حمله به تاسیسات نفتی و هسته‌ای ایران را منتفی دانسته است.
ایران همزمان با این تحولات، به تلاش‌های دیپلماتیک در خاورمیانه برای جلوگیری از گسترش دامنه بحران در منطقه ادامه می‌دهد؛ تلاشی که با سفرهای اخیر وزیر خارجه ایران به عربستان، قطر، لبنان، عراق و عمان و اردن نمود پیدا کرده است.
در ادامه این رایزنی‌ها، عباس عراقچی،  در دیدار با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن بر ضرورت «همکاری و همبستگی بیشتر کشورهای منطقه و جهان اسلام جهت وادارکردن رژیم صهیونیستی به توقف نسل‌کشی و جنگ افروزی» تاکید کرد.
این رویکرد از دید کارشناسان نوعی تلاش برای متقاعد کردن رهبران منطقه‌ به منظور اعمال فشار به ایالات متحده،‌ به عنوان متحد بزرگ اسرائیل است تا از حمله‌ای پرخطر که تبعات آن ممکن است دامن کل منطقه و جهان را بگیرد، ممانعت به عمل آید.
وزیر خارجه ایران در همین راستا،  با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به صورت تلفنی گفتگو کرده و از وی خواسته بود «همه ظرفیت های این نهاد بین المللی را به منظور توقف جنایات و تجاوزات رژیم اسرائیل و ارسال کمک های بشردوستانه به لبنان و غزه بکار گیرد.»
عباس عراقچی همچنین در این گفتگوی تلفنی ضمن اشاره به اهتمام ایران برای «حراست از صلح و امنیت منطقه»، بر آمادگی کامل کشورش به منظور دادن «پاسخی «قاطع و پشیمان کننده» به هر گونه ماجراجویی از سوی اسرائيل تاکید کرده است.
وی به دبیر کل سازمان ملل متحد یادآور شده است که مسئولیت عواقب گسترش هرگونه ناامنی در منطقه بر عهده اسرائیل و متحد بزرگش در منطقه، ایالات متحده آمریکا خواهد بود.
از سوی دیگر، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در سخنانی که توجه وب‌سایت «تایمز‌ اسرائیل» را نیز به خود جلب کرده، احتمال حمله به سایت‌های هسته‌ای کشورش را «کم» دانست و در عین حال گفت: هرگونه خسارت احتمالی «به سرعت جبران خواهد شد».
وی در این خصوص تصریح کرد: «ما همواره این تهدیدات را جدی گرفته و می‌گیریم و بر همین اساس طوری طراحی و پیش‌بینی‌ کرده‌ایم که حتی در صورت حماقت آن‌ها، خسارات به حداقل برسد.»سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود: «درصورت حماقت دشمن، فارغ از پاسخی که نیروهای نظامی ایران خواهند داد، سازمان انرژی اتمی هم اصولی را رعایت کرده و کارهایی را انجام داده است که حتی در صورت حمله هم آن‌ها نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.»
تایمز اسرائيل در ادامه گزارش خود ضمن اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک اخیر ایران به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که عباس عراقچی پس از اردن، به مصر و ترکیه سفر خواهد کرد.فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت ایران نیز در تازه‌ترین اظهارات خود، ضمن تاکید بر اینکه کشورش «هیچگاه آغازگر جنگ نبوده اما در دفاع مصمم‌ترین بوده» با اشاره به تهدید‌های اخیر اسرائیل گفت: «این دم شیر است به بازی نگیر!»


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها