به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ - ۱۲:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۴۹۶۲۸۴

اسرائیل: ماکرون مایه روسیاهی فرانسه است

اسرائیل: ماکرون مایه روسیاهی فرانسه است
گروه بین الملل: یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید فرانسه «سیاستی خصمانه» علیه یهودیان اتخاذ کرده وآن را به اجرا گذاشته است.
وزیر دفاع اسرائیل در واکنش به اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که به ایجاد کشور اسرائیل با رای سازمان ملل متحد اشاره کرده بود گفت «ما با فرانسه یا بدون فرانسه» به دفاع از کشورمان در همه جبهه‌ها ادامه خواهیم داد.
پاریس اخیرا اعلام کرد که ارسال محموله‌های تسلیحاتی را که از آنها در جنگ غزه استفاده می‌شود متوقف می‌کند. این تصمیم با واکنش تند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روبرو شد. او خطاب به رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «شرم بر شما».
از سوی دیگر فرانسه به همراه شماری از کشورهای غربی به تندی از اسرائیل به دلیل حمله به مواضع ماموران حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان انتقاد کرده است. رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنش به این حملات در جلسه هیات وزیران کشورش گفت: «اسرائیل نباید فراموش کند که با رای سازمان ملل ایجاد شده است.»جهت یادآوری به رئیس‌جمهوری فرانسه: این رای سازمان ملل نبود که منجر به تشکیل اسرائیل شد بلکه پیروزی ما در جنگ استقلال بود.
این اظهارات نیز واکنش تند مقام‌های اسرائیلی را به دنبال داشت. حساب کاربری نخست‌وزیر اسرائیل  در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «جهت یادآوری به رئیس‌جمهوری فرانسه: این رای سازمان ملل نبود که منجر به تشکیل اسرائیل شد بلکه پیروزی ما در جنگ استقلال بود.»در بخش دیگری از پیام صفحه نخست‌وزیر اسرائیل آمده است که بسیاری از «جنگجویان قهرمانی» که زمینه استقلال اسرائیل را فراهم کردند بازماندگان هولوکاست و قربانیان حکومت ویشی در فرانسه بودند.
دولت ویشی در دوران اشغال فرانسه توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم با برلین برای اعزام یهودیان به اردوگاه‌ها از جمله آشویتس همکاری کرده بود. این در حالی است که بسیاری از فرانسوی‌ها در چهارچوب جنبش «مقاومت» با دولت ویشی و نظامیان نازی مقابله می‌کردند.
صفحه نخست‌وزیر اسرائیل در ایکس همچنین سازمان ملل متحد را به اتخاذ صدها تصمیم «ضدیهود» متهم کرد.
یوآو گالانت نیز  اقدامات امانوئل ماکرون را برای فرانسه مایه «روسیاهی» خواند.
تنش لفظی بین مقام‌های فرانسه و اسرائیل در حالی پدید آمده است که فرانسه هم‌زمان دارای بالاترین جمعیت مسلمان و یهودی در میان کشورهای اروپایی است.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها